• 0

winst hoe uitbetalen aan jezelf

Oke

 

stel je voor ik verdien met een opdracht 1100,-

 

haal kosten en investeringen eraf, hou ik 350 euro over

 

laat 250 euro in het bedrijf zitten

 

hou ik nog 100 euro over.

 

kan ik die dan gewoon in me zak steken zo van dit heb ik verdiend of moet ik daar dan nog iets voor invullen?

 

en als je bv met z'n 2en bent ieder 50 euro in zijn zak

 

hoe moet je dat aan kunnen tonen aan de belasting dat dat je winst zeg maar is, en dat je dat als loon voor jezelf hebt gehouden

 

alvast bedankt

 

 

Workshops & Entertainment

 

http://rapfabriek.nl

 

http://workshopfabriek.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hans,

 

geval 1 is de eenmanszaak: wanneer je dan geld uit de kas neemt of via de bank opneemt of overboekt naar je eigen betaalrekening is dat een priveopname. Omdat je onder de inkomstenbelasting betaal je hier 1x per jaar belasting over je fiscaal vastgestelde winst. In dit geval administreer je dus een priveopname en verder doe je tussendoor niets.

 

geval 2 BV, dan is er sprake van loonbetaling, dus de BV moet bij iedere loonbetaling, loonheffing (belasting en premies) inhouden. Bij iedere betaling zul je dan dus je loonadministratie bij moeten werken. De uitgaven aan loonkosten zijn voor de BV zakelijk aftrekbare kosten en drukken daarmee de winst van de BV, over die winst ga je vervolgens vennootschapsbelasting betalen.

 

Je ziet geval 2 is meer tekst, betekent dus ook dat het administratief wat meer werk is. E.e.a. behoort naar mijn mening tot basiskennis van een ondernemer dus ga je er eens verder in verdiepen.

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

 

 

geval 1 is de eenmanszaak: wanneer je dan geld uit de kas neemt of via de bank opneemt of overboekt naar je eigen betaalrekening is dat een priveopname. Omdat je onder de inkomstenbelasting betaal je hier 1x per jaar belasting over je fiscaal vastgestelde winst. In dit geval administreer je dus een priveopname en verder doe je tussendoor niets.

 

Houd er wel rekening mee dat de belastingdienst belasting heft over je winst, niet over het uitgekeerde deel ervan. Al laat je winst in je bedrijf zitten: je betaald inkomstenbelasting. Omzet -kosten=winst, dus kosten maken helpt: het drukt je winst. Investeringen doen (uitgaven boven 450 euro) betekend afschrijven en drukt dus de winst van het lopend boekjaar maar voor 1/3 of 1/5 van de aanschafprijs van je investering. Dat drukt dan dus wel de winst van de komende boekjaren.

 

Houd er ook rekening mee dat de inkomstenbelastingaangifte voor ondernemers betrekkelijk ingewikkeld is in vergelijking met die voor particulieren: als je dus voor de inkomstenbelasting ook als ondernemer wordt gezien en je hebt niet veel kennis van boekhouden, zo ik een boekhouder zoeken.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Oke

 

stel je voor ik verdien met een opdracht 1100,-

 

haal kosten en investeringen eraf, hou ik 350 euro over

 

laat 250 euro in het bedrijf zitten

 

hou ik nog 100 euro over.

 

kan ik die dan gewoon in me zak steken zo van dit heb ik verdiend of moet ik daar dan nog iets voor invullen?

 

en als je bv met z'n 2en bent ieder 50 euro in zijn zak

 

hoe moet je dat aan kunnen tonen aan de belasting dat dat je winst zeg maar is, en dat je dat als loon voor jezelf hebt gehouden

 

alvast bedankt

 

 

 

Ik vermoed dat de gang naar een boekhouder voor Hans geen overbodige stappen zullen zijn ...

 

Perfecte aanvulling Justus!!!

 

Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.