• 0

Lijkt deze naam teveel op een andere?

Hallo,

 

Heb na enig zoeken niets gevonden over mijn vraag, hopelijk kan iemand mij helpen.

 

Stel:

 

Ik wil een internetwinkel beginnen onder de naam Fietsenshop.com (dit is slechts een voorbeeld, de betreffende site heeft niets met dit voorbeeld te maken). Iemand anders gebruikt de naam Janssen Fietsenshop en runt onder die naam een internetwinkel met de URL www.janssen.nl/fietsen. De naam Fietsenshop is niet geregistreerd bij het Benelux-Bureau en komt niet voor in het handelsregister.

 

Kan ik de naam en het domein Fietsenshop.com in dat geval gewoon gebruiken, of krijg ik hier mogelijk problemen mee?

 

Met vriendelijke groet,

Marco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Marco72,

 

M.i. is het in jou voorbeeld gebruikte naam fietsenshop een algemeen gebruikte naam die zowiezo niet als merknaam geregistreerd kan worden. net zoals voetbal, sex, gsm enz.... Indien de domeinnaam nog vrij is kun je deze gewoon registreren zonder dat je daar problemen met krijgt.

 

mvgr

 

dlvkk

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

De keuze voor een naam a la Fietsenshop.com lijkt inderdaad niet creatief, maar het product dat we gaan verkopen is een product dat nog nauwelijks online verkocht wordt. Vandaar dat we denken dat de naam wel een toegevoegde waarde heeft.

 

De concurrent zit zeker niet in de buurt. :)

 

Marco

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik zit met een soortgelijk probleem. Ook ik ben er nog niet helemaal uit door het doorlezen van dit forum

Voor mijn nieuw op te starten voedingsadviespraktijk heb ik een hele leuke naam verzonnen, maar er zijn al twee andere bedrijven met die naam. De KvK adviseert dus ook deze naam niet te gebruiken. Maar mijn vraag is nu in hoeverre ik problemen krijg als ik deze naam toch gebruik. Een van de andere bedrijven is een audiovisueel produktiebedrijf en zit in Amsterdam. Hier zal ik denk ik niet zo veel problemen mee krijgen. Maar het andere bedrijf met dezelfde naam is een training en consultancy bedrijf in de levensmiddelen en horecabranche. Het zit in Almere. Omdat het in Almere zit denk ik dat er niet zoveel problemen zullen ontstaan, maar kan iemand aangeven in hoeverre wij in dezelfde branche opereren? En of er dus alsnog problemen zullen ontstaan?

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dit zijn twee verschillende vragen.

 

De fietsenshop gebruikt een algemene term die blijkbaar nog door niemand geclaimed en geregistreerd is. Me dunkt dat die prima gebruikt kan worden en dat zeker een poging gedaan kan worden om via beeldmerk en vervolgens woordmerk alsnog een zekere mate van bescherming te realiseren. Dat is immers ook geprobeerd voor Postkantoor en Telefoonboek en voorvoegsels met i (Apple).

 

De voedingsadviezen worden (vermoed ik) gepresenteerd onder een relatief unieke naam, en dan is het risico een stuk groter dat andere bedrijven het auteursrecht claimen of zelfs een merkrecht hebben. In een ander topic kun je vinden hoe na te gaan is of merken reeds geregistreerd zijn. Doe onderzoek en denk vervolgens goed na, voor je een keuze maakt. In het algemeen is het verstandiger om dit soort conflicten te vermijden, en gewoon een naam te kiezen die niet zo makkelijk betwistbaar is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het hangt er maar vanf hoeveel je voor zon domein betaalt. Zoiets kan snel cashen zijn voor de verkoper van het domein als hij verder nog niets in het "merk" geinvesteerd heeft.

 

Overigens kan het best zo zijn dat het bedrijf in kwestie gewoon zijn ding gaat doen onder een andere merknaam, het verkopen van een domein is iig geen garantie van het tegendeel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.