• 0

Eenvoudige verantwoorden IB

Mijn vrouw is een eenmanszaak gestart in 2006. Vanaf de eerste dag hebben we nauwkeurig alle inkomsten en uitgaven bijgehouden (o.a. voor BTW aangifte) in een eigen opgezette administratie, waarin ook facturatie plaatsvindt. Het is een eenvoudige zaak; ze maakt op maat producten voor klanten (hoofdzakelijk particulieren) en geeft adviezen (=uurtarief). Nu moet de IB voor 2006 in orde gemaakt worden. Ik ben daar nog onbekend mee; maar ik zie in het programma van de belastingdienst dat je nogal wat zaken kunt ? moet ? opgeven: een verlies en winstrekening, maar ook een overzicht van activa en passiva. Die verlies en winst is heel makkelijk uit te rekenen omdat we het allemaal heel simpel hebben gehouden. In feite hebben we alleen kosten, geen investeringen van waarde. Mag je je dan de aangifte beperken tot enkel de specificaties in de V&Wrekening en dus de rest van de activa/passiva vragen leeg laten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Helaas zal ook jullie administratie uitgebreider zijn dan alleen een winst- en verliesrekening.

 

Waarschijnlijk heb je ook een bankrekening en dit saldo moet je verantwoorden bij activa -> liquide middelen -> banktegoeden indien positief en bij een negatief saldo passiva -> kortlopende schulden -> kredietinstellingen.

De volgende post die je zeker hebt is het kapitaal. Het saldo van de inbrengsten minus opnamen verhoogd met de winst van het boekjaar. Dit moet je kwijt op het formulier aan de passivazijde.

Heel misschien heb je ook nog een kas en zelfs crediteuren (leveranciers) en debiteuren (afnemers).

 

Neem overigens ook in overweging dat het uitbesteden van de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen ook gebruikt kan worden als een soort controle op de door jullie gevoerde administratie. Denk dan overigens wel aan een kantoor dat ook eventuele middeling (het verlagen van de belasting bij wisselende belastebare inkomens) en een stukje advisering voor zijn of haar rekening neemt. Als de administratie inderdaad zo simpel is als je stelt, zullen deze kosten te overzien zijn.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik was er al bang voor. Dan denk ik dat het verstandiger is wanneer ik er iemand bij haal die ons op dit punt kan helpen. Het ontbreekt me nu tijd en kennis om dat dieper uit te pluizen. Aan de andere kant kan het niet zo supermoeilijk zijn denk ik... Nu hopen dat ik snel iemand in de buurt te pakken kan krijgen die dit ook tegen redelijke kosten kan verzorgen.. Maar wat zijn nu eigenlijk redelijke kosten voor zoiets?

Link naar reactie
  • 0

De kosten zijn vaak afhankelijk van de hoeveelheid uren die de werkzaamheden met zich meebrengen.

 

Het opstellen van een jaarrekening kost tijd en wanneer de administratie keurig verzorgt is, goed toegankelijk en juist opgezet zal dit niet veel tijd kosten. Afhankelijk van de software dit het kantoor gebruikt, is het opstellen van de winstaangifte (bijlage c.q onderdeel van de aangifte inkomstenbelasting) geen probleem (vaak een koppeling tussen de jaarrekenigmodule en de winstaangifte) en zal er nog tijd moeten worden besteed aan het invullen van de aangifte inkomstenbelasting.

 

Naast de tijdsbesteding is er nog het verschil in kwaliteit (kennis, ervaring en kunde) en natuurlijk de service. Bij het laatste moet je denken aan fiscale planning, middeling en controle van de aanslagen c.q. verzoeken tot het opleggen van voorlopige aanslagen en het verzorgen van de schattingsaangifte.

 

Voordat ik een schatting voor bijvoorbeeld onze tijdsbesteding kan gaan noemen, zal ik toch eerst de administratie moeten hebben beoordeeld.

 

Het lijkt mij verstandig eens het telefoonboek ter hand te nemen en een aantal kantoren te bezoeken bij jullie in de buurt. Succes.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.