• 0

Goederen uit buitenland, BTW vrijgesteld.

Hallo,

 

Ik heb een vraag die voor de meesten van jullie vast heel simpel is, maar mij een hele boel kopzorgen oplevert (heb nog geen zakelijke ervaring met belastingdienst e.d.):

 

Ik koop goederen in vanuit Duitsland. Ik betaal geen BTW. Omdat het om kleding gaat, ga ik er van uit dat ik hier wel BTW over de goederen dien te heffen, en wel 19%. Je heft en betaald BTW... maar nu betaal ik dus geen BTW aan de leverancier, maar enkel aan de belastingdienst?

 

Of is het zo dat ik niets met de leverancier en de BTW te maken heb, maar BTW ontvang van de klanten, en dit afdraag aan de belastingdienst. En dat het dus eigenlijk heel simpel is!

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer je als ondernemer goederen koopt dan is hierover BTW verschuldigd. Deze BTW mag je vervolgens weer in mindering brengen als voorbelasting op de aangifte BTW en zo krijg je deze BTW weer terug.

 

Bij buitenlandse transacties zou je dit BTW moeten terugvragen in het land van herkomst. Met andere woorden de Duitse BTW moet je terugvragen bij de Duitse fiscus.

 

Ter eenvoud en als lastenverplichting is besloten dat wanneer jij jouw BTW-nummer netjes vermeld bij de leverancier hij dat zonder BTW aan jou mag doorberekenen. Jij geeft deze inkoop aan in aangifte vak 4b Verwervingen van goederen uit landen binnen de EU.

 

De verkoop in Nederland is inderdaad een belaste prestatie (tenzij je geen ondernemer bent voor de BTW) en hierover moet je BTW berekenen. Deze BTW moet je dan uiteraard ook afdragen aan de Belastingdienst. Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06.html

 

Succes

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Kan iemand mij vertellen wanneer de belastingopgave ingevoerd moet worden? Ik kreeg namelijk een mailtje van de belastingdienst dat de inkomstenbelasting opgegeven dient te worden voor maart, maar ik neem aan dat dit voor mij persoonlijk is en niet voor mijn bedrijf?

 

Ik ben pas in januari begonnen en heb nog geen inkomsten, enkel uitgaven.

 

groetjes Linda

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.