• 0

Debiteuren/cred. beheer bij kleine zelfstandigen

Ik heb bijna 5 jaar nu ervaring gehad als debiteurenbeheerder in de kledingbranche (veel kleine detaillisten als klant door heel Europa)

 

wat ik opmerkte was dat relatief veel klanten geen tijd hadden om hun administratie door te werken en bij te houden (snap ik wel, maar de leverancier moet ook tijdig haar verplichtingen nakomen)

 

al met al ging er dus veel werk in om dat allemaal onder controle te houden, fijn voor ons, maar ook voor de klant. (kwam nogal eens voor dat

er dus maar de post niet werd opengemaakt)

 

ik zit dus met het plan om op termijn voor mijzelf te beginnen en dan zowel bij " de klant van vroeger" eens in de week hem te helpen dit op orde te brengen (crediteurenadministratie) anderzijds om voor dezelfde kleine zelfstandige ondernemer ( bv fysiotherapeuten, loodgieter etc) de debiteurenadministratie te voeren.

 

IK zou echter van de potentiele doelgroep die hier ook vast aanwezig is, eens willen weten of er voldoende animo voor is.

 

let wel, ik heb thuis ruimte om te werken en kan ook gewoon bij de klant ter plaatse de werkzaamheden uitvoeren.

 

Ik hoor graag jullie reakties

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik denk dat ecofin van mening is dat je naar potentiele klanten zit te vissen. het idee spreekt mij wel aan maar of er een markt voor is ? bedrijven die een slechte crediteurenbeleid voeren hebben vaak ook moeite om hun rekeningen te betalen. en als je dan zelf een factuur stuurt loop je wel het risico dat jezelf onderop de stapel komt.

 

zelf heb ik het idee om bij bedrijven een aantal uren per week/maand de administratie te gaan doen. gewoon op hun eigen computer met een door het bedrijf zelf aangeschaft boekhoudpakket. zo houden ze zelf alles intern maar hoeven ze geen boekhouder in loondienst te nemen. ik heb hier al met diverse mensen over gesproken en sommige vinden het een goed idee. maar ook bij mij is de vraag is er een markt voor en kan je concurrerend werken?

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat ecofin van mening is dat je naar potentiele klanten zit te vissen. het idee spreekt mij wel aan maar of er een markt voor is ? bedrijven die een slechte crediteurenbeleid voeren hebben vaak ook moeite om hun rekeningen te betalen. en als je dan zelf een factuur stuurt loop je wel het risico dat jezelf onderop de stapel komt.

 

zelf heb ik het idee om bij bedrijven een aantal uren per week/maand de administratie te gaan doen. gewoon op hun eigen computer met een door het bedrijf zelf aangeschaft boekhoudpakket. zo houden ze zelf alles intern maar hoeven ze geen boekhouder in loondienst te nemen. ik heb hier al met diverse mensen over gesproken en sommige vinden het een goed idee. maar ook bij mij is de vraag is er een markt voor en kan je concurrerend werken?

 

 

nou naar klanten zit ik niet te vissen, zoals ecofin zal zien heb ik ook verder geen info onder mij hangen.

ik ben meer benieuwd naar hoe mensen erover denken en idd of er markt voor is.

 

zelf denk ik van wel, gewoon omdat ik zelf zie hoe bv kleine zelfstandigen geen tijd besteden (of kunnen) aan debiteurenbeheer

 

ik had een rekening per ongeluk in de betaalde map gedaan en na afwikkelen van mijn eigen adm, kwam ik erachter dat die niet betaald was

 

nooit een aanmaning daarvoor gezien en gezien mijn ervaringen als debiteurenbeheerder is het met de andere kant net zo.

en met 1 a 2 uurtjes werk heb je zo de stapel weggewerkt en kun je ook met advies al daar wat structuur in brengen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat ecofin van mening is dat je naar potentiele klanten zit te vissen. het idee spreekt mij wel aan maar of er een markt voor is ? bedrijven die een slechte crediteurenbeleid voeren hebben vaak ook moeite om hun rekeningen te betalen. en als je dan zelf een factuur stuurt loop je wel het risico dat jezelf onderop de stapel komt.

 

?

 

ik denk dat ik daar wel goede afspraken over kan maken en uiteraard zou ik zelf wel actief zijn omtrent openstaande posten

Link naar reactie
  • 0

Absoluut goed plan, Peter. Ik ken verschillende debiteurenbeheerders die op deze manier hun diensten aanbieden. En dat blijkt prima uit te werken, zowel voor opdrachtgever (die tegen relatief lage kosten gestructureerd debiteurenbeheer in huis haalt) als voor de debiteurenman.

 

En met een nog steeds dalende betalingsmoraal in Nederland hoef je niet bang te zijn voor de toekomst....

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Helemaal eens met creditman.

 

Wel staat je crediteurenbeheer voor je eigen kapitaalbeheer en vermogen.

Wat betreft debiteuren; Ik zou ze graag een dergelijk programma aanbieden, heb ik op tijd mijn geld, de goede daargelaten.

 

Inkoopachterstand komt vaak voort uit vraag van de klant en tevens zijn betalingsgedrag. Alles is een sneeuwbal effect.

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens met creditman.

 

Wel staat je crediteurenbeheer voor je eigen kapitaalbeheer en vermogen.

Wat betreft debiteuren; Ik zou ze graag een dergelijk programma aanbieden, heb ik op tijd mijn geld, de goede daargelaten.

 

Inkoopachterstand komt vaak voort uit vraag van de klant en tevens zijn betalingsgedrag. Alles is een sneeuwbal effect.

 

ja dat klopt, ik heb ervaren bv dat april/mei de maanden zijn om heel intensief met klanten te bellen en te bereiken dat (o.a. door betalingsregelingen) die maanden het geld binnenkwam.

 

ik wil overigens gewoon gaan starten in mijn avonduren en weekenden

(vanuit reguliere baan) en dan kijken wat het gaat worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat onderscheid je van een administratief medewerker die je voor een paar uur per week inhuurt? Bied je een beter inzicht, handigere tools o.i.d.?

 

veelal is het maar een kwestie van dingen structureel op orde brengen en houden. mijn ervaring is dat ik veelal te horen kreeg dat de klant in het weekend in zijn "bureaulade" moest gaan duiken om de post open te maken en dan kijken waar onze rekeningen waren.

 

ik denk dat het aantal fakturen per week niet zoveel is en dan is het gewoon een kwestie van bijhouden en een planning maken wie/wanneer je gaat betalen (cashflow)

 

en bij debiteurenkant is het net andersom, ook hier bijhouden wie je faktureert en vanuit je ervaring met je klanten anticiperen op

wie wanneer je moet aanmanen.

 

mijn buurman is zelfstandig glazenzetter en hij heeft zijn partner die halve dagen regulier werkt en de rest besteedt aan dit soort zaken, zelf zou hij er gewoon geen tijd voor hebben. (of hij moet de wagen aan de kant zetten)

dus dat is gewoon het dilemma.

 

Ik heb ondertussen ervaring met zowel crediteurenadm, debiteuren en de markt ken ik een beetje.

Link naar reactie
  • 0

Die werkzaamheden doet een administratief medewerker toch ook? Die stuurt als ze het werk gedaan heeft een mailtje met daarin vragen over de missende facturen e.d.

 

ja maar die klanten waar ik het over heb, die hebben geen administratief medewerker.

 

en ik denk niet dat veel mensen bij iemand voor 2 uur in vaste dienst gaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar belangrijker: de gemiddelde administratief medewerker is veelal niet bepaald de "debiteuren-tijger" die je nodig hebt om onwillige debiteuren op een nette, maar strakke manier tot betalen aan te zetten.

 

nee ik deed het vroeger ook op de "normale" manier zeg maar

en heb eerst als back-up van iemand geleerd en opgepikt hoe je veel kunt bereiken als je je ook kunt verplaatsen in de ander.

 

en daarna bij een ander bedrijf echt gezien hoe het eigenlijk eraan toe gaat

als je je 100% daarmee bezig moet houden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.