• 0

Afschrijfmoment van een verbouwing

Wij hebben afgelopen jaar zelf een winkelpand verbouwd ten behoeve van de salon van mijn vrouw. De kosten die daarbij gemaakt zijn (verf, hout, etc, etc) activeer ik als verbouwing. Alle kosten zijn echter niet op 1 en dezelfde dag gemaakt. Welke datum kan ik aanhouden als startdatum van afschrijving? Misschien de openingsdatum van de winkel, of de datum van de laatste aanschaf tbv de verbouwing? En wat voor afschrijftermijn wordt in het geval van de verbouwing van een winkel iha gehanteerd? 5 jaar?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die heeft iets van anderhalf à 2 maanden geduurd. Het bedrag is iets van 5 tot 10000, in die orde. Het bedrijf bestaat nu 10 jaar en is nu voor de tweede x verhuisd naar een grotere locatie. Op deze plek zullen we voorlopig wel blijven.

 

Bij de Belastingdienst had ik al geïnformeerd of het überhaupt als verbouwing opgevoerd kon worden, al die losse facturen/bonnetjes, en dat kon, alleen wat gebruik ik dus als afschrijfmoment en termijn.

 

Hoe lang heeft de verbouwing geduurd???

 

Wat is je totaalbedrag???

 

Hoeveel jaar bestaat het bedrijf???

 

Kortom los van wat moet en mag bepaal je zelf natuurlijk je eigen fiscale tactiek, dit hangt dus sterk af van je eigen situatie

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

De 10% is een algemeen geaccepteerd percentage. Je mag er immers vanuitgaan dat de verbouwing de komende 10 jaren wel gebruikt gaag worden. Andere percentages zijn uiteraard ook toegestaan, mits je dit kan onderbouwen (goed koopmansgebruik).

 

Gegevens voor afschrijven na 1 januari 2007:

- afschrijven gebouwen tot bodemwaarde

- maximale afschrijving goodwill 10% per jaar

- maximale afschrijving overige bedrijfsmiddelen 20% per jaar

 

De regels voor willekeurige afschrijving (een fiscale mogelijkheid voor startende ondernemers) blijft ongewijzigd.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Je bedrijf verhuisd dus gemiddeld iedere 5 jaar. Je zou er ook voor kunnen kiezen om zo'n verbouwing van 10000 euro in 5 jaar af te schrijven tot 500 euro restwaarde. (mits dit fiscaal handig is).

 

Ligt ook allemaal een beetje aan je handel, zit je in een modische branche dan is logisch dat je wat vaker "verbouwd".

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Je zult wel moeten. De restwaarde van de "oude" verbouwing draagt toch niets meer bij aan het bedrijfsresultaat omdat jullie, naar ik aanneem, dat pand hebben verlaten. Afschrijven in één keer derhalve, eventueel verminderd met wat er nog over ontvangen is van een eventuele opvolger of de verhuurder/eigenaar.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat ik uit andere reacties begrijp is dat je in dit geval niet afschrijft, maar de boekwaarde in 1x ten laste van de VW laat lopen. Aangezien je dan dus niet de rekening Afschrijvingen gebruikt, hoe ziet de journaalpost er dan ongeveer uit? En blijft de aanschafwaarde altijd behouden, of boek je dat op dat moment ook weg?

 

Stel je hebt een verbouwing van 10000e, er is al 8000 afgeschreven. Nu verlaat ik het pand en wordt de rest tlv de VW geboekt.

 

Boek je dan iets van

 

Resultaat 2000

Aan Verbouwing 2000

 

of juist

 

Resultaat 2000

Afschrijvingen 8000

Aan Verbouwing 10000

Link naar reactie
  • 0

De tweede journaalpost is nagenoeg correct. In feite boek je de laatste 2.000 ten laste van de afschrijvingskosten. Dus

 

Afschrijvingskosten verbouwing 2.000

Afschrijving verbouwing 8.000

Aan Verbouwing 10.000

 

Door het verlaten van het pand laat je a.h.w. de verbouwing achter; deze dient derhalve uit de administratie te verdwijnen.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Wanneer de investering binnen een periode van 5 jaren na aanvang van het kalenderjaar waarin de investering heeft plaatsgevonden wordt verkocht, dan moet je een desinvesteringbijtelling toepassen.

 

Het percentage van de bijtelling is gelijk aan de investeringsaftrek die destijds bij investeren is toegepast en wordt vermeldigvuldigd over de verkoopprijs en wanneer deze hoger is dan de aanschafprijs, de aanschafprijs. Wanneer het totaal aan desinvesteringen niet meer bedraagt dan EUR 2100, dan wordt geen desinvesteringsbijtelling toegepast.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.