• 0

omzetbelasting

Hallo, ik heb een vraag m.b.t. omzetbelasting. Ik heb een aantal websites waarop ik adverteer. Dit zijn allemaal sites die engelstalig zijn. De inkomsten van deze advertenties komen dan ook allemaal uit Amerika. Nu las ik op deze site: http://www.zowerkt.nl/economie/handel/omzetbelasting_percentages.htm

het volgende:

 

Het 0%-tarief (geen omzetbelasting dus) geldt voor levering van goederen en diensten aan afnemers in het buitenland. Overigens moet de afnemer in eigen land vaak wel omzetbelasting betalen over deze inkopen.

 

Zou ik hieronder vallen? Ik lever een dienst (adverteren) aan buitenlanders, dus ik zou als eenmanszaak daar geen belasting over betaling lijkt mij dan. Momenteel (als gewone particulier/freelancer) betaal ik ruim 30% >:(

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Interessante kwestie, volgens mij een vraag waar veel advertentie-ruimte-verkopers (publishers) weinig raad mee weten.

 

Amerikaanse adverteerders stellen meestal weinig vragen aan buitenlandse publishers, ze sturen een cheque en daarmee is voor hun de kous af. Voor de particuliere ontvanger is dit belastbaar onder inkomstenbelasting.

 

Ik neem echter aan dat je vraag gaat over de BTW over deze inkomsten, niet het inkomstenbelastig-verhaal. Vermoeddelijk kun je wel stellen dat je een product (advertentieruimte) exporteerd naar de VS, en dat je hierover dus niet BTW-plichtig bent. Ik ben benieuwd hoe anderen hier, met meer fiscaal inzicht, hier tegenover staan.

 

Overigens is het niet uitzonderlijk dat dit soort inkomsten zwart worden gehouden, tenminste als het gaat om een bijverdienste en niet de hoofdmoot van je inkomen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eriky

 

Je hoeft inderdaad geen BTW in rekening te brengen over diensten die je levert aan buitenlandse afnemers.

 

Wel moet je inkomstenbelasting betalen over je winst. Dit is ongeveer 30% en kan oplopen tot 52% (dan maak je wel major money).

 

Als volgt:

Je verkoop advertentieruimte.

€10.000 in NL.

€10.000 buiten NL

 

Inkoopkosten advertentieruimte.

€5.000 in NL

 

Afdracht BTW 1.900 (10.000 * 19%) - 450 (5.000 * 19%) = 1.450

Afdracht IB* 15.000 (10.000+10.000-5.000) * 30% = 4.500

 

* Hierbij heb ik geen rekening gehouden met ondernemersvrijstelling en afdrachtkortingen.

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Arjan, erg duidelijke uitleg. Ik vroeg dit omdat ik aan het uitzoeken ben of het voordelig voor mij is om een eenmanszaak te beginnen. Maar ik blijf dus wel die +/- 30% belasting betalen, helaas. Ik geef alles netjes op omdat het niet bepaald kleine bedragen zijn. Meestal rond de 1000 euro per maand en dan gaan er nog server kosten e.d. vanaf.

Link naar reactie
  • 0

Eriky,

 

Je hebt niet erg veel te kiezen met ondernemerschap. De wetgever bepaalt dat je op een gegeven moment ondernemer bent voor de omzetbelasting. (handel drijven en winstoogmerk)

 

Mbt Inkomstenbelasting: Je bent met je gehele inkomen belastingplichtig. De kosten die je maakt voor het vergaren van dit inkomen mag je altijd van je inkomen aftrekken (serverkosten).

 

Als je grof geld verdient (meer van €40.000 per jaar) kan het fiscaal aantrekkelijk zijn om een BV op te richten.

 

Succes met je business

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.