• 0

relatie en concurrentiebeding overstap franchise naar volledig zelfstandig

Ik heb een vraag die ik tot nu toe nog niet ben tegengekomen.

 

Na een aantal jaren franchisenemer te zijn geweest in de financiele dienstverlening mocht ik (na heel veel moeite en onder nadelige voorwaarden) het kontrakt beeindigen om volledig zelfstandig verder te gaan. Ik moest daarbij een concurrentie en relatiebeding tekenen met betrekking tot mijn opgebouwde klanten van 5 jaar (bij overtreding volgt er een forse boete).

Veel van de door mij zelf opgebouwde klanten willen weg (ze geven daarbij zelf aan dat ze geen verdere zaken willen met de vorige franchisegever.Voornamelijk vrienden en familie.

 

Mijn vraag is:

 

1) kan een beding 5 jaar duren ? ( meestal kom ik maximaal een jaar tegen);

 

2) als een klant zeer duidelijk aangeeft met mij verder te willen als relatiebeheerder om anders ergens anders heen te gaan als dat niet mogelijk is, kom ik dan in de problemen ?

 

Overleg is in redelijkheid niet te voeren.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Wat is franchising? Eigenlijk niets anders dan een samenwerkingsvorm waarbij twee partijen er voor kiezen om ieder datgene te doen waar ze goed in zijn. De een is goed in organiseren en marketing voeren, de ander is beter in het onderhouden van klantrelaties. Deze scheiding van verantwoordelijkheden vormt vaak de basis om een relatie in een franchisevorm aan te gaan.

 

Een anticoncurrentiebeding en/of relatiebeding wordt vaak in de overeenkomst opgenomen. Veelal is de reden hiervoor het beschermen van het concept, de kennis daarover, etc.. De knowhow. Een termijn van een jaar wordt al gauw als toelaatbaar aangemerkt, maar onder omstandigheden kan een termijn van 5 jaar ook verdedigbaar zijn. Hier kunnen echter ook vraagtekens bij worden geplaatst.

 

Het is mij niet helemaal duidelijk wat met vraag 2 wordt bedoeld.

 

 

Ook is het wel interessant om meer te weten over de inhoud van het anti-concurrentie en relatiebeding.

 

Om een lang verhaal kort te maken. Wanneer het sop de kool waard is zou je kunnen overwegen om naar de rechter te gaan en langs die weg een regeling af te dwingen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.