• 0

investeerders uit Nederland en en Silicon Valley

Vorige week was ik bij een ontbijtmeeting in Palo Alto van de locale "Dutch community" en een delegatie van de Deloitte Fast 50 die op werkbezoek was in Silicon Valley. Monique Nagle presenteerde resultaten van een onderzoek naar wat Nederlandse ondernemers drijft om zich in Californie te vestigen. Haar conclusies zeggen ook iets over te nemen innovatie-maatregelen, ze had er een aanzet voor een theoretisch model aan gekoppeld wat wel interessant was. Als ik een kopie van het onderzoek kan krijgen zal ik dat hier posten.

 

Het was wel grappig om een discussie te horen tussen VC's uit NL en Silicon Valley en ondernemers uit beide streken maar tot een "conclusie" kwam het niet. Toen het over subsidies ging bleef het van Amerikaanse kant nogal stil.

Iemand signaleerde dat de te investeren bedragen door zowel angel investors als VC's nogal omhoog gegaan zijn de laatste jaren. VC's investeren nauwelijks meer onder de $5M, en voor onder het miljoen moet je bij vrienden en familie zijn.

 

Eea werd genorganiseerd door het NBSO.

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Altijd interessant lijkt me, dit soort bijeenkomsten. Wat was de meest opvallende uitspraak of hetgene wat je het meest opviel, aan Nederlandse kant en/of aan Amerikaanse kant?

 

Die vraag vind ik moeilijk te beantwoorden omdat mijn observaties zich niet beperken tot die ene meeting en omdat ik zelf ook aan de discussie heb meegedaan. Wat me opvalt is een verschil in professionaliteit en ervaring. De silicon valley VC (niet een van de bekende namen) had net een startersfonds van $290 miljoen bij elkaar gekregen, de nederlandse "VC" is een van de technopartner fondsen met zes miljoen in kas waarvan de helft van de overheid.

 

Wat me ook opvalt is dat bedrijven die in Nederland geen aandacht van VC's hier kregen, nu ze daar zitten ineens wel interessant zijn voor diezelfde VC's.

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me niet niks om als technostarter ook nog meteen over de grens te gaan (afgezien van hoe je het gefinancierd zou krijgen). Ik zou het echter wel meteen doen als die kans zich zou voordoen. Toch maar eens een businessplan insturen naar Sequoia c.s.?

 

Nee, dat zou ik niet doen, je maakt geen schijn van kans. VC's bekijken alleen businessplannen die ze van relaties hebben gekregen. Ze krijgen er zoveel dat als ze eerst die bekijken die ze via relaties hebben, ze aan andere niet meer toekomen. En die relaties moeten te vriend worden gehouden, vandaar dat die voor gaan.

Dat hoorde ik tenminste een VC vertellen een paar weken geleden.

 

Maar al met al kun je beter funding krijgen van een Californische angel investor dan van een Nederlandse "VC", om twee redenen. Je krijgt meer, en het is makkelijker om naar de VS te veruizen als je daar eenmaal funding hebt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.