• 0

V.o.F. verdeling vennoten

Hallo,

 

Ik ga komende week een V.o.F. oprichten met een collega / vriend.

We hebben de volgende verdeling afgesproken 35% collega / vriend.

65% voor mij.

 

Dit laten we bij de kamer van koophandel zo registreren mijn vraag is echter of dit voldoende is. Of is het verstandiger om een vennootschapscontract op te stellen en dit te laten ondertekenen bij een notaris?

 

 

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is raadzaam om een oprichtingsakte te hebben.

 

Hierin komen de vennoten overeen welke winstverdeling er plaatsvind en leggen zij andere afspraken vast (hoe om te gaan bij uittreding van een van de vennoten, verzekeringsplicht arbeidsongeschiktheid, rentevergoeding over ingebracht kapitaal, enzovoort, enzovoort). Deze akte hoeft niet (en raad ik ook niet aan) door een notaris te worden verzorgd.

 

Bij de KvK vermeld je alleen zaken die voor derden belangrijk zijn. Bijvoorbeeld de limiet voor het aangaan van verplichtingen en wie er gemachtigd zijn om namens de ondernemnig naar buiten te treden. Winstverdeling is niet interessant voor derden.

 

Overigens heeft de belastingdienst altijd wel belangstelling voor een kopie van deze oprichtingsakte of vennootschapsovereenkomst.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik adviseer je om vooral goed te regelen hoe je uit elkaar gaat en wie dan de zaak mag voortzetten. Als je dat niet regelt en jij wilt met je partner stoppen dan zul jij er uit moeten.

Verder vind ik een winstverdeling van 35-65 behoorlijk ongezond en zeker op termijn voer voor problemen.

Is het niet beter onderscheid te maken in bijvoorbeeld rentevergoeding over ingebrachte vermogen, werkvergoeding en overwinst(en verlies)deling?

Als dan de werkinbreng gaat varieren dan varieert de werkvergoeding daarin gewoon mee.

Overigens zijn alle 3 de aspecten voor de fiscus gewoon winst.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.