• 0

Belasting vraag

Gast Verwijderd account

Ik ben mij voor de start van een bedrijf aan het oriënteren op de belasting aspecten. In mijn Exploitatie begroting heb ik de verwachte verkopen e.d. opgenomen waaruit een (bruto) omzet komt. Van deze omzet heb ik o.a. onderstaande kosten afgetrokken:

 

-Personeelskosten

-Productiekosten

-Inkoopkosten

-Huisvestingskosten, in dit geval de huur van het pand inclusief de kosten voor de nuts voorzieningen.

-Algemene beheerskosten

-Afschrijvingen, bank + rente

 

Hieruit komt uiteraard een netto winst. Mijn vraag is hoe zit dit nu belasting technisch? mag ik van deze netto winst nu nog de zelfstandigen aftrek en de starters aftrek afhalen? maar ook bijvoorbeeld het jaarlijkse bedrag aan huur van het pand? Of moet ik bij mijn belastingaangifte alleen de starters en zelfstandigen afrek eraf halen en de kosten voor de huur e.d. niet omdat ik deze al van mijn omzet heb afgetrokken? Wat zijn verder nog eventuele aftrekposten? (ik vind de website van de belastingdienst vrij onduidelijk m.b.t. het bepalen van de belastbare netto winst voor de inkomstenbelasting)

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

vrij eenvoudig Je bepaald jet netto winst. Je kunt vervolgens nog een FOR dotatie doen. Nadien mag je ondernemersaftrekken eraf halen (ik ga er van uit dat je voldoet aan het urencriterium) en daarnaast is sinds 2007 10% van de winst voor ondernemersaftrek vrijsteld.

Link naar reactie
  • 0
Je bepaald jet netto winst. Je kunt vervolgens nog een FOR dotatie doen. Nadien mag je ondernemersaftrekken eraf halen (ik ga er van uit dat je voldoet aan het urencriterium) en daarnaast is sinds 2007 10% van de winst voor ondernemersaftrek vrijsteld.

 

Hier nog even een aanvulling op. Je netto winst is de dus je omzet - kosten. Dus de kosten van huur zijn zakelijke kosten en worden van je omzet afgehaald waardoor je de winst overhoudt. Wanneer je de huur ook nog eens van de winst afhaalt doe je dat dus dubbelop.

 

Over de winst betaal je dan inkomstenbelasting.

 

Patricia

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.