• 0

Part-time baan hoge belasting betalen?

Al een aantal jaar heb ik een eigen bedrijfje, waar ik fulltime mee bezig ben.

Nu ben ik aan het overwegen om er een part-time baan bij te gaan zoeken.

Alleen weet ik uit het verleden dat als je een 2e baan hebt je daar erg veel belasting over moet betalen en daar erg weinig aan over houdt.

 

Kan iemand mij vertellen of dat nog steeds zo is?

Of weet iemand waar ik meer informatie daarover kan vinden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat bedoelde ik niet helemaal.

(mijn vraag was misschien een beetje onduidelijk).

 

Ik heb maar een klein bedrijf met een kleine omzet en de inkomsten via een eventuele part-time baan zijn ook niet zo hoog dat ik in die hoge belastingschaal kom.

 

Er staat mij iets van bij, dan je maar voor 1 baan heffingkorting o.i.d. kan krijgen, waardoor je bij een 2e baan die heffingskorting niet krijgt en dus veel belasting moet betalen.

 

("Vroeger" toen ik nog geen eigen bedrijf had, had ik ook tijdelijk 2 banen, waarbij ik bij de 2e baan bijna niks overhielt na de belasting.)

Link naar reactie
  • 0

loonheffingskorting kan je alleen aanvragen bij 1 werkgever (die dus loonbelasting voor jou betaald). bij de 2e werkgever betaal je loon heffing volgens de tabel maar dan zonder korting. de inkomsten die je uit eigen onderneming haalt moet je later (als het jaar voorbij is) opgeven bij je ib-aangifte. afhankelijk van je situatie krijg je dan nog een naheffing of teruggave.

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat het probleem is dat je, met een parttime baan, voor de belastingdienst hard moet maken dat je het urencriterium (1225 per jaar meen ik) voor zelfstandigenaftrek haalt.

 

Als de belastingdienst er niet van overtuigd is dat je 1225 uur aan je onderneming werkt verlies je een forse belastingkorting, en dan kan, afh van de situatie, het inkomen uit de parttime baan aardig teniet doen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

Het volgende:

 

Als ik aan het urencriterium voldoe (zodat ik voor de zelfstandigenaftrek in aanmerking kom) en ik daarnaast een kleine part-time baan heb.

 

Betaal ik dan veel belasting over die kleine part-time baan?

Want de heffingskorting geldt dan voor mijn bedrijf en die korting geldt dan dus niet voor mijn part-time baan als ik het goed begrijp.

 

Ik wil er een baantje bij gaan zoeken, maar als ik daar weinig aan over houdt, dan is het niet lonend om daar aan te gaan beginnen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Betaal ik dan veel belasting over die kleine part-time baan?

Want de heffingskorting geldt dan voor mijn bedrijf en die korting geldt dan dus niet voor mijn part-time baan als ik het goed begrijp.

 

nogmaals loonheffingskorting kan je alleen aanvragen bij 1 werkgever die dan vervolgens de korting volgens tabel toepast.

 

wat je met je eigen bedrijfje verdient kan je geen heffingskorting op toe passen omdat er geen loonbelasting wordt ingehouden.

 

gewoon zorgen dat je aan de uren eis voldoet dan heb je in ieder geval recht op zelfstandigenaftrek.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.