• 0

Een café gaan beginnen, waar rekening mee houden

Ik ben van plan om bij ons in het dorp een kroeg die binnenkort verkocht gaat worden over te kopen. Nu zit ik maar een paar dingen:

 

1) Ik ben nog ERG jong (19) met vast werk maar een relatief laag inkomen, nu heb ik al wat rond gevraagt hoe veel de kroeg ongeveer moet op gaan brengen en het antwoord was rond de HFL 8 ton. De kroeg zit wel op een TOP locatie midden langs de winkelstraat. Nu wil ik samen met mijn moeder de kroeg gaan runnen. Zou ik kans hebben bij de bank dat ik zoveel kan lenen om dit allemaal mogelijk te maken?

 

2) Zijn er ergens voorbeelden op het internet te vinden van een goed ondernemingsplan voor de situatie waar ik me in bevind.

 

3) Er is een zeer grote kans dat de kroeg met de plannen die ik heb goed zullen aanslaan bij onze jeugd. Er is namelijk een half jaar geleden een kroeg dicht gegaan waar ik 3 jaar heb gewerkt waar dat dus een DJ (onderandere ik) draaide en zat dus elke zaterdag stampvol. Nu is deze kroeg een ouwe lullen kroeg (als ik dit mag zeggen ;)) geworden en de jeugd heeft behoefte om in het dorp te kunnen "feesten".

 

4) Ik heb helaas nog niet mijn papieren maar wil ik zo snel mogelijk gaan halen, maar ik heb gelukkig al heel wat ervaring (3 jaar) in de horeca in zowel de keuken, achter de bar, beveiliging, DJ, administratie en af en toe de inkoop. Dus eigenlijk bijna alles kan ik al en alles heb ik gedaan volgens de regels zoals het hoort, wat ik dus erg belangrijk vind!

 

Zou ik hiermee kans krijgen om deze kroeg te kopen en zoveel geld te kunnen lenen bij de bank, en er komen nog veel meer kosten bij omdat de volledige kroeg omgebouwd moet worden (denk aan draaitafels, verlichting, andere inrichting, podium, etc. etc.)

 

Ik hoop dat jullie mij een paar goede tips kunnen geven!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

He Polderdijk,

 

Kermie zal hier vast en zeker wat zinnigs over kunnen zeggen, maar ik probeer het ook even:

 

1) Je leeftijd hoeft geen probleem te zijn, doorzettingsvermogen en creatief denken is zeker van belang. De locatie van een uitgaansgelegenheid is ontzettend belangrijk (hoe zit het met bereikbaarheid, parkeergelegenheid, nachtvergunningen, etc.?). Ik neem aan dat je een goede relatie hebt met je moeder? Ik zou zowieso goede afspraken met haar maken ;). Of je zoveel geld kan lenen hangt van heel veel factoren af (o.a. je businessplan).

 

2) Er staan een aantal voorbeelden van ondernemingsplannen op higherlevel (kijk hier maar eens)

 

3) Dit kan je mooi in je ondernemingsplan verwerken :D

 

4) Je hebt wel iemand nodig die de papieren wel heeft, de bank zal je waarschijnlijk weinig serieus nemen als je dat niet van te voren geregeld hebt.

 

Ik denk dat je best kans moet kunnen maken, maar de horeca is geen gemakkelijk wereldje. Je hoeft niet alleen met de bank te praten, investeerders is ook een mogelijkheid. Of het je lukt is volgens mij grotendeels afhankelijk van hoe goed je bent in actie ondernemen. ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

He Polderdijk,

 

Kermie zal hier vast en zeker wat zinnigs over kunnen zeggen, maar ik probeer het ook even:

 

1) Je leeftijd hoeft geen probleem te zijn, doorzettingsvermogen en creatief denken is zeker van belang. De locatie van een uitgaansgelegenheid is ontzettend belangrijk (hoe zit het met bereikbaarheid, parkeergelegenheid, nachtvergunningen, etc.?). Ik neem aan dat je een goede relatie hebt met je moeder? Ik zou zowieso goede afspraken met haar maken ;). Of je zoveel geld kan lenen hangt van heel veel factoren af (o.a. je businessplan).

Doorzettingsvermogen en creatief ben/heb ik gelukkig, zeker met horeca gelegenheden, ik ben jong en weet wat de jeugd graag wil hebben en daar zal ik dus zeker rekening mee houden. Ik heb gelukkig een zéér goede relatie met mijn ouders en die zijn bereid om alles uit de kast te halen wat ze maar kunnen bieden. De kroeg zit op een zeer gunstige plaats en er is genoeg ruimte in de voorstraat (waar de kroeg zich bevind) om te parkeren, en daaromheen zijn nog genoeg parkeerterrein(jes) bijvoorbeeld bij de Rabobank een paar panden verder, dus de klanten kunnen makkelijk nieuw geld pinnen ;D

 

2) Er staan een aantal voorbeelden van ondernemingsplannen op higherlevel (kijk hier maar eens)

Ik ga er zo op klikken ;)

3) Dit kan je mooi in je ondernemingsplan verwerken :D

Dat ga ik zeker doen, en probeer een zo goed mogelijk ondernemingsplan te schrijven!

4) Je hebt wel iemand nodig die de papieren wel heeft, de bank zal je waarschijnlijk weinig serieus nemen als je dat niet van te voren geregeld hebt.

Ik ben nu op het internet aan het zoeken welke papieren dat je nodig hebt, maar ik heb gehoord dat de regels gewijzigd zijn en dat je alleen nog maar je sociale hygiene MOET hebben, klopt dit of heb je nog steeds je middenstandsdiploma nodig?? Ik kan me nog herinneren dat dit is vervallen zodat er makkelijker een horecagelegenheden kunnen worden gestart.

 

Ik denk dat je best kans moet kunnen maken, maar de horeca is geen gemakkelijk wereldje. Je hoeft niet alleen met de bank te praten, investeerders is ook een mogelijkheid. Of het je lukt is volgens mij grotendeels afhankelijk van hoe goed je bent in actie ondernemen. ;)

Dat horeca niet zo'n makkelijk wereldje is weet ik en heb ik ook meegemaakt, het leuke is dat ik bij de vorige kroeg waar ik gewerkt heb, heb ik er grotendeels voor gezorgd dat de kroeg ging lopen omdat ik altijd zeer goede ideeen had en ik kreeg toestemming om te gaan investeren in bijv. disco/verlichten/muziek en dat soort dingen. Toen was de kroeg met ongeveer 30 man/zaterdag gegroeid naar ong. 120 man/zaterdag, meer mensen konden er niet in :o

 

Nu heeft mijn moeder uitgerekend dat als ik de volle 8 ton (HFL) leen bij de bank dat ik ongeveer 4.000 (HFL) per maand aan rente moet gaan betalen. Nu is dit best veel (naar mijn mening?) maar is daar goed mee rond te komen als ik er voor zorg dat ik redelijk wat mensen in de kroeg kan krijgen. Naar schatting kunnen er denk ik zo'n 175 man in.

 

Nu had de kroeg waar ik gewerkt heb op een gemiddelde zaterdag avond een omzet van zo'n 5.000 gulden, nu weet ik nog niet precies hoeveel je vaste lasten per maand zijn, denk aan ziekenfonds/aow/enz. enz. Weet iemand dat toevallig hoeveel dat je daar ongeveer voor kwijt bent...

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

 

:o WAK! 8 ton?

Misschien kun je er een partner of partners bijzoeken.

Als jij het potentieel van dat etablissement al besnuffelt zullen er zeker meer ondernemers zijn die dat doen- wellicht dat jouw enthousiasme en zicht in de markt (en ervaring) je uitstekend geschikt maken voor het runnen van de toko en er op de achtergrond wat Nestors/investeerders en/of partners in het spel zijn?

 

Of, mede-forumisten, is 8 ton niet zo veel?

Moet ik gewoon even wennen aan het idee ;)

 

Groet,

Annedien

Link naar reactie
  • 0

 

:o WAK! 8 ton?

Misschien kun je er een partner of partners bijzoeken.

Als jij het potentieel van dat etablissement al besnuffelt zullen er zeker meer ondernemers zijn die dat doen- wellicht dat jouw enthousiasme en zicht in de markt (en ervaring) je uitstekend geschikt maken voor het runnen van de toko en er op de achtergrond wat Nestors/investeerders en/of partners in het spel zijn?

 

Of, mede-forumisten, is 8 ton niet zo veel?

Moet ik gewoon even wennen aan het idee ;)

 

Groet,

Annedien

8 ton NLG, dus +/- 3,65 € ton

 

Ik weet niet of dit heel veel is, wat ik eigenlijk vergeten was om te vertellen dat er ook nog een compleet huis boven is, dus slaapkamers, douche, woonkamer, enz. enz.

 

Het is een hoop geld maar om nou te zeggen peperduur???

 

Wie heeft hier meer ervaring in

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Papieren

Het is niet meer verplicht (1 jan. 2001) voor startende Horeca-ondernemer het diploma AOV - of branchespecifiek Horeca Ondernemersvaardigheden (HOV) te behalen.

De enige verplichting die je hebt is Sociale Hygiëne. Het lesboek kun je bestellen bij SVH. Hier kun je je ook inschrijven voor het examen. Het lesboekje (zeer dun en in Jip en Janneke taal geschreven) ben je zo doorheen. Het eerstkomende examen is in febr. 2002. Ook kun je on line examen doen wanneer je maar wilt, maar dat kost 100 euro meer.

 

Financieirng

Banken en brouwers stellen vaak het HOV-diploma als voorwaarde als je een aanvraag indient voor financiering van je bedrijf.

Daarom wordt wél geadviseerd de opleiding HOV te volgen. Onderwerpen als Personeel & Organisatie, Financiële Administratie, Financieel en Operationeel Management en het opstellen van een Ondernemingsplan kunt je per module op elk gewenst moment volgen.

Ook op te vragen bij SVH.

 

Informeer voor financiering ook eens bij brouwerijen wat ze voor je kunnen betekenen. Zij kunnen je nl. sponsoren of de (her)inrichting voor hun rekening nemen.

Ook leveranciers van gokkasten zijn vaak geïnteresseerd om je te “sponsoren”. Afhankelijk natuurlijk of je in je café wel/geen gokkasten wilt.

 

Wat financiering betreft: zowel banken als brouwerijen zullen om een businessplan met begroting vragen ! Zorg ervoor dat je die goed in elkaar steekt.

 

Administratie

Ziektekosten, AOW, WA-verzekeringen e.d. zijn nagenoeg dezelfde als voor elke ondernemer. Specifieke informatie hierover voor de horeca kun je ook vinden op de site van SVH, links in het rode frame met ook info over belastingen e.d.

 

Vergunningen

MAAR ... naast persoonlijke verzekeringen heb je in de horeca ook te maken met wet- en regelgeving en vergunningen. Deze verschillen per gemeente.

Een interessante site met veel informatie hierover is het horeca startersloket (link op “hoe zit het met de papierwinkel”).

 

Is het pand wat je op het oog hebt als een horecagelegenheid, zijn er al vergunningen aanwezig.

Zo niet, vraag eerst de vergunningen aan, voordat je overgaat tot het daadwerkelijk kopen van het pand. Als je ze namelijk niet krijgt, is 8 ton NLG snel weggegooid een hoop geld.

 

Let op: voor alle cafévergunningen is de minimale leeftijd 21 jaar. In jouw geval zal je moeder dus de vergunningen aan moeten vragen. En dus ook de horeca-papieren moeten hebben (verplicht is Sociale Hygiëne, gewenst is HOV).

 

Meer info

Verder is op dit forum ook informatie te vinden onder het topic Investeerders met geloof in horeca.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al een hele hoop info opgesprokkeld op internet waaronder op dit forum, nu ben ik dus bezig met het maken van het ondernemingsplan.

 

Maar nu wil ik graag nog het volgende weten:

Bestaat er een site waar je richtprijzen kan vinden wat drank kost om in te kopen en te verkopen, dus per stuk (of percentage). Dus bijvoorbeeld bij bier: 1 fust Heineken kost € 100,- en dit is dus ongeveer € 0,50 per glas (je haalt ongeveer 200 glazen uit 1 fust), de verkoopprijs is dan zeg maar € 1,40. Maar nu wil ik graag een schema met de meest verkochte prijzen wat iets ONGEVEER kost als inkoopsprijs, en dan voornamelijk bier, frisdrank, Red Bull, Breezer enz. enz. dus de meest verkochte dranken.

 

Ik heb ook wel eens gehoort van de vorige eigenaar waar ik gewerkt hebt dat je ongeveer de inkoopsprijs x2 moet doen en dat is je verkoopsprijs, klopt dit, ik heb helaas geen contact meer met mijn oude bazin dus kan het niet navragen :'(

 

Ik kan deze helaas niet vinden op internet maar ik zou deze HEEL GRAAG willen hebben om het financiele gedeelte in orde te krijgen in m'n ondernemingsplan!!!

 

Ik hoop dat iemand hier verstand van heeft!!!

Link naar reactie
  • 0

De inkoopprijs kun je - denk ik - het beste zelf zo ver mogelijk uitzoeken. Wat kost een tray red bull bij de sligro? En een krat coca cola?

 

Natuurlijk heb je in de horeca meestal de maken met 1 grote leverancier (de brouwer) die je kortingen geeft bij bepaalde afname, en je ook kan helpen bij financiering.

 

Ik denk dat de verkoopprijs vooral gebaseerd is op wat een vergelijkbaar cafe vraagt in dezelfde stad. Niet dat ik het idee heb dat er veel op prijs wordt geconcurreerd in het cafegebeuren trouwens.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb geen tijd gehad om het topic helemaal te lezen, maar wat ik wel weet is dat je enorm goed moet onderhandelen met de brouwer en dat er behoorlijke verschillen zitten in de brouwers die er zijn.

 

Bijvoorbeeld:::

 

Dommels; naar ik weet sponsort deze je onwijs met bar, glasgebeuren en inrichting, maar uiteraard is de hectoliterprijs dan weer een stuk hoger (dit is overigens de reden waarom je in veel plaatsen - iig in midden nederland dommels ziet, terwijl het nou niet het meest populaire merk is)

 

Heineken; deze zijn voor kroegjes geloof ik minder interessant tenzij je zelf een hoop geld hebt, want ze zijn minder vrijgevig met inrichting, maar goed, daar staat weer een goede (hectoliter)prijs tegenover. Daarentegen doet Heineken wel weer veel voor grote en aansprekende clubs en andersoortige grote tenten. Een vage kennis van me heeft een grote tent en die heeft met Heineken een goede deal weten te sluiten, maar dat kwam meer omdat ie een grote tent had en ging concurreren met een paar andere groten in de buurt.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De rekenformule inkoop versus verkoop is sterk afhankelijk van "restkosten" (huisvesting [gas, licht, water], personeel e.d.) die je in je café hebt. Is dan 2x de inkoop wel dé formule ?

 

Ik ben het eens met BenM dat je inderdaad kan kijken naar de prijslijsten van andere cafees. Gemiddeld ligt de verkoop van een biertje tussen de 1,40 en 1,70 euro en zullen de andere dranken ook niet ver uit elkaar liggen.

Maar uit meerdere rapporten blijkt dat de inkoopprijs versus de verkoopprijs en de uiteindelijke netto winst (minus huisvestingskosten, personeelskosten e.d.) niet altijd in verhouding is.

Maar ... ongeacht de rekenformule heb je altijd te maken met de "kritische" consument ... die bedenkt dat hij bij het café om de hoek goedkoper uit is.

 

Om een goede vergelijking te krijgen tussen wat je inkoopt en voor hoeveel je het (omzet minded) dient te verkopen kun je veel informatie vinden bij het Bedrijfsschap Horeca en Catering.

Speur vanaf de homepage van deze website ook naar andere berichten en rapporten. Er staat nl. ook interessante informatie over wat de diverse doelgroepen uitgeven in de horeca. Is belangrijk voor het bedenken van je bedrijfsconcept, nl. op welke doelgroep ga je je richten?

 

Ga beslist ook praten met diverse brouwerijen ... zij hebben veel informatie voor je en zijn bekend met het opmaken van balansen. En vergelijk daar de tip die Aleph je geeft.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

De inkoopprijs kun je - denk ik - het beste zelf zo ver mogelijk uitzoeken. Wat kost een tray red bull bij de sligro? En een krat coca cola?

Dat is een goed idee, ik ga ook vanmiddag met de kroegeigenaar contact opnemen om een afspraak te maken over van alles en nog wat, en kijken OF het wel doorgaat. Uiteraard.

Natuurlijk heb je in de horeca meestal de maken met 1 grote leverancier (de brouwer) die je kortingen geeft bij bepaalde afname, en je ook kan helpen bij financiering.

Er wordt nu Heineken geschonken en het lijkt me verstandig ALS alles doorgaat om dus bij Heineken verder te gaan, dus dan maar even navraag doen bij de kroegeigenaar...

Ik denk dat de verkoopprijs vooral gebaseerd is op wat een vergelijkbaar cafe vraagt in dezelfde stad. Niet dat ik het idee heb dat er veel op prijs wordt geconcurreerd in het cafegebeuren trouwens.

We hebben bij ons in het dorp nog 1 kroeg en een restaurant met een kroeg, in die ene kroeg is de prijs van bier/frisdrank € 1,35 maar gaat binnenkort omhoog, in het restaurant/kroeg kost bier € 1,80/€ 1,90 en frisdrank € 1,60/€ 1,70. Ik had in gedachten om het bier/frisdrank € 1,50 te maken, dit bedrag is iets hoger dan de andere kroeg, maar daar krijg je dan uiteraard goede muziek/lichteffecten en dergelijke voor terug, en het is uiteraard een stuk goedkoper dan in Rotterdam (waar Klaaswaal dus ongeveer 25 km vandaan is) en daar wordt meestal € 2,- gevraagt!!!

 

Maar nu wil ik dus een goed financieel plan maken wat de omzet/winst is van een slechte week en een goede week! Daarom wil ik dus graag de verhoudingen weten van inkoop/verkoop prijs!!!

Link naar reactie
  • 0

Heb geen tijd gehad om het topic helemaal te lezen, maar wat ik wel weet is dat je enorm goed moet onderhandelen met de brouwer en dat er behoorlijke verschillen zitten in de brouwers die er zijn.

 

Bijvoorbeeld:::

 

Dommels; naar ik weet sponsort deze je onwijs met bar, glasgebeuren en inrichting, maar uiteraard is de hectoliterprijs dan weer een stuk hoger (dit is overigens de reden waarom je in veel plaatsen - iig in midden nederland dommels ziet, terwijl het nou niet het meest populaire merk is)

 

Heineken; deze zijn voor kroegjes geloof ik minder interessant tenzij je zelf een hoop geld hebt, want ze zijn minder vrijgevig met inrichting, maar goed, daar staat weer een goede (hectoliter)prijs tegenover. Daarentegen doet Heineken wel weer veel voor grote en aansprekende clubs en andersoortige grote tenten. Een vage kennis van me heeft een grote tent en die heeft met Heineken een goede deal weten te sluiten, maar dat kwam meer omdat ie een grote tent had en ging concurreren met een paar andere groten in de buurt.

Dank je voor je voorbeelden, ik hou dit zeker in de gaten en ga uitzoeken wát de beste keuze is!!!!

Link naar reactie
  • 0

De rekenformule inkoop versus verkoop is sterk afhankelijk van "restkosten" (huisvesting [gas, licht, water], personeel e.d.) die je in je café hebt. Is dan 2x de inkoop wel dé formule ?

 

Ik ben het eens met BenM dat je inderdaad kan kijken naar de prijslijsten van andere cafees. Gemiddeld ligt de verkoop van een biertje tussen de 1,40 en 1,70 euro en zullen de andere dranken ook niet ver uit elkaar liggen.

Maar uit meerdere rapporten blijkt dat de inkoopprijs versus de verkoopprijs en de uiteindelijke netto winst (minus huisvestingskosten, personeelskosten e.d.) niet altijd in verhouding is.

Maar ... ongeacht de rekenformule heb je altijd te maken met de "kritische" consument ... die bedenkt dat hij bij het café om de hoek goedkoper uit is.

 

Om een goede vergelijking te krijgen tussen wat je inkoopt en voor hoeveel je het (omzet minded) dient te verkopen kun je veel informatie vinden bij het Bedrijfsschap Horeca en Catering.

Speur vanaf de homepage van deze website ook naar andere berichten en rapporten. Er staat nl. ook interessante informatie over wat de diverse doelgroepen uitgeven in de horeca. Is belangrijk voor het bedenken van je bedrijfsconcept, nl. op welke doelgroep ga je je richten?

 

Ga beslist ook praten met diverse brouwerijen ... zij hebben veel informatie voor je en zijn bekend met het opmaken van balansen. En vergelijk daar de tip die Aleph je geeft.

Kijk, jij heb goed geleerd hiervoor, ik hoop dat ik jullie over een tijd uit kan nodigen om in mijn nieuwe kroeg te komen drinken want jullie geven me aardig wat zéér goede info!!! Dat hebben jullie wel verdient vind ik, in ieder geval krijgen jullie er een "reus" bij!!

 

Ik ga vanavond als ik thuis ben de link die je gegeven hebt bekijken en zal daar dus ook de nodige informatie uithalen. Als ik het internet niet had dan was ik denk ik nooit zo veel informatie gekregen ;D

 

Om jullie niet helemaal plat te vragen wil ik zo min mogelijk aan jullie vragen maar ik had nog 1 vraag waar ik echt NIET kan weten waar ik dit op moet zoeken.

 

In de kroeg wil ik dus 1 gokkast, 1 Photoplay, 1 dartbord, maar ik wil ook een door mij zelf gemaakte internet computer (tegen een kleine vergoeding) neerzetten. Ik weet alleen niet of dit toegestaan is. Ik zit nu op een dartvereniging en die hebben al de grootste moeite om locaties in kroegen te vinden waar gedart kan worden, het schijnt namelijk dat als je een dartbord in je kroeg hebt dat dat HELE GROTE gevolgen hebt met je (kans)spel automaten.

Link naar reactie
  • 0
Er wordt nu Heineken geschonken en het lijkt me verstandig ALS alles doorgaat om dus bij Heineken verder te gaan, dus dan maar even navraag doen bij de kroegeigenaar...

 

Oeee, zeker even navragen bij de kroegeigenaar. De contracten met bierbrouwers worden naar mijn weten afgesloten voor langere tijd.

 

Ik zou zo'n contract in dat geval openbreken en zelf een nieuw contract maken met Heineken. Dan heb je het tenminste zelf in de hand...

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

het schijnt namelijk dat als je een dartbord in je kroeg hebt dat dat HELE GROTE gevolgen hebt met je (kans)spel automaten.

Hier heb ik nog NOOIT van gehoord? Kan als excuus gelden van de andere cafees ... want niet elk café zit op darters te wachten. Maar ga er voor 99% vanuit dat de leverancier van de kansspelautomatisen hier geen bezwaar tegen hebben. Dus bewaar die 1% voor als ik nu iets zeg waar ik geen weet van heb.

Ga eens praten met een leveranciers van kansspelen die moet je hierover kunnen adviseren. Maar let op ... ook bij kansspelen heb je regels. Zo mag je bijvoorbeeld met 2 kansspelen (gokkasten welteverstaan ... dus apparaten waar je klant geld mee kan verdienen) geen broodjes verkopen, maar wel gehaktballen. Klinkt raar ... vind ik ook, maar het is echt zo. Met kansspelen waar de klant geen geld mee kan verdienen (bijv. flipperkast), heb je deze beperkingen weer niet.

 

De wet- en regelgeving heeft het dan over laagdrempelig (snackbars e.d.) en hoogdrempelig cafés e.d. Hoe de verdeelsleutel precies is zal ik even voor je naspeuren. En let op ... je bezoekers moeten 18+ zijn.

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

het schijnt namelijk dat als je een dartbord in je kroeg hebt dat dat HELE GROTE gevolgen hebt met je (kans)spel automaten.

Hier heb ik nog NOOIT van gehoord? Kan als excuus gelden van de andere cafees ... want niet elk café zit op darters te wachten. Maar ga er voor 99% vanuit dat de leverancier van de kansspelautomatisen hier geen bezwaar tegen hebben. Dus bewaar die 1% voor als ik nu iets zeg waar ik geen weet van heb.

Ga eens praten met een leveranciers van kansspelen die moet je hierover kunnen adviseren. Maar let op ... ook bij kansspelen heb je regels. Zo mag je bijvoorbeeld met 2 kansspelen (gokkasten welteverstaan ... dus apparaten waar je klant geld mee kan verdienen) geen broodjes verkopen, maar wel gehaktballen. Klinkt raar ... vind ik ook, maar het is echt zo. Met kansspelen waar de klant geen geld mee kan verdienen (bijv. flipperkast), heb je deze beperkingen weer niet.

 

De wet- en regelgeving heeft het dan over laagdrempelig (snackbars e.d.) en hoogdrempelig cafés e.d. Hoe de verdeelsleutel precies is zal ik even voor je naspeuren. En let op ... je bezoekers moeten 18+ zijn.

Dat er hele vage regels zijn met de wet van kansspelen weet ik, en die zijn inderdaad erg vaag. Als je op deze link klikt: http://www.hwdo.net/nieuws.htm is er in het 2e onderwerp erover te lezen dat er problemen zijn, maar nu ik er over nadenkt is dit geloof ik dat je niet méér dan 1 dartbord mag hebben! Dat het gemeente afhankelijk is kan best waar zijn, bij de andere kroeg in ons dorp staan nu 2 gokkasten, die mogen ALLES verkopen, maar ze moesten de photoplay inruilen voor die 2e gokkast, wel mag er dan een photoplay staan als deze gratis wordt gemaakt, maar dat zal wel nooit gebeuren van de gokkasten boer, omdat zij dan alleen maar verlies leiden!

 

Ik ga ff op de link klikken in je andere post ;D

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het heeft inderdaad niets met de dartborden te maken. Maar met de gokkasten ! Dat is in de wet- en regelgeving bepaald.

Je krijgt 50% van de niet uitbetaalde euro's die in de kast gegooid worden. Dus afhankelijk van je bedrijfsconcept ... waar haal je je winst ... bij je darters ... of bij je gokkastleverancier en de klanten die je binnenkrijgt en gaan gokken (met alle gokverslavingsperikelen en strenge controles van dien) !

 

Richt je je café op een algemene doelgroep ... dan zou ik persoonlijk wel een gokkast nemen. Maar als ik daardoor ander publiek moet missen die liever een ander spelletje doen, dan beslist geen gokkast.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Om jullie niet helemaal plat te vragen wil ik zo min mogelijk aan jullie vragen maar ik had nog 1 vraag waar ik echt NIET kan weten waar ik dit op moet zoeken.

 

Ehm, dont be shy. Vraag maar raak hoor, anderen leren namelijk ook van jouw vragen (o.a. ik) :D

Daar zit wel wat in :D

 

Maar misschien gingen jullie denken, hebben we daar die gozer weer!!!

Link naar reactie
  • 0

Het heeft inderdaad niets met de dartborden te maken. Maar met de gokkasten ! Dat is in de wet- en regelgeving bepaald.

Je krijgt 50% van de niet uitbetaalde euro's die in de kast gegooid worden. Dus afhankelijk van je bedrijfsconcept ... waar haal je je winst ... bij je darters ... of bij je gokkastleverancier en de klanten die je binnenkrijgt en gaan gokken (met alle gokverslavingsperikelen en strenge controles van dien) !

 

Richt je je café op een algemene doelgroep ... dan zou ik persoonlijk wel een gokkast nemen. Maar als ik daardoor ander publiek moet missen die liever een ander spelletje doen, dan beslist geen gokkast.

 

De 50% is inderdaad waar, dat geld ook voor Photoplay & Flipperkasten.

 

Maar wat ik wil doen is zowiezo toegestaan:

1x Gokkast

1x Photoplay

1x Dartbord

1x Betaalde internet pc, door mijzelf geregeld, of dit er bij mag weet ik dus niet, omdat je er WEL voor moet betalen als je er gebruik van maakt, ik wil namelijk graag de kosten eruit halen van de aanschaf van de computer en aansluiting op het internet. Winstgevend hoeft hij beslist NIET te zijn want het is alleen maar een hulpmiddel om klanten naar binnen te halen cq langer in je kroeg te houden om zo weer je extra omzet te genereren.

 

Ik hoop dat alles goed gaat komen :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.