• 0

Winst maken door het aanbieden van gratis software

Hallo allemaal!

 

Ik ontwikkel een bedrijfssoftwareplatform waarmee ik in staat ben om in een fractie van de doorgaans benodigde menstijd een (semi-)maatwerk bedrijfsapplicatie te assembleren/configureren.

 

In het draadje van VonDutch zag ik dat voor het 'vermarkten' van maatwerk er best wat verschillende meningen zijn. Ik kan me het meest vinden in de volgende: maatwerk software kun je alleen verkopen op de persoonlijke relatie en waarbij je zelf dus proactief te werk moet gaan.

 

Als je nu zelf niet zo'n cold canvasser bent en je netwerk is nog niet zo groot, dan moet je toch op een andere manier de aandacht zien te trekken. Kijk naar Google. In hoeveel threads worden in dit forum wel niet de (gratis) diensten aanbevolen? Er is geen persoonlijke relatie in het spel en er is toch gratis reclame! Volgens mij is het toverwoord hier 'gratis'! En kijk eens wat een winst Google maakt!

 

Mijn plan is om op basis van Ouverture een of enkele kleinere standaard bedrijfsapplicaties (branchegericht) aan te bieden voor één gelijktijdige gebruiker. Geen verdere beperkingen in tijd of functionaliteit. Om de applicatie in het netwerk te kunnen draaien, dient een betaalde licentie te worden gekocht.

 

Vervolgens kun je met een persbericht e.d. terecht bij allerlei webzines (bizz, zibb, computable, etc.) want voor een gratis product hoeven geen advertentiekosten betaald te worden. Dit is prettig want voor een logootje op nu.nl/economie voor een maandje betaal je €16000! Zoals we allen weten kopiëren die webzines alles van elkaar en creeer je zo een mate van buzz.

In eerste instantie levert dit je weinig op, financieel gezien. Totdat men de applicatie na enkele maanden toch erg prettig vindt werken en de data wil delen met collega's. Bij het opstarten wordt ook iedere keer de mogelijkheid geboden om de uitgebreide versie te kopen, ter herinnering. En daar zie ik de winst, want dan praten we over betaalde licenties i.c.m. de bijbehorende diensten.

 

Graag hoor ik jullie reactie! Ben ik aan het dagdromen of zit hier potentie in? Kennen jullie valkuilen?

 

Guido Vrijdag

Guido Vrijdag

Ouverture Business Solutions

http://www.ouverture.biz

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vervolgens kun je met een persbericht e.d. terecht bij allerlei webzines (bizz, zibb, computable, etc.) want voor een gratis product hoeven geen advertentiekosten betaald te worden. Dit is prettig want voor een logootje op nu.nl/economie voor een maandje betaal je €16000! Zoals we allen weten kopiëren die webzines alles van elkaar en creeer je zo een mate van buzz.

 

Nou zit je een end weg te fantaseren. Als je wilt adverteren, zul je moeten betalen. Gratis product of niet. Als je aandacht wilt op redactionele pagina's, kun je het met een persbericht proberen. Dat kost niks, maar je moet wel wat te melden hebben. Het is dus maar de vraag of je aandacht krijgt...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik ben zelf software ontwikkelaar (confectie) en vraag me af of dit een goed idee is.

Wellicht is het beter om minder software te verkopen voor een hogere prijs dan andersom, vooral als het inderdaad maatwerk is.

Als je veel software wegzet voor een lage prijs dan krijg je ook meer werk aan de helpdesk-kant.

Maar het mooist is toch (volgens mij) 1 pakket aan veel mensen verkopen, confectie dus. Net handel.

Dit stukje is puur voor de discussie en zeker subjectief .

Link naar reactie
  • 0

Vervolgens kun je met een persbericht e.d. terecht bij allerlei webzines (bizz, zibb, computable, etc.) want voor een gratis product hoeven geen advertentiekosten betaald te worden. Dit is prettig want voor een logootje op nu.nl/economie voor een maandje betaal je €16000! Zoals we allen weten kopiëren die webzines alles van elkaar en creeer je zo een mate van buzz.

 

Nou zit je een end weg te fantaseren. Als je wilt adverteren, zul je moeten betalen. Gratis product of niet. Als je aandacht wilt op redactionele pagina's, kun je het met een persbericht proberen. Dat kost niks, maar je moet wel wat te melden hebben. Het is dus maar de vraag of je aandacht krijgt...

 

Dat is inderdaad de vraag. Toch als ik kijk naar bijvoorbeeld Apple of Google, kan ik me geen marketing uitingen van hen heugen. Ze blijven mond-op-mond getipt worden, ook voor nieuwe producten en diensten en ook zelfs al vóór ze uit/beschikbaar zijn.

Maar waar zou jij zoeken (behalve google) voor MKB bedrijfssoftware? Heb je nog tips? Ik wil namelijk best adverteren, maar dan ik wil wel een gevoel hebben voor de ROI op de advertentie(s).

Guido Vrijdag

Ouverture Business Solutions

http://www.ouverture.biz

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf software ontwikkelaar (confectie) en vraag me af of dit een goed idee is.

Wellicht is het beter om minder software te verkopen voor een hogere prijs dan andersom, vooral als het inderdaad maatwerk is.

Als je veel software wegzet voor een lage prijs dan krijg je ook meer werk aan de helpdesk-kant.

Maar het mooist is toch (volgens mij) 1 pakket aan veel mensen verkopen, confectie dus. Net handel.

Dit stukje is puur voor de discussie en zeker subjectief .

 

Ik ben het met je eens dat het prettiger is 1 variant veelvuldig te verkopen, alleen brengt maatwerk best wat geld op. Daarnaast heb ik een ander doel voor ogen: mijn software is geschikt om als platform te dienen. Bij dit platform kunnen bedrijven stukken functionaliteit op een door mij gefaciliteerde marktplaats aanbieden. Deze stukken kunnen dan ingeplugd worden op de reeds bestaande applicatie (beetje a la salesforce.com, maar dan niet alleen CRM).

 

Het vernieuwende aan mijn software is dat het platform standaard is, maar dat de applicatie gevormd wordt door een configuratie-database. Het voordeel is dat dit uitwisseling van functionaliteit sterk vereenvoudigt. Ook hoef je in principe niet te programmeren.

 

Dit is interessant voor partners in meerdere opzichten, maar alleen als er genoeg afnemers van de software zijn. Een gratis versie kan daarbij voor een grote groep geinteresseerden zorgen. De handel gaat hem dan voor mij uiteindelijk in de licenties zitten en veel minder in het maatwerk.

 

Dus: voor mij is het belangrijk dat het platform gedragen wordt door zoveel mogelijk gebruikers en met alleen maatwerk gaat dat niet lukken (voor het jaar 3490).

 

Ik sta weer open voor alle op- en aanmerkingen!

 

Guido Vrijdag

Guido Vrijdag

Ouverture Business Solutions

http://www.ouverture.biz

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.