• 0

Hoeveel voor een prototype?

Hallo allemaal,

 

Ik ben onlangs benaderd door een bedrijf met de vraag om van een product dat zij maken een prototype te maken van een ander materiaal.

Het gaat dus niet om een nieuw product maar dat bedrijf wil weten of het mogelijk is om dat product van een ander materiaal te maken.

Voor mij is dit een hele interessante opdracht maar heb nooit zo'n soort opdracht aangenomen. Ik heb dan ook geen idee hoe ik tot een redelijke prijsopgave kan komen.

Wie kan mij wat advies geven over het maken van een prijsopgave voor het realiseren van een prototype?

 

[titel ingekort - mof]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoeveel uur verwacht je er mee bezig te zijn? (A)

 

Wat vindt je jezelf waard per uur? (B)

 

Vermenigvuldig die 2 getallen A*B=C

 

tel daar de te maken kosten D bij op.

 

van het getal E maak je vervolgens een mooi (fantasie)getal F

 

vervolgens ga je een gesprek aan met je opdrachtgever en je vraagt aan hun wat ze willen betalen voor het prototype ...noemen zij een hoger bedrag dan zeg je dat het aan de lage kant is maar dat je ter kennismaking wel voor dat bedrag wil doen.

 

Noemen ze een te laag bedrag dan vraag je hun een ander aanbod te doen, om ze daarbij te helpen vermenigvuldig je F met 1,1 en dat noem je als richtprijs ...na wat onderhandeling kom je dan uit in de buurt van F ..

 

(dit is een van de vele scenario's .... ;D )

 

Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aan het maken van een prototype, en een offerte voor het maken van een prototype zitten nogal wat haken en ogen.

Ik krijg de indruk dat er voor jou meer nieuwe aspecten aan dit werk zitten dan je laat doorschemeren.

Enkele valkuilen zijn:

Overschatting van je eigen (materiaal) kennis

Onderschatting van het aantal te maken uren

Onderschatting van de complexiteit t.a.v. van het te bewerken materiaal

Onduidelijkheid over de kwaliteit van het gewenste prototype

Onduidelijkheid over de functionaliteit van het prototype

Onverwachte (materiaal) problemen.

 

Misschien kun je iets meer vertellen om wat voor soort prototype het gaat ?

Link naar reactie
  • 0

Misschien dat jij met een iets te optimistische blik naar de toekomst kijkt (niks mis mee). Je zegt dat de opdracht interessant lijkt voor jou..

Ik denk dat je hierbij doelt op de toekomstige productie van het product door jou.

 

Maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn, zo heb ik ook wel eens een prototype van een product in Duitsland laten maken. Om vervolgens dit prototype door te sturen naar het verre oosten. Ik heb voor het prototype in dit geval wel de volle prijs betaald, dus ik heb geen schuldgevoel ;)

 

De beste optie lijkt mij om een enigszins dure prijs overeen te komen, die bij latere productie afgetrokken kan worden van de eerste faktuur.

Link naar reactie
  • 0

Interessant probleem. Ben jij de producent, of de toekomstige producent van het product? Is dat de reden dat ze bij jou komen?

 

Het hangt erg van de complexiteit van het product af. En van de informatie die je hebt. Krijg je van de klant CAD tekeningen, berekeningen, materiaal keuze? Of moet je dat zelf allemaal uitzoeken? Is het een kunststof product? Heb je matrijzen nodig om tot een proto te komen? Wat houdt een proto in voor de klant: dat de goede werking met het materiaal wordt aangetoond, dat de juiste vorm, kleur en materiaal textuur wordt aangetoond?

 

Om tot een juiste prijs te komen moet je dat allemaal meenemen. Ik zou het samenvatten in een projectvoorstel met een aantal prijzen voor verschillende fasen:

 

1) onderzoek fase: welk materiaal is het beste, berekeningen uitvoeren aan het materiaal, kan het product gemaakt worden met het materiaal qua productietechniek, eventueel veranderingen aan het ontwerp, engineering, etc.

2) bouw eerste proto: kosten voor materialen, uren, tegenvallers en dan alles keer twee: het valt altijd tegen.

3) evaluatie: voldoet de proto aan de verwachtingen van de klant, welke veranderingen moeten aangebracht worden. Maak hier een inschatting van eventuele veranderingen, of een uurprijs.

 

Het moeilijkste aan een proto is te bepalen wanneer je werk erop zit. Dat moet je goed met de klant afstemmen, vandaar de verschillende fasen, met punten waarop afgerekend moet worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties!

 

Het gaat om een kunsstof product waarvan de producent wil weten of het van hout te maken is.

Ik heb binnenkort een gesprek met de fabrikant om te bespreken wat er wel en niet mogelijk is met hout. Er is mij al wel gezegd dat als ik een goed prototype kan maken de verdere productie aan de hand van mijn prototype door anderen wordt gedaan. In mijn geval zal het dus netzo gaan als Ammar beschrijft maar dat is voor mij geen probleem want daar richt ik mij niet op.

 

De kennis van houtbewerken is bij mij wel aanwezig maar ik ben (nog) niet zo goed in het vaststellen van een juist prijs voor zoiets.

 

Met dat de opdracht interessant voor mij is bedoel ik dat ik in de toekomst wel meer in de richting van prototype-bouw wil (geen productiewerk).

 

Met alle reacties kan ik in ieder geval wat beter voorbereid de bespreking in. Dank daarvoor!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.