• 0

Betalen met mobiel

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hier speelt de zelfde problematiek als bij QR-codes zoals shotcode namelijk een gebrek aan toestellen waarin de technologie is ingebouwd. Ik vraag mij ook af of het zover komt dat alle mobiele telefoons van NFC technologie voorzien zullen worden. Daarnaast moet er nog een oplossing bedacht worden voor het geval de batterij leeg is.

 

Ik zie een oplossing door een rfid-tag in de SIMCARD op te nemen.De kassa "leest " de rfid-tag en vraagt om een pin-code. Dit werkt ook als de batterij leeg is.

 

Wil je bankieren met je telefoon zonder zo'n cardreader voor je pinpas te gebruiken, dan moet je een speciale NFC-ready telefoon aanschaffen.De bank-software kan gedownload worden en/of pre-loaded op de SIMCARD geïnstalleerd worden. Alleen speelt hier weer de problematiek van tig verschillende besturingsystemen en hardware-configuraties die allemaal om een eigen softwareversie vragen.

 

Een oplossing: De industrie minimale hardware-standaarden laten afspreken waaraan iedere mobiele telefoon dient te voldoen en besturingsysteem/software preloaded op de SIMCARD plaatsen.

 

.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Och is het zo erg als je batterij leeg is.

Met je pinpas heb je toch ook wel eens dat het pinapparaat zonder aanwijsbare reden aangeeft "betaal anders".

 

Volgens mij is het idee van NFT om het in de toekomst in van alles en nog wat in te bouwen, volgens mij zijn de polymeerchips van die lampenboeren hier ook voor bedoeld.

 

En dergelijke chip kun je natuurlijk gewoon als plakplaatje in je mobiel inplakken. Blijf ik me wel afvragen wat er gebeurt me je pincode, die zit dan dus toch encrypted in het dataverkeer tussen chip en kassa.

 

Met shotcode zou er alleen gsm verkeer zijn, geen verkeer tussen kassa en gsm/nft.

Link naar reactie
  • 0

ik vraag me af of dat gaat werken, mijn simcard zit heel dicht tegen de batterij gemonteerd. zou RFid dan nog werken? Alle energie wordt dan immers opgeslokt...

Chris

 

 

We schieten mensen naar de maan,dus met de huidige kennis en technologieen moet dit geen beer op de weg zijn om het niet te kunnen uitvoeren.

Ik denk zelf dat RFid een behoorlijk grote vlucht gaat maken de komende tijd,het is n.l. in een breed gebied toepasbaar.

 

Link naar reactie
  • 0

ik vraag me af of dat gaat werken, mijn simcard zit heel dicht tegen de batterij gemonteerd. zou RFid dan nog werken? Alle energie wordt dan immers opgeslokt...

Chris

 

Ik neem aan dat jij meer weet van de onderliggende techniek dan ik. Maar als dit een probleem is dan zal de industrie daar wel een oplossing voor vinden.

 

Link naar reactie
  • 0

Och is het zo erg als je batterij leeg is.

Met je pinpas heb je toch ook wel eens dat het pinapparaat zonder aanwijsbare reden aangeeft "betaal anders".

 

Met een pinpas is de kans toch aanzienlijk kleiner...

 

En dergelijke chip kun je natuurlijk gewoon als plakplaatje in je mobiel inplakken.

 

Precies, zo spannend is het helemaal niet!!

 

Blijf ik me wel afvragen wat er gebeurt me je pincode, die zit dan dus toch encrypted in het dataverkeer tussen chip en kassa.

 

De pincode wordt gewoon ingetoetst op het kastje bij de kassa zoals nu ook gebeurt.

 

Met shotcode zou er alleen gsm verkeer zijn, geen verkeer tussen kassa en gsm/nft.

 

Shotcode doet niet meer dan een foto van een QR-code (soort barcode)vertalen naar een webadres en vervolgens opent automatisch de betreffende website op je mobiele telefoon.Een geweldig marketinginstrument om print en digitaal met elkaar te verbinden. Voor financiële transacties lijkt het mij echter minder geschikt juist vanwege het veiligheidsaspect.

 

Een combinatie van NFC/Banksoftware en Shotcode in je mobiel creëert echter zeer veel nieuwe mogelijkheden Je kunt dan letterlijk een kaartje kopen door de shotcode met je mobiel te fotograveren en te betalen door je pincode op je mobiel in te toetsen. Kan het patent van Christien (http://v3.espacenet.com/origdoc?DB=EPODOC&IDX=NL1002162C&F=0&QPN=NL1002162C) wellicht ook nog toegepast worden ?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk, ik ben écht vóór vernieuwende technologie, maar al deze moeite om een bankpasje te vervangen? Onder betalen met mobiel/mobiel betalen versta ik het ontwikkelen van een stand alone systematiek die geen additionele hardware nodig heeft om te werken. Even een voorbeeld. Stel ik wil een vriendje een paar euro geven omdat hij chinees heeft gehaald en ik heb alleen mijn mobiel bij me... kan ik dat dan doen?

Link naar reactie
  • 0

Kijk, ik ben écht vóór vernieuwende technologie, maar al deze moeite om een bankpasje te vervangen? Onder betalen met mobiel/mobiel betalen versta ik het ontwikkelen van een stand alone systematiek die geen additionele hardware nodig heeft om te werken. Even een voorbeeld. Stel ik wil een vriendje een paar euro geven omdat hij chinees heeft gehaald en ik heb alleen mijn mobiel bij me... kan ik dat dan doen?

 

Telefonisch geld overmaken kan met iedere telefoon bij vrijwel iedere bank. Daar is geen nieuwe technologie voor nodig.

 

Die additionele hardware is nodig om de veiligheid te kunnen garanderen maar zal uiteraard geïntegreerd moeten zijn in de mobiel om algemeen geaccepteerd te worden.

 

De integratie van de PINPAS in de mobiele telefoon in de vorm van een RFIDTAG is pas een eerste stapje. Ik vermoed echter dat er op hoger niveau iets heel anders aan de hand is. In landen waar het banksysteem niet zo goed is ontwikkeld als bij ons, wordt beltegoed al jaren als betaalmiddel gebruikt. Ik denk dat de actie van de Rabobank om zelf telefonie aan te bieden en betalen met de mobiel mogelijk te maken, danook vooral als een strategische zet moet worden gezien. Immers, waarom zouden de telecomoperators niet gaan bankieren via de telefoonrekening ? Het verbaast mij dan ook dat andere banken niet met soortgelijke initiatieven bezig zijn, Althans, ze treden er nog niet mee in de openbaarhied.

 

Voor de klant is het voordeel vooralsnog, zoals terecht opgemerkt door Extax!, maar zeer beperkt. Mobiel bankieren is bovendien technisch gezien allang mogelijk met een Smartphone in combinatie met PINPAS en CARDREADER. Het werkt alleen allemaal nog niet zo handig en ook de veiligheid van de verbinding vormt (nog) een probleem. Maar dit wordt met de nieuwe generatie mobiele telefoons opgelost en dan wordt vanzelf de wens van Extax! ingevuld. ;)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hier nog meer over NFC.

 

Mobiel betaalsysteem in de maak

 

Donderdag, 15 februari 2007

Mobiel betaalsysteem in de maak

 

De telecombranche-organisatie GSM Association heeft gisteren aangekondigd te zullen starten met een wereldwijd project om betalen met de mobiele telefoon een impuls te geven. Vorig jaar kondigde de GSMA al aan om meer mogelijkheden van de Near Field Communications (NFC) technologie te gaan gebruiken. Deze technologie maakt het mogelijk contactloos informatie op korte afstand uit te wisselen. Betalen via de NFC-chip in de mobiele telefoon is de eerste stap in deze ontwikkeling. De bedoeling is dat het voortaan mogelijk is om af te rekenen via een chip in de mobiel, zodat de portemonnee nooit meer uit de tas hoeft.

 

De link naar het complete artikel Mobiel betaalsysteem in de maak

 

En hier nog wat over Rabobank en C1000.

De mobiele telefoon van de toekomst: zegeltjes, flessenbonnen en portemonnee in één

 

Woensdag, 31 januari 2007

De mobiele telefoon van de toekomst: zegeltjes, flessenbonnen en portemonnee in één In het derde kwartaal van dit jaar kunnen honderd klanten van supermarktketen C1000 hun boodschappen betalen met de mobiele telefoon. Tijdens een pilot van 6 maanden worden zegeltjes, flessenbonnen en betaalkaarten vervangen door een mobiele telefoon. De mobieltjes zijn voorzien van NFC-technologie (Near Field Communication) die het contactloos uitwisselen van informatie op korte afstand mogelijk maakt. Zoals bijvoorbeeld betaalopdrachten.

 

De link naar het complete artikel De mobiele telefoon van de toekomst: zegeltjes, flessenbonnen en portemonnee in één

Link naar reactie
  • 0

Wat een nutteloos stuk technologie zeg.

 

Ik zou gewoon in de bankpas een rfid chip maken met dezelfde informatie als er op de magneetstrip staat, en daarmee klaar zijn. Uiteraard is het verstandig de communicatie tussen pasje en lezer te encrypten om skimmen te voorkomen, maar dat lijkt me niet spectaculair moeilijk.

 

Het wordt pas nuttig als je betalingen kunt doen zonder verbinding met het pin-netwerk, zeg maar equivalent aan een mogelijkheid geld over te maken van de ene naar de andere chipknip. Maar wat dat nog met mobiele telefoons te maken heeft ontgaat me ;)

Link naar reactie
  • 0

Tijd geleden was een promovendus in het nieuws uit Eindhoven die jaren studie had gedaan naar betalen met het mobieltje. http://www.telegraaf.nl/common/jsp/print/printTemplate.jsp?artId=51069321&secId=10531

 

Ik heb met hem gesproken en deze heeft me uitgelegd dat de techniek er al lang is, er zit al een soort portomonee in je Nokia Phone maar dat het vooral de belangen zijn op de achtergrond die het nog jaren laat duren voor er een (of meer) open betaalstandaarden komt voor mobiel.

 

Even uit de blote kop een aantal zaken uit dat gesprek:

 

- Lang verhaal kort. Het gaat zeker nog 2 a 3 jaar duren voor er iets van een standaard op enige schaal gaat ontstaan, belangen zijn te groot en forces die samenwerken wekken bij andere marktpartijen weerstand op hetgeen samenwerken niet bevorderd. Analogie Chipknip is groot mede omdat belangen te groot zijn en er nog helemaal niet word nagedacht over "user experience" en acceptatie.

 

- Kleine closed environment pilots ga je wel zien, krijgen veel attentie maar stellen weinig voor. BVB pilot nu met NFC betalen is gekoppeld aan Creditcards waarbij er heel omslachtig (via SMS verkeer) een transactie word uitgevoerd.

 

- Vodaphone heeft banklicentie maar wil niet betalingen terugzien op telefoonrekening omdat de mindset van de klant negatief is immers telefoonrekeningen moeten zo laag mogelijk

 

De spelers:

- Mobile Payment Forum = Credit Card Companies

- SimPay = Vodaphone (heeft banklicentie in NL) die andere operators erbij heeft getrokken maar die vinden Vodaphone nog te dominant dus die moeten eerst intern nog de neuzen 1 kant op voor ze ergens naar toe gaan.

 

- NXP = heeft als doel Sim Card en RFID chip samen te voegen (ultieme doel NFC), dit streven laat veel vragen over wie dat gaat betalen en hoe uiteindelijk banken, retailers, etc zich gaan aansluiten bij een dergelijke technologie beweging. Verder is NFC geen open systeem zolang niet elke telefoon de RFID chip in zich heeft. Kip en Ei......

 

Algemene ervaring met mobiele diensten is dat er veel partijen in het waardeketen zitten en voor alles op een lijn zit en implementatie simpel is zijn we jaren verder. Vertel mij wat want ik ben bij OP3 betrokken geweest en zit nu met Mbarc er weer middenin.

 

Tenslotte kan je al betalen met je mobieltje middels premium SMS en doen we dat al allemaal zonder dat we het weten.

 

Groet, Ron

 

 

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.