KPN gooit mailservers dicht - Planet Internet dus ook

Aanbevolen berichten

Op 23 januari ontdekte ik tot mijn ontsteltenis dat ik geen email meer kon versturen. Na alles uit te hebben geprobeerd, en gecontroleerd te hebben met de Planet helpdesk dat er niets veranderd was, bleek dat er geen andere mogelijkheid was dan dat de poort voor de uitgaande email was geblokkeerd.

 

Weer bellen met de helpdesk, en wederom de melding dat er niets was veranderd. Dat was altijd al zo geweest. Vreemd dan dat ik bijna 3 jaar mijn eigen mailserver gewoon heb kunnen gebruiken.

 

Na een klacht verstuurd te hebben aan de afdeling klachten (die steevast beantwoord werd door de helpdesk met de mededeling dat er geen ondersteuning wordt gegeven op een eigen mailserver) is het nu al 3 weken helemaal stil vanuit Planet Internet.

 

Net zo stil als toen ze de wijziging toepasten, trouwens, want je klanten even op de hoogte stellen is vanzelfspreken teveel gevraagd.

 

En dan lees ik vandaag opeens dit:

Uitgegeven: 15 februari 2007 14:17

 

AMSTERDAM - Klanten van internet- en telefonieaanbieder KPN Telecom kunnen niet langer een eigen mailserver draaien. Een woordvoerster van KPN verklaarde tegen over NU.nl dat het bedrijf de mailservers dichtgooit om spam te bestrijden.

 

Doordat de internetaanbieder de zogeheten poort 25 heeft dichtgegooid gaat al het e-mailverkeer via de servers van KPN zelf. "Op deze manier kunnen we de inkomende en uitgaande mail filteren op spam", aldus woordvoerster Eke Wolters.

Bron: nu.nl

 

Wat blijkt de reden te zijn van deze draconische maatregel?

 

KPN probeert gebruikers die mailservers draaien al jaren zover te krijgen hun configuratie dusdanig aan te passen dat spam er niet meer doorheen komt.

 

"Een harde kern van gebruikers weigert dit te doen."

 

Dus omdat een klein groepje gebruikers weigert zaken goed te configureren wordt ik als internet-ondernemer door Planet Internet effectief verboden mijn eigen mailserver te gebruiken - alles wat ik verstuur moet namelijk door de Planet Internet spam-filters worden goedgekeurd. Daarbij maakt het natuurlijk niets uit dat mijn mailserver vanzelfsprekend helemaal dichtgetimmerd zit om spam te voorkomen...

 

Ik heb mijn klacht nog maar eens verstuurd - kijken of er deze keer wel een reaktie komt.

 

Blijkbaar heeft men bij KPN niet de technische middelen om een klein groepje aan te pakken op het niet volgen van de richtlijnen, dus knallen ze iedereen er maar uit... Ik vind het schandalig hoe KPN met haar klanten omgaat.

 

Iemand enig idee of ik met enig succes een claim in kan dienen voor de tijd die ik bezig ben geweest met uitzoeken wat er aan de hand was, en een deel van de kosten van mijn geleasede dedicated mailserver?

Link naar reactie

 

 

Ik heb mijn klacht nog maar eens verstuurd - kijken of er deze keer wel een reaktie komt.

 

SUcces,

 

ik ben al twee jaar bezig met een klacht, en ben halverwege. Ze hebben het probleem verholpen, maar geen reactie op mijn klacht. Gelukkig henik recent een brief gehad die ondertekend is door het hoofdvan de sales-afdeling, dus die ga ik maar eens persoonlijk een brief sturen met mijn klacht. Voor de 4e keer een klachtbrief.

Link naar reactie

Hebben jullie een zakelijk of particulier abonnement bij Planet?

 

Particulier...12 jaar geleden was ik nog in loondienst... ;)

 

@Nils: "Daarom zijn wij sinds het einde van vorig jaar bezig poort 25 in fases volledig af te sluiten. Wij hopen de poort voor het einde van de maand volledig dicht te hebben". Kan dus alsnog, helaas.

 

@Justus: het probleem is tenminste opgelost, da's alweer iets!

Link naar reactie

Die mailserver kun je waarschijnlijk nog wel blijven gebruiken.

 

Ik zit op een netwerk waar inkomend poort 25 dicht zit. Mijn mail kan dus niet rechtstreek bij mijn mailserver afgeleverd worden. Met fetchmail is dit redelijk eenvoudig op te lossen. Enige minpuntje is dat je de 'envelope-from' mist in sendmail / spamfilters maar daar heb ik nauwelijks last van. Fetchmail is overigens voor grote aantallen mailaccounts geen oplossen.

 

En al naar gelang de mogelijkheden van je hoster kun je zelfs je eigen mailserver nog op een andere poort dan 25 laten draaien. XS4All heeft dat een tijd geleden eens voor me geregeld (en dat zelfs voor een gewoon particulier inbel account)

 

Uitgaand staat poort 25 wel open maar daar heb ik nooit gebruik van gemaakt. Alles afleveren bij je provider (smart relay) en die het uit laten zoeken. Zelf afleveren werkt soms zelfs minder goed.

Link naar reactie

Particulier...12 jaar....)

 

Dat donkerbruine vermoeden had ik al. Ik heb overigens ook het ernstige vermoeden dat de reden gewoon een drogredenering is en men alle gebruikers van een eigen mailserver zoveel mogelijk naar de zakelijke DSL en ADSL probeert te krijgen.

 

Om op de vraag verder in te gaan: Planet KPN zal heel snel verwijzen naar haar algemene voorwaarden en/of stellen dat een particulier abonnement niet is bedoeld voor zakelijke diensten en derhalve ook geen aansprakelijkheid aanvaarden voor wat betreft de derving van inkomsten c.q. de gemaakte bedrijfskosten.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
En al naar gelang de mogelijkheden van je hoster kun je zelfs je eigen mailserver nog op een andere poort dan 25 laten draaien.

 

Ik heb mijn eigen server, dus dat is in principe geen probleem. Alleen als ik kijk naar de problemen die ik nu al heb om sommige van mijn klanten uit te leggen dat ze SMTP-authenticatie aan moeten vinken, dan wil ik niet weten wat een gedoe ik krijg als ze ook nog een andere SMTP-poort moeten aangeven...

 

Ik heb overigens ook het ernstige vermoeden dat de reden gewoon een drogredenering is en men alle gebruikers van een eigen mailserver zoveel mogelijk naar de zakelijke DSL en ADSL probeert te krijgen.

 

Zou kunnen, maar Planet heeft niet echt een enigzins ontwikkeld zakelijk pakket in de aanbieding, dus dat lijkt me uberhaupt een vrij kansloze aktie.

 

Om op de vraag verder in te gaan: Planet KPN zal heel snel verwijzen naar haar algemene voorwaarden en/of stellen dat een particulier abonnement niet is bedoeld voor zakelijke diensten en derhalve ook geen aansprakelijkheid aanvaarden voor wat betreft de derving van inkomsten c.q. de gemaakte bedrijfskosten.

 

Los van het feit dat dit hele verhaal 12 jaar geleden ongetwijfeld niet in de algemene voorwaarden stond is er in de huidige voorwaarden ook niet echt wat over te vinden.

 

Voor wat betreft schade meldt Planet:

12.1. Planet Internet is nimmer aansprakelijk voor schade die Gebruiker lijdt door

tekortkomingen van Planet Internet bij de uitvoering van de Overeenkomst.

12.2. Schade als bedoeld in lid 1, welke naar het oordeel van de Gebruiker

veroorzaakt is door grove schuld of opzet van Planet Internet, dient zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 (dertig) dagen na ontstaan daarvan door middel van een aangetekend schrijven aan Planet Internet te zijn gemeld. Schade die niet binnen die termijn ter kennis van Planet Internet is gebracht komt niet voor vergoeding in aanmerking, tenzij Gebruiker aannemelijk maakt dat hij de schade niet eerder heeft kunnen melden.

 

Daarnaast zou je kunnen stellen dat ze, aangezien ze dit niet vooraf aangekondigd hebben, ze hun eigen voorwaarden hebben geschonden:

 

6.4. Planet Internet is gerechtigd wijzigingen of verbeteringen aan te brengen in de Dienst en/of de Planet Internet-systemen zonder voorafgaande bekendmaking aan de Gebruikers. Een wijziging of verbetering die naar het redelijk oordeel van Planet Internet aanmerkelijke aanpassing vereist van de bij Gebruiker in gebruik zijnde apparatuur en programmatuur, zal ten minste één maand voor de invoering van de wijziging of verbetering aan Gebruiker kenbaar worden gemaakt.

 

Maar weet je - het ergste vind ik eigenlijk misschien nog wel dat ik als ik daar over bel door zo'n muts van helpdesk te woord gestaan wordt. Ten eerste weet ze niets meer van computers of internet dan het script op haar beeldscherm haar voorschrijft.

 

Ten tweede heeft ze de gore lef om te suggereren dat ik dan waarschijnlijk wel onbewust iets in mijn instellingen van Outlook veranderd zal hebben - meid, ik kan je 1000% garanderen dat die mogelijkheid minder dan nihil is. Dat kun je zo hebben als je al 22 jaar met computers werkt..

 

En dat vervolgens klachten@planet.nl niet reageert...tsja, het past wel in het plaatje.

 

Die lui hebben over de jaren een hele hoop geld aan me verdiend, maar ik heb los van een over het algemeen werkende internetverbinding nog niet een keer iets van service bij ze kunnen bespeuren.

 

En dan hebben we het natuurlijk nog niet eens over die dure vaste telefoonlijn die ik verplicht ben aan te houden omdat ik het internet op wil...

 

Goed, ik ben zo onderhand redelijk aan het raaskallen geslagen, maar ik ben hier zo f*cking kwaad over - ik houd me keurig aan de regeltjes en aan de gewenste gedragingen, maar als ik eens iets wil kan ik de boom in.

 

Hufters zijn het...

Link naar reactie

En al naar gelang de mogelijkheden van je hoster kun je zelfs je eigen mailserver nog op een andere poort dan 25 laten draaien.

 

Ik heb mijn eigen server, dus dat is in principe geen probleem. Alleen als ik kijk naar de problemen die ik nu al heb om sommige van mijn klanten uit te leggen dat ze SMTP-authenticatie aan moeten vinken, dan wil ik niet weten wat een gedoe ik krijg als ze ook nog een andere SMTP-poort moeten aangeven...

 

Huh?? Je klanten sturen mail rechtstreeks naar jouw mailserver? Ik heb het over de hoster van je domeinnaam die met truucjes kan zorgen dat mail voor jouw domein afgeleverd wordt bij jouw mailserver op een andere poort dan 25. Daar hoeven je klanten dus niets voor te doen.

 

Of is jouw mailserver relay voor mail van je klanten?

 

@Edward: hoeft zeker geen drogreden te zijn. Slecht geconfigureerde mailservers zijn al jaren een groot probleem. Implementatie van de oplossing verdient geen schoonheidsprijs maar speciale oplossingen voor een klein groep kosten nu eenmaal relatief veel geld.

Link naar reactie

 

@Justus: het probleem is tenminste opgelost, da's alweer iets!

 

Ik had in 2003 een particulier abonnement met daaraan een familienaamdomein. Toen ik nonex.nl wilde registreren kon dat niet op het particuliere account,en moest er per se een isdn-inbelaccount bij. Ik heb toen (in 2004) al aangegeven dat ik de andere domeinnaam zou opzeggen, en ze per eerstvolgende mogelijkheid de boel mochten samenvoegen. Stond ook in mijn ondertekende offerte. In 2005 ben ik er zelf maar eens achteraan gaan bellen. De afdelingsales wist niets van 'samenvoegen' en zouden het z.s.m. regelen. Nadeel is dat alle inlognamen van het account gewijzigd zijn en nu niet meer beginnen met nonex... maar met slaak... whatever, kan ik mee leven. Halverwege 2006 het jaar ben ik eens gaan bellen omdat er nog steeds tweemaal per maand afschrijvingen plaatsvonden. Meermalen is aangegeven dat de boekhouding het zou uitzoeken, meermalen heb ik een klacht ingediend via de mail en per post, maar pas in januari dit jaar kon iemand me vertellen dat die afshrijving plaatsvonden voor het aloude isdn-inbelaccount wat ik nog nooit gebruikt heb.

 

Terwijl ik al aardig wat correspondentie heb waarop staat dat ik ze samengevoegd wilde hebben: het hostingaccount en adsl-account. Nu hebben ze me dus al twee jaar laten betalen voor iets wat ik niet wilde, en waarvan ik al meermalen heb aangegeven dat het opgeheven kon worden. Het probleem is nu opgelost: per maart (!) wordt het account beendigd. Nu ga ik nog even erachteraan dat ze sinds januari 2006 het account hebben laten bestaan, terwijl ik om beeindiging had verzocht. Mogen ze het geld wel even terugstorten. Het leuke is dat op de beeindigingsvrief de naam van het hoofd stond. Ga ik die maar even platspammen per snailmail.

Link naar reactie

Planet had dit wel aan haar klanten moeten communiceren, al heb ik het idee dat de providers dat uberhaupt niet gedaan hebben bij deze actie - ik heb het ook uit de media vernomen...

 

Ten tweede heeft ze de gore lef om te suggereren dat ik dan waarschijnlijk wel onbewust iets in mijn instellingen van Outlook veranderd zal hebben - meid, ik kan je 1000% garanderen dat die mogelijkheid minder dan nihil is. Dat kun je zo hebben als je al 22 jaar met computers werkt..

 

Altijd lastig als je op een helpdesk zit en iemand aan de telefoon krijgt die veel kennis van zaken heeft. Maar zo'n helpdeskmedewerker weet ook niet hoeveel kennis jij hebt, en de gemiddelde beller heeft toch echt zelf de boel verstjeerd... en dan heb je nog de categorie de echt geen idee heeft wat ze doen, maar stug volhouden er alles van te weten.

 

Blij dat ik niet op die helldesk zit :)

Link naar reactie

Net op het nieuws, even geduld nog.

 

Bron Nu.nl

Internetproviders beginnen geschillencommissie

 

Uitgegeven: 16 februari 2007 11:42

AMSTERDAM - Internetters kunnen met klachten over hun provider straks terecht bij een onafhankelijke geschillencommissie. De Consumentenbond en een groot aantal internetproviders hebben overeenstemming bereikt over de oprichting daarvan.

 

Onder meer KPN, Orange, Tiscali, Speedlinq en de kabelbedrijven @Home, Casema en UPC hebben zich bij het initiatief aangesloten. De providers hebben gezamenlijke algemene voorwaarden opgesteld. De providers gaan hun eigen voorwaarden met die afspraken in overeenstemming brengen, waarna de geschillencommissie voor Elektronische Communicatie Diensten in mei aan de slag kan.

 

Volgens de Consumentenbond worden problemen bij providers vaak niet goed en snel opgelost. De commissie moet daar verandering in brengen: de procedure moet snel en goedkoop een einde maken aan meningsverschillen tussen providers en hun abonnees.

 

Over de oprichting van de commissie is twee jaar overlegd.

 

TV en telefoon

 

Providers die ook televisie- en telefoniediensten aanbieden, kunnen ook geschillen over die producten door de nieuwe commissie behandelen. Nu worden klachten daarover nog door andere instanties afgewikkeld. De Consumentenbond hoopt dat er één loket ontstaat.

Link naar reactie
Huh?? Je klanten sturen mail rechtstreeks naar jouw mailserver?

 

Ja, da's toch een beetje de bedoeling van een mailserver. Ik heb een eigen server ergens staan die fungeert als web- en mailserver. Ik ben dus zelf de host van die domeinen...

 

Het leuke is dat op de beeindigingsvrief de naam van het hoofd stond. Ga ik die maar even platspammen per snailmail.

 

Was dat ook bij Planet Internet? Zo ja, stuur dat adres dan even door, asltjeblieft?

 

Nee, maar KPN wel.

 

Klopt, maar ik heb een contract met Planet Internet...

 

Altijd lastig als je op een helpdesk zit en iemand aan de telefoon krijgt die veel kennis van zaken heeft. Maar zo'n helpdeskmedewerker weet ook niet hoeveel kennis jij hebt, en de gemiddelde beller heeft toch echt zelf de boel verstjeerd... en dan heb je nog de categorie de echt geen idee heeft wat ze doen, maar stug volhouden er alles van te weten.

 

Inderdaad. Toen ik zei dat ik met Telnet had ontdekt dat inderdaad poort 25 geblokkeerd was de reaktie "U kunt dan beter een ander emailprogramma gebruiken".

 

Herhaaldelijke verzoeken mijnerzijds om me alstjeblieft met de tweedelijns helpdesk door te verbinden werden botweg afgedaan met "Nee, dat mogen wij niet doen"

 

Net op het nieuws, even geduld nog.

 

"Even" geduld?

 

Over de oprichting van de commissie is twee jaar overlegd.

 

Dat belooft niet veel goeds voor de daadwerkelijke realisatie...

Link naar reactie

Zou kunnen, maar Planet heeft niet echt een enigzins ontwikkeld zakelijk pakket in de aanbieding, dus dat lijkt me uberhaupt een vrij kansloze aktie.

 

Nee, maar KPN wel.

 

 

Planet, KPN, HetNet... allemaal dezelfde servers en dezelfde helpdesk :p alleen verschillende prijzen en paketten haha...

Link naar reactie

Zou kunnen, maar Planet heeft niet echt een enigzins ontwikkeld zakelijk pakket in de aanbieding, dus dat lijkt me uberhaupt een vrij kansloze aktie.

 

Nee, maar KPN wel.

 

 

Planet, KPN, HetNet... allemaal dezelfde servers en dezelfde helpdesk :p alleen verschillende prijzen en paketten haha...

 

En dat is precies wat ik bedoel ;)

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie

Nog even een update uit frustratie...

 

In een reaktie van de klachtenafdeling wordt gemeld dat deze klacht niet per email behandeld kan worden, en of ik dus even met de 'service'-desk wil bellen.

 

Daar wordt voor het eerst toegegeven dat de poort inderdaad geblokkeerd is, en ook niet meer opengezet kan worden. Op mijn vraag omtrend de ingediende klacht wordt botweg gemeld dat men daar op de 'service'-desk niets mee kan.

 

Dus: klachtenafdeling verwijst naar 'service'-desk, 'service'-desk verwijst naar klachtenafdeling, consument is de dupe want er gebeurt niets.

 

De klacht die ik hierover instuurde werd natuurlijk vriendelijk beantwoord met een omschrijving van hoe Planet spam probeert tegen te gaan... ::)

 

Ik denk dat ik maar eens een briefje ga schrijven...

Link naar reactie

Wordt bij mij dus ook zomaar port 25 dichtgegooid :-(

 

Ik heb helemaal geen server draaien (voor zover ik niet gehacked ben natuurlijk). Drie dagen met veel moeite via webmail zitten pielen voordat ik door had wat er aan de hand was en mijn emailprovider (niet KPN) om een oplossing kon vragen.

 

KPN zou op z'n minst een aankondigiing kunnen versturen voordat ze dit soort fratsen uithalen >:(

Link naar reactie

Hahaha! Wat een sukkels! Dat krijg je er van als je iedereen verplicht jouw mailservers te gebruiken...

 

Mailserver Planet op zwarte lijst om spam

 

AMSTERDAM - De e-mail van een onbekend aantal klanten van Planet Internet wordt geblokkeerd, omdat de server die zij gebruiken op een zwarte lijst staat vanwege de verzending van spam.

 

De server is beland op de gezaghebbende zwarte lijst SORBS, die wereldwijd door veel internetproviders en bedrijven wordt gebruikt om ongewenste e-mail te blokkeren. Op de lijst worden mailservers geplaatst, die zijn gebruikt voor de verspreiding van spam.

 

Bron: nu.nl

Link naar reactie

Hahaha! Wat een sukkels! Dat krijg je er van als je iedereen verplicht jouw mailservers te gebruiken...

 

Nou, hadden ze dat niet verplicht dan was er misschien één klant op die lijst gekomen en had Planet weinig reden om daar hard tegen op te treden. Nu krijgen ze zelf een flinke schop en moeten ze wel serieus optreden tegen spammende klanten. Soort zelf motivatie ;D

Link naar reactie
...en had Planet weinig reden om daar hard tegen op te treden.

 

Bull. Dat hele verhaal van die mailservers blokkeren was juist een harde manier van optreden om spam te voorkomen.

 

Ondertussen stond onlangs een of ander figuur van de afdeling directieklachten op mijn antwoordapparaat die mij niet kon bereiken omdat ik Spanje zat - of ik even terug wilde bellen. No dice, dude - you call me, mkay? Je hebt nu bijna twee maanden de tijd gehad te reageren op mijn brief, dus probeer je het nog maar een keer...

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.