• 0

aandeel in bedrijf en sociaal verzekeringsrecht

Wat ik me al een poos afvraag:

stel je neemt een aandeel in een bedrijf. Onder welke omstandigheden val je dan nog steeds onder het sociaal verzekeringsrecht en heb je in principe de zelfde rechten als een 'normale' medewerker voor wat betreft bijvoorbeeld een arbeidsongeschikheidsverzekering. Wat ik overal lees is het volgende:

 

- Bij 100% aandelenbezit maakt slechts één (1) DGA de dienst uit in de BV

- Bij 51% DGA en 49% DA kan laatstgenoemde wél onder het sociaal verzekeringsrecht vallen, de DGA niet en nooit (tenzij onder ándere titel, bijv. mét een wao-uitkering).

- Bij 3 x 33.3% DA's geldt dat geen van allen onder het sociaal verzekeringsrecht vallen, idem bij 4 x 25% DA

- Bij 50 om 25 om 25% kunnen ze allemaal weel wél onder het sociaal verzekeringsrecht vallen.

 

die laatste regel snap ik niet.

is het echt zo dat degene met 50% dan ook onder het sociaal verzekeringsrecht valt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, alleen wanneer een DGA als werknemer in dienst is bij de BV en er sprake is van een ondergeschiktheid kan het UWV, op verzoek van de DGA, een verzekeringsplicht aannemen. De DGA moet dan wel aantonen dat er daadwerkelijk sprake is van een een ondergeschiktheid.

 

dus in het laatste voorbeeld: de twee aandeelhouders met 25procent vallen hier wel onder? of moeten ze samen ook een minderheidsbelang hebben?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.