• 0

eenmanszaak, samenlevingscontract en nalatenschap

Probleemstelling

In een grijs verleden hebben we ( mijn ega en ik met (samenlevingskontrakt zonder verdere bijkomstigheden) n eenmanszaak op haar naam zaak gestart. Ik bleef mijn eigen baan houden. Nu 10 jaar later loopt deze zaak goed en zijn we aan het kijken naar nalatenschap.

 

vermogen van deze zaal is opgebouwd binnen de relatie met geld van beide partners. De vrouwlijke partner en eigenaar werkt fysiek in de zaak haar mannelijke partner niet. (wel voor de fiscus)

 

Hoe is de juridische eigendom nu geregeld, opbrengst ed.

Dit is voor ons van belang ivm aanwezige kinderen. (beide partners hebben kinderen) Samenlevings kontrakt is nu 22 jaar oud

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit een gevaarlijke. Wanneer de samenlevingsovereenkomst niet voorziet in de eenmanszaak kan er een vervelende discussie ontstaan. Daarnaast is het ook zaak om in dit soort gevallen een testament te hebben en daarin voorzieningen te treffen. Daarbij speelt altijd het wettelijk erfdeel van de kinderen een rol.

 

Het is raadzaam om op korte termijn een notaris hierin te betrekken, die de samenlevingsovereenkomst actualiseert en zorgdraagt voor een tweetal testamenten waarin de belangen van beide partners worden gewaarborgd.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik ben in gemeenschap van goederen getrouwd en daarna een eenmanszaak gestart. Nu heb ik kinderen die niet van mijn man zijn.

wij zijn nu bezig met testament.

Ik wil dat biologische vader niet hun financieen beheert waneer ik zou komen tge overlijden. Maar hoe zit het met mijn bedrijfje.

Wat moet ik daarvoor regelen?

Tips

Cassandra

Lijfgoed

www.lijfgoed.nl

http://blog.lijfgoed.nl/

Link naar reactie
  • 0

Beste

Ondertussen zijn wij een jaar verder en is behoorlijk wat onderzoek geweest.Ik maak niet uit je reaktie op of er kinderen zijn van beide partners, wat bij ons wel het geval (en het probleem) is.

Meest simpele oplossing voor ons blijkt onderstaande te zijn:

Huwelijkse voorwaarden vastleggen, Trouwen en maak beiden een testament.

Een notaris kan je uitleg, hulp en een idee van de kosten geven

 

succes :)

Link naar reactie
  • 0

nee dat staat er niet in, omdat men er van uit ging dat het nog niet veel is als bedrijf omdat ik in jan pas gestart ben.

 

wat ik gewoon wil is dat de biologische vader en mijn familie en van mijn echtgenoot niks er mee kunnen uithalen. Ik wil dat of het naar mijn man gaat en als hij er niet meer is dan naar mijn kinderen.

 

Kun je 2 bewindvoerders aanstellen?

 

Cassandra

 

Trouwens dit is gewoon te lezen op internet!!! Ik ging er vanuit dat het gesloten forum is. Dit voelt niet goed dat mijn ziel en zaligheid op het web gewoon te vinden is!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lijfgoed

www.lijfgoed.nl

http://blog.lijfgoed.nl/

Link naar reactie
  • 0

Trouwens dit is gewoon te lezen op internet!!! Ik ging er vanuit dat het gesloten forum is. Dit voelt niet goed dat mijn ziel en zaligheid op het web gewoon te vinden is!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Daar is de 'nickname' dan wel schuilnaam voor uitgevonden Cassandra. Ik vind het wel een beetje naïef om te denken dat als je met naam en toenaam op een internetforum je vragen stelt, je denkt dat je evengoed anoniem kunt blijven.

 

Maar je kunt daar alsnog wat aan doen; ga naar je profielinstellingen en haal daar alles weg wat je niet met anderen wilt delen. De volgende keer dat Google langs komt om de stand van zaken op te nemen, is het probleem opgelost.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.