• 0

mede-aansprakelijk ondanks beëindiging vof

In augustus 2004 heb ik samen met mijn zakenpartner besloten om te stoppen met de vof, we hadden een gezamenlijk restaurant. Mijn zakenpartner heeft besloten om met de zaak verder te gaan en heeft de vof in eenmanszaak omgezet. Ik heb me uitgeschreven bij de kamer van koophandel, de boekhouder heeft een eindafrekening gemaakt en we zijn samen bij de bank geweest om administratief de vof om te zetten in een eenmanszaak. We hadden toen een gezamenlijk krediet op naam van de vof. Met goedkeuring van de bank en mijn zakenpartner is deze op naam van mijn zakenpartner omgezet. Nu blijkt dat mijn voormalige zakenpartner de zaak mid 2006 heeft verkocht. Het krediet bij de bank blijkt nog steeds te bestaan en kan door hem niet worden afbetaald omdat hij daar na verkoop van zijn eenmanszaak geen geld meer voor heeft. Inmiddels heeft een incassobureau de zaak overgenomen en heeft deze ook mij aansprakelijk gesteld voor het hele bedrag. Mijn zakenpartner is het ermee eens dat ik niet aansprakelijk ben voor de schuld maar gezien het feit dat de bank in aug 2004 bij het ontbinden van de vof niet het orginele contract heeft ontbonden is het incassobureau van mening dat ik ook aansprakelijk ben voor de schuld.

Klopt dat en wat kan ik evt doen om niet aansprakelijk te worden gesteld...?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat staat er concreet in de 2 akten betreffend de lening? Hoe is dat omzetten gebeurt?

 

de bank is mede gedeeld dat de vof niet meer zal bestaan en dat mijn zakenpartner in een eenmanszaak verder gaat. Ons werd nog gevraagd of we de lening willen aflossen en toen hebben we gevraagd of deze op naam van toenmalige partner kan komen te staan. De bank is hiermee akkoord gegaan en dit is in hun administratie ook gebeurd, echter het originele contract dat is getekend toen we de lening zijn aangegaan is nooit daadwerkelijk ontbonden. De bank heeft om die reden ook nooit contact met mij gezocht en ben ik pas benaderd toen er een incassobureau aan te pas is gekomen.

Link naar reactie
  • 0

In een vergelijkbare situatie bleek de firmant zelfs 5 jaar na dato bij de bank nog steeds een schuld te hebben die nb. door de ex firmant was opgebouwd op de rekeing van de oude VOF. De bank heeft hier redelijk vaak boter op het hoofd. Wellicht dat de omzetting door de bank niet juist of niet is geregistreerd. Als je de uitschrijving niet bij de bank hebt gemeld loop je m.i. nog steeds aansprakelijkheid op. Als de bank verzuimd heeft dit ondanks juiste melding te verwerken moet de bank het risico dragen.

Link naar reactie
  • 0

De wijze van ontbinding van de vof moet juist zijn gebeurd anders bestaat de vof nog:

 

Een VOF kan ontbonden worden:

-door verloop van de tijd voor welke de VOF is aangegaan;

-door het tenietgaan van een goed dat of het volbrengen van een handeling, die het onderwerp van de VOF is;

-door opzegging van een vennoot aan de andere vennoten (kan niet in geval van een VOF voor bepaalde tijd tenzij dit is overeengekomen);

-door de dood of de curatele van één van de vennoten, of indien hij in staat van faillissement is verklaard dan wel ten aanzien van hem de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is verklaard. Voortzetting na overlijden is wel mogelijk, indien dit overeengekomen is, ofwel tussen de overblijvende vennoten ofwel met de erfgenaam van de overleden vennoot. In het laatste geval heeft de erfgenaam geen verder recht dan op de verdeling van de VOF.

 

Daarnaast kan de VOF door de rechter ontbonden worden op vordering van ieder van de vennoten wegens gewichtige redenen ontbinden. Daarnaast kan de rechter ontbinden op grond van onvoorziene omstandigheden waardoor van een vennoot in redelijkheid niet verwacht kan worden dat hij aan de VOF gebonden blijft. Overdracht van de VOF kan alleen met instemming alle vennoten, dit houdt immers het einde van de VOF in.

 

De aansprakelijkheid hangt weer af van hoe een en ander in de documentatie met de bank is geregeld en tussen jou en de ex-partner.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.