• 0

Kosten import uit China

Hallo iederen

 

Ik ben een startend ondernemer en zou graag mijn goederen importeren uit China.

 

De vraag is nu, als ik mijn kostprijs ken in China , hoeveel percent zou ik er dan moeten bij tellen als ik mijn product hier voor mijn deur wil hebben staan ? Wss verzekering van container, kost van transport, en ik weet niet wat voor kosten ze je allemaal aanreken als je het importeert, dus invoerrechten en al de rest.

 

Alvast bedankt

 

groetjes

Dimitri

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 3

er komen allemaal hele mooie bedragen voorbij maar je kunt zo op je gezicht gaan met spullen bestellen in China.

 

er zijn een heleboel dingen waar je op moet letten en als je met chinezen begint te praten zijn het allemaal je vrienden.

 

voor die gene die al zaken doen doen in die regio moet de zin "Hello my dear friend " zeer bekend klinken.

 

weet er is al veel over gezegd maar ik wil alleen maar vertellen wat mijn ervaring is na 3 jaar bestellen in China voornamelijk in Shenzhen.

 

1 leer je fabrikant / tussenhandelaar kennen en dat wil niet zeggen dat een tussen handelaar slecht is want als je breed

besteld zul je toch bij de tussenhandel moeten zijn kost iets meer maar dat verdien je weer terug in tijd en transport kosten.

 

2 bestel eerst samples en test die goed het klopt wat hier eerder gezegd werd dat er vaak producten zijn die na 4 weken

al kapot gaan en zeker oppassen met electronica.

 

3 KOOP GEEN KOPIE MERK ARTIKELEN bij het bestellen van een ipod namaak NIKE of weet ik wat heb je grote kans dat

de douane het bij het inklaren vast houdt en vernietigd als het een 1 op 1 kopie is.

 

4 wees duidelijk in je order aanvraag naar je contact in china.

 

5 Let heel goed op ROHS papieren dat is een wet die afgelopen jaar in is gegaan die iedere fabrikant verplicht om zijn

producten te laten controleren op de hoeveelheid gevaarlijke stoffen in het product geen certificaat kan ook problemen

geven bij de douane. en alleen een ROHS stickertje zeg niks ze kunnen alles kopieren he.

 

6 dan het verhaal WU westen union money transfer het klopt dat dit heel link kan zijn maar als je de fabrikant goed kent is het

de snelste manier van betalen wij hebben net $ 20000 in 4 keer overgemaakt en de goederen zijn nettjes geleverd.

 

7 transport kan als je tijd genoeg hebt via zeevracht onze ervaring hiermee is vertrek in shenzhen en 28 dagen later staat het

gegarandeerd bij ons op de stoep in Antwerpen.

 

8 Zoek vooraf duidelijk de TARIC code van jou producten per product uit dit zijn de inklaar codes voor de douane en hiermee

bepaal je de invoerkosten heeft mij op de laaste order bv 15 % invoerkosten bespaard de invoer was op dat product

namelijk verlegd dus 0% als ik niet had gereageerd moest ik 15% betalen.

 

9 dan voor die mensen die veel invoeren en spullen in kopen voor eigen gebruik of directe export naar andere EU landen

vraag een verleggingsverklaring aan dan moet je de BTW niet voor te financieren.

 

10 Garantie ja dat hebben ze maar pas op vaak is dat geregeld maar transport naar China moet jij betalen zij betalen het

transport weer retour naar jou. vaak kun je met een fabrikant de garantie afkopen of 3 tot 5 % extra goederen krijgen.

 

11 Denk niet dat je de gans mer de gouden eieren hebt gevonden in china naast jou woont ook een jongen met een pc en

die besteld net zo hard op internet als jij.

 

12 Vertel nooit je totale idee aan de leverancier ze zijn er zo mee weg splits orders des noods op bij diverse leveranciers

zodat de ene niet weet wat de andere voor je maakt.

 

13 In china vragen ze altijd een MQO van rond de 1000 stuks dit doen ze om 2 redenen inkoop grondstoffen en om de

particulier buiten te houden wees dus bereid om groot in te kopen of vindt een partner in die regio om voor je in te kopen.

 

14 als je samples besteld laat hun de verzending regelen wij doen heel veel via UPS belgie maar de fabrikant doet nog veel

meer met UPS hongkong en krijgt dus een veel betere prijs en je betaald bij lucht vracht niet noodzakelijk het gewicht

vaak is het meer de omvang van het product.

 

15 dan de fout die veel mensen maken omdat de chinees dat aanbood het klinkt zo verleidelijk.

je betaald $ 3000,00 voor een aantal dvd speler ik noem maar wat. vaak zegt de fabrikant dan zal ik een lagere factuur

bij de zending doen dan betaal je minder invoerrechten en BTW.

heel verleidelijk maar als je ooit controle krijgt ben je de lul om het maar plat te zeggen.

je hebt namelijk geld over gemaakt 3 weken voor aankomst en de belasting is ook niet gek.

Wat wij wel doen tegen woordig is als er development kosten zijn die apart betalen dat is namelijk een dienst in China

en daar kan geen invoer recht over worden gevraagd. zorg wel dat je de aparte facturen daar van hebt.

 

16 Veel plezier met het zaken doen in China ik doe dit al jaren en het blijft leuk heb er veel goede contacten gelegd

en zoals het er nu uitziet gaan we daar een agent inhuren dat is eigenlijk wel een pre als je daar veel zaken doet

 

 

ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en ik hoop dat ik hier ook nog wat van kan leren je bent nooit te oud om te leren he

 

 

Link naar reactie
  • 1

Hou rekening met:

-invoerrechten ik zelf betaal nu 3.7%

-Verzendkosten (gewoon gaan voor DHL en zeker in het begin)

-BTW (je betaald BTW over je product, invoerrechten en verzendkosten)

 

 

-Bij een kleine order betaal je over het algemeen 100% vooraf

-Je kan via de Nederlandse Ambasade navraag doen naar het bedrijf

-Neem contact op met de EVD. www.evd.nl zij kunnen je helpen bij veel vragen en hebben iemand zitten die in China gespecialiseerd is.

-Zorg dat je in China de nodige mensen leert kennen die je kunnen helpen en zorg dat je dit in Nederland ook hebt!

-Hou er rekening mee dat er hééél vaak iets fout gaat in China, Chinese gaan voor aantallen en vergeten kwaliteit nog wel is.

 

Voorbeeld: Bij mijn laatste vracht digitale fotolijstjes waren er chinese steckers geleverd ipv van europese, waren ze 2 afstandsbedienings vergeten en wat andere dingen.

-Calculeer in dat er iets fout gaat, stel je koopt 500 fietsen is er vast 1 niet goed. Ga je die dan terug sturen? Nee.. waarschijnlijk zijn de verzendkosten hoger waardoor je het verlies zelf ophoest!

 

Bereid je heel goed voor en ga praten met mensen die er verstand van hebben, het is niet zo makkelijk als het lijkt en al helemaal niet om kwaliteit in huis te halen

 

de mensen op Alibaba en Madeinchina zijn allemaal tussenhandelaren, hierdoor is de prijs hoger. Voordeel is echter wel dat je kleine aantallen kan inkopen.

 

Denk vooruit, nu bestellen is over 4 of 8 weken in huis. Wat doet de concurrentie dan qua prijs? Sommige prudcten dalen enorm in een paar weken tijd!

 

Bij vragen kan je altijd bellen of een pb sturen

 

Ondernemen, mijn passie!!

Link naar reactie
  • 1

T/T etc - het is heel simpel: het enige wat je leverancier interesseert is dat het geld op zijn rekening staat. Chinezen noemen altijd T/T, wat ze bedoelen is gewoon cash op hun rekening.

BIC etc - oppassen! In china heeft niet elke bank zijn eigen BIC. Maar meestal is dat dan een BIC van hun lokale centrale of zo. Gewoon in der extra regels de naam van de vestiging etc schrijven, dan komt het meestal wel aan (kamn ook fout gaan, dan komt het terug).

 

Verder - mijns inziens is er maar 1 manier om te weten wat je krijgt uit China: Iemand daar in dienst hebben die voor je werkt en e.e.a. daar controleert, fotoos stuurt etc. Ik heb zo iemand in dienst, 3 weken doet-ie weinig en dan 2 weken hard werken, daarvoor wordt hij goed betaald (naar Chinese maatstaven) en is goedkoop (naar Europese maatstaven).

Als je zo´n contact niet hebt - samples, foto´s etc. Je kunt proberen een deel betaling achter te houden tot je de goederen hebt ontvangen en gecontroleerd, sommige accepteren dat.

Link naar reactie
  • 1

Hallo Allemaal,

 

Ik ben nieuw hier en heb het 1 en ander doorgenomen uit dit topic. Het mag duidelijk zijn dat hier aardig wat koppen met kennis bij elkaar komen... super!

 

Hieronder staan een aantal beginners-tips genoteerd die ik heb verzameld uit de berichten binnen dit topic + wat eigen kennis tot nu toe. Schrik niet als je (een deel van) je eigen quote/tip hier tussen ziet staan.

 

TIPS&TRICKS:

-   Let op de valuta waarin de producten je worden aangeboden

-   Let op kosten als: verzendkosten/vrachtafhandelaar, inklaringskosten, loodskosten, opslagkosten, btw, kosten voor documenten, importservicekosten, Kosten voor laden en lossen, interventiekosten (administratief) en verzekering(en). Als je met een agent werkt wil deze meestal ook een procentje of wat pakken.

-   Belangrijk is ook om de tariff code te weten. Of HS code, of statistieknummer, is allemaal hetzelfde. Daarmee kan je opzoeken hoeveel procent invoerrecht er betaald moet worden, of je invoervergunningen nodig hebt, of er anti-dumpheffingen geheven worden etc.

-   Zoek de fabriek, niet de distributeur die je via een aanverwante website hebt gevonden. Als je toch in China gaat handelen, zorg dat je zelf of via een agent de bron vindt.

-   Hou er rekening mee dat er héél vaak iets fout gaat in China, Chinezen gaan voor aantallen en vergeten kwaliteit nog wel eens. Zorg dat je zowel in China als in Nederland de nodige mensen leert kennen die verstand van zaken hebben en je kunnen helpen.

-   Als het gaat om invoerrechten en de hoogte hiervan, dan kunt u bellen met de Douanetelefoon (0800-0143)

-   Neem contact op met de bijv. de EVD. www.evd.nl of KVK bij jou uit de buurt. Zij kunnen je helpen bij veel vragen en hebben mensen zitten die in China gespecialiseerd zijn.

-   Als je iets verzend/laat verzenden let dan goed op de Incotermen: FOB, CEW, CRF, CIF, OER. En verdiep je in deze afkortingen.

-   Je kan via de Nederlandse Ambassade navraag doen naar het Chinese bedrijf waar jij mee wilt handelen.

-   Bij een kleine order betaal je over het algemeen 100% vooraf. Bij grotere orders bijvoorbeeld 20 of 30% vooraf, en de rest bij aankomst/controle.

-   Denk vooruit, nu bestellen is over 4 of 8 weken in huis. Wat doet de concurrentie dan qua prijs? Sommige producten dalen enorm in een paar weken tijd.

-   Bij elektronica let op de juiste stekkers (Europese). Ook handleidingen, waarschuwingen e.d.

-   Let erg op replica’s e.d. anders komt het de douane waarschijnlijk niet door

-   Begin met een kleine proefzending en stuur dit als een deelvracht per container (gedeelde container) en leer zodoende met een minimaal risico al je kosten kennen waaronder ook de invoerrechten. Verder kom je er ook achter of de leverancier ook eventueel vereiste certificaten zoals eventueel ROSH en CE kan verstrekken. Het is een dure ervaring als een volle container niet door de Douane komt of er een tijdje blijft hangen.

-   Laat in de agentuurovereenkomst vastleggen dat u geen risico loopt wanneer de fabrikant niet of te laat levert.

-   Sluit met Chinezen altijd een overeenkomst af dat slechte goederen door hen kostenloos moeten worden herleverd en neem daarbij in het achterhoofd mee dat het geen optie is om die slechte goederen weer terug naar China te sturen. Die worden daar niet meer binnen gelaten!

-   Laat je leverancier een z.g. Form.A opstellen, waardoor je minder invoerrechten betaalt.

-   Compleet geassembleerde producten zijn het goedkoopst. In NL een doosje om een product doen zal altijd duurder zijn dan in China.

-   Als importeur van producten buiten de EU wordt jij juridisch gezien als fabrikant, dat betekend dat jij de eindverantwoordelijkheid draagt over het geleverde product. Een goede verzekering tegen calamiteiten omtrent dit gebied is een pré.

- Gebruik voor betalingen naar China internetbankieren, internationale overschrijvingskaarten of een bankgarantie. Denk goed na of het allemaal te vertrouwen is voordat je Western Union gebruikt

- Laten verschepen door een Chineze expediteur is iets goedkoper, maar als er iets mis gaat is een Nederlandse veel prettiger in de communicatie uiteraard.

 

 

Tot slot een vraag van mij over kredieten: Ik heb iets gehoord over de Europese investeringsbank (EIB) die tot 2011 30 miljard ter ondersteuning aan het MKB beschikbaar stelt via diverse banken. Het grootste deel van deze kredieten worden beschikbaar gesteld voor bevordering van internationale handel. Ook banken in NL kunnen hier aan deelnemen, weet iemand zo welke banken dit zijn of heeft iemand hier al ervaring mee?

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Hugo Westhof

Link naar reactie
  • 1

krypto: goed idee hoor. Je moet zeker niet op de bonnefooi het vliegtuig instappen, ik denk niet dat dat de manier is.

 

Ik ben nu inmiddels al een persoonlijk vliegretourtje kwijt aan het over laten vliegen door UPS van samples. Voor de overige producten heb ik geen samples besteld maar een paar kuub aan spullen en neem de weloverwogen en goed besproken "gok"....En denk erover om over een tijdje (wanneer er weer nieuwe samples nodig zijn) ook maar eens op bezoek te gaan bij de mensen waar ik inmiddels een heel goed email contact heb opgebouwd.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Mijn ervaring is dat er ook Chinezen zijn die jouw menselijkheid en westerse gevoel waarderen. Je zult merken dat de gemiddelde Chinees erg veel moeite heeft om iets van zichzelf prijs te geven, laat staan iets van zijn gevoelens te tonen. Maar je kunt het geluk hebben dat je toch een vertrouwensband met iemand kunt opbouwen en dat je met een of enkele personen zelfs vriendschap kunt sluiten. Zulke personen zullen je altijd helpen en proberen alles voor jou het beste te regelen. Ik ben ook gewoon op reis gegaan en heb mijn contacten opgebouwd. Ik stel me van nature altijd al vrij kwetsbaar op en de Chinees die denkt daar even flink misbruik van te maken, komt van de koude kermis thuis. Je zult ontdekken dat een leugen in China een totaal ander item is dan in onze cultuur. Met de zakenpartner kun je daar niet over spreken, maar met een vriend of vriendin kun e dat wel. In het vliegtuig heb ik westerse ondernemers gesproken, die zulke leugens al behoorlijk waren gaan haten. Tijdens mijn bezoeken ben ik gaan filosoferen en ben ik tot de conclusie gekomen dat je beide culturen nooit over elkaar kunt laten "matchen". Van beide zijden zal er water bij de wijn moeten worden gedaan om er het beste gedaan te krijgen. Gelukkig heb ik dat wel kunnen bespreken, maar soms lijkt het erop dat toch niet alles is blijven hangen. Maar je kunt de Chinezen ook niet alles kwalijk nemen. Ze hebben in de afgelopen decennia zoveel veranderingen moeten ondergaan en ze komen uit een leven waarin niets zeker was en nauwelijks zelf-innitiatief mogelijk was. Als je niet relativeert, loopt een Chinees avontuur kans om snel op de klippen te lopen.....

Link naar reactie
  • 1

Hierdoor denk ik dat het betrouwbaar is.

Op zijn http://wangpeijiang73.en.made-in-china.com/

staat niet alle producten die ik via email heb gekregen. De prijzen zijn best goed (laag). Ik weet dat er zoveel namaak producten in China zijn. Ik wil geen namaak. Het gaat om hele kleine hoeveelheden, zal ik het doen of niet ???

 

Ik zag toevallig ook dSLR camera's staan daar, ze leveren Canon, Olympus, Sony, kortom grote kans dat het fake is. Er is een agent van ons langs de deur gegaan om te controleren, het telefoonnummer werkt niet meer en de deur van het bedrijf zit op slot, geen reactie bij kloppen of aanbellen.

Link naar reactie
  • 1

DAF VS DDU

 

Effe verduidelijken (waarschijnlijk niet voor u Norbert maar voor wie niet bekend is met alle incotermen):

 

DDU staat voor Delivered Duty Unpaid: De verkoper is verantwoordelijk voor de zending (inclusief kosten) tot deze afgeleverd wordt op het leveradres. De invoerrechten (en btw) worden wel betaald door de ontvanger.

 

DAF staat voor Delivered at Frontier : De verkoper is dan verantwoordelijk voor de zending (inclusief kosten) tot deze door de douane aan leveranciers zijde is vrijgegeven

 

CFR staat for Cost and Freight : De verkoper is dan verantwoordelijk voor de zending (inclusief kosten) tot deze in Nederland aankomt (voor het ontladen en inklaren van de goederen). De ontvanger betaald voor het afhandelen, inklaren en lokaal transport (incl btw en invoerrechten). De verzekering van de goederen is de verantwoordelijkheid van de ontvanger

 

CIF idem als CFR , enkel de verzekering wordt geregeld en betaald door de verkoper

 

 

DAF is inderdaad DDU zonder lokale levering en ik had beter die term moeten gebruiken.

 

 

DAF VS CIF

 

Nee, er is een verschil. Laat even de verzekering in het midden (ik raad zowiezo iedereen aan om zijn zending op de een of andere manier te verzekeren).

 

Bij DAF (DDU/DDP,DEQ) weet de ontvanger vooraleer deze de bestelling plaats wat de integrale kost gaat zijn van zijn zending. Bij CFR (CIF) weet de ontvanger dat niet. Aangezien de ontvanger niet de forwarder kiest heeft wel (indien apart aangegeven in de Proforma) zicht op de kosten van de leverancier, maar geen zicht op de kosten bij aankomst in Nederland

 

Het zijn net deze kosten die vrij sterk varieren en vaak ontvangers voor blok zetten.

 

Hoe gaat het vaak in zijn werk :

 

Leverancier ontvangt centen van chinese forwarder om zijn zending met hen mee te sturen. Leverancier rekent de aankoperer een laag bedrag aan aangezien dit hem aantrekkelijk maakt. De forwarder stuurt de zending naar Nederland op en bij aankomst stuurt hij zijn factuur op naar de nederlandse expediteur. Er is nergens een afspraak gemaakt over hoe hoog deze factuur mag zijn en indien u deze niet betaald mag de expediteur uw goederen niet vrijgeven.

 

CIF/CFR is interresant ALS u de kosten kent die u bij aankomst gaan worden aangerekend , Indien dit niet het geval is, kan het met deze kosten alle richtingen uitgaan.

 

 

 

 

www.importchina.be / www.sannalin.com (Tot begin 2011 waren we nog ImpExpBel Trading). Dezelfde mensen, dezelfde activiteiten,enkel een andere naam !

Link naar reactie
  • 1

Afgelopen week ontving ik een 20ft container uit China.

Deze keer ben ik met Schenker in zee gegaan en voor de eerste keer kwam de totale rekening exact uit op de calculatie die ik zelf had gemaakt.

Ik heb Schenker gevraagd om van door-to-door aan te bieden en op deze manier ontloop je allerlei partijen die ook een graantje willen meepikken.

Ik kan iedereen aanraden om het op dezelfde wijze aan te pakken.

 

Link naar reactie
  • 1

 

Re: Kosten import uit China

« Antwoord #295 Gepost op: 21 december 2012, 13:44 »

Goedendag,

 

voor de goederen die u omschrijft zijn er al tariefcodes bekend, dus een BTI zal niet van toepassing zijn.

daarnaast wat u betaald aan invoerrechten verschilt door de incoterms die hier van toepassing zijn.

 

EXWorks zending zullen de invoerrechten berekend worden over de totalewaarde van de goederen + uw vrachtbedrag.

 

laat u uw zeevracht door uw fabriek betalen dan worden de invoerrechten enkelt berekend over de totale waarde van uw goederen.

 

daarnaast kan er ook een verlaging worden aangevraagd door middel van een EUR 1 certificaat, echter vanaf de meeste havens vanuit China is deze niet geldig, dus laat u goed informeren.

 

Ook onzin. Recent voorbeeld :

 

Twee bedrijven importeren hetzelfde product via dezelfde expediteur, televisies. Bedrijf a heeft een bti voor product cx111 met dezelfde eigenschappen al product sa333 van fabrikant b zonder bti. Fabrikant b denkt geen bti nodig te hebben want de expediteur geeft aan dat de invoerrechten bekend zijn. Na 2 jaar ontdekt een inspecteur per toeval dat de televisie ook als computerscherm gebruikt kan worden en trekt aan de bel. Betreffende Tariq code beland in de zwarte lijst en inkomende zendingen worden ten alle tijden gecontroleerd, bij welke expediteur dan ook. Bedrijf à krijgt bezoek van de douane en de bti blijkt ten onrechte verstrekt; pech, desalniettemin is het geen probleem voor de onderneming en de bti blijft zelfs nog een jaar geldig! Bedrijf à krijgt bezoek van de douane, echter hebben ze geen bti voor product sa333. De molen gaat lopen, inspecteurs duiken in de administratie en gaan na wat je de afgelopen 3 jaar hebt gedaan. I.p.v. 0 blijkt de juiste heffing 14% te bedragen, ze slaan je aan voor 3 jaar met 50% boete. Geen excuus mogelijk.

 

In het gunstigste geval heb je een bv en is geen opzet gebleken door de ondernemer; als je niet kunt betalen bedrijf failliet en de douane vordering gaat over op expediteur.

 

In het minst gunstige geval heb je een bv maar wordt opzet verondersteld (je hebt de expediteur beïnvloed): bedrijf failliet, vordering gaat over op expediteur, expediteur verhaalt het prive en je wordt strafrechtelijk vervolgt.

 

Wat er gebeurt in geval van een emz laat zich raden.

 

Invoeren is geen spel; afgezien van primaire risico's loop je minstens zoveel secundaire risico's die je leven voorgoed kunnen veranderen. Vandaar: praat alleen als je weet waarover..

 

 

Dit is onzin want televisie hebben een hoog invoerrechten percentage en beelschermen voor computers juist een 0% tarief. Dus leuk voorbeeld maar moet wel andersom!

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Dimitri,

 

Je wilt een volle container importeren? Je producten worden FOB geleverd?

Zo ja, reken op minimaal 2000 euro exclusief afleveren (quote die ik een tijdje geleden ontving van Speedmarkt voor een 40ft HQ).

Natuurlijk komen daarbij ook nog de invoerrechten en btw. Afleveren kost je afhankelijk van je locatie in Nederland 300 tot 800 euro oid.

Link naar reactie
  • 0

Graag gedaan Dimitri ;-)

 

Sorry voor de late reactie, maar het is hier in China vakantie. Ik was een paar dagen weg.

FOB en OEM zijn 2 heel verschillende Engelse afkortingen.

 

FOB is een Incoterm (zeg maar wereldwijd afgesproken leveringsvoorwaarden). Free on board. Wat zoveel betekent dat je leverancier de goederen aflevert (en eventueel door de douane loodst) bij een haven of vliegveld. Je zou dan op je offerte/Pro forma invoice iets terug moeten vinden als FOB Shanghai, FOB Ningbo, FOB Shenzhen, etc. etc. Andere veel gebruikte in China zijn Ex Works (op (laten) halen bij de fabriek) en CFR/CIF. Bij de laatste 2 zet de fabrikant je producten op de boot naar Nederland. Verschil tussen CFR/CIF is de verzekering, bij CFR ben jij verantwoordelijk voor de producten op het moment dat de boot vertrekt, bij CIF als de boot aankomt (bij CIF betaald de fabrikant een transportverzekering tot aan de losplaats). Normaal gesproken zou je op je offerte iets terug vinden als CIF Rotterdam.

 

Een fabrikant die OEM levert maakt in principe producten op maat voor jou en onder jouw label. Simpel voorbeeld zijn alle naaifabrieken in China, neem bijvoorbeeld een groot merk Hugo Boss. Deze leveren het ontwerp aan de fabrikant (en vaak de stof) en deze naait 100.000 truien precies zoals Hugo Boss het wil (in theorie).

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk is ook om de tariff code te weten. Of HS code, of statistieknummer, is allemaal hetzelfde. Daarmee kan je opzoeken hoeveel procent invoerrecht er betaald moet worden, of je invoervergunningen nodig hebt, of er anti-dumpheffingen geheven worden etc.

Link naar reactie
  • 0

hoi,

ik koop regelmatig goederen uit China. daar waar ze je aanvankelijk een price quote geven van 1000 stuks (of meer) kan je vaak dezelfde prijs krijgen voor 10 (of zo).

ook is mijn ervaring dat de verkoper wel weet wat de verzendkosten zijn (lucht of zeevracht). zo betaalde ik eens 2000 euries voor een partij dozen per luchtvracht en voor eenzelfde partij per (deel)container 200EU.

 

voordeel lucht is dat je je goederen binnen 1 week in huis hebt en per zee kan het 4 tot 8 weken duren.

houd verder rekening met de invoerrechten, de Tariff / HS code, in de meeste gevallen weet de verkoper deze code. met deze code kijk je op de site van de douane.nl wat de invoerrechten zijn (als je er niet uitkomt dan kan je ook altijd bellen met de douane, hebben mij altijd vriendelijk geholpen).

verder ben ik altijd verrast geweest door de kosten van de vrachtafhandelaars. kosten als inklaringskosten, loodskosten, opslagkosten etc, let ook op de BTW die je voorruit moet betalen.

 

laatste tip. let op in welke valuta de verkoper de goederen aanbied. ik krijg het meestal in US dollars aangeboden maar laatst had ik er 1 die opeens in euries ging aanbieden, scheelt wel ff 25%

 

suc6!!

mot nog veel gebeuren, maar het is in ieder geval een start http://www.fotocube.nl

Link naar reactie
  • 0

via een Koreaans contactje kreeg ik deze B2B sites door. ik weet niet of ze allemaal nog werken, maar je kan er héél wat 'lekkers'' vinden:

www.wenbi.com -- sort of industrial yellow page

www.globalsources.com (hier ontvang ik de nieuwsbrief van)

www.taiwantrade.com.tw

www.cppctw.com – for manufacturers with all kinds of products

www.chinabig.com

www.cpic.gov.cn

www.china-114.cc

www.asiatrademart.com

http://data1.cbg.org.cn

www.made-in-china.com

 

de truc is het vinden van de fabrikant en niet zomaar een distributeur. dit is vaak moeilijk te onderscheiden omdat ze allemaal hele mooie foto's van hun fabrieken laten zien. heb onlangs nog wat prijzen opgevraagd van Pokersets. daarbij viel het me op dat de meeste in Ningbo zitten, de prijs verraad meestal wel wie fabrikant is en wie distributeur.

veel plezier ermee, het heeft mij menig slapeloze nachten opgeleverd.

mot nog veel gebeuren, maar het is in ieder geval een start http://www.fotocube.nl

Link naar reactie
  • 0

Ga eens bij ze langs? ;)

 

95% van de Chinese bedrijven levert de producten. 50% of minder tegen de kwaliteit die je verwacht (misschien enkel bij mij, maar mijn eisen zijn hoog).

 

Gewoon contact leggen. Meestal kun je zelf wel aanvoelen of het bedrijf echt wil leveren.

Link naar reactie
  • 0

waar ik meer bang voor ben is dat er niet geleverd wordt. je hoort veel verhalen over oplichting uit china. Dit bedrijf wil namelijk ook graag gebruikmaken van Western Union. En daar maken ook veel oplichters gebruik van.

 

Is er een bertouwbare ( engelse ) site om de echtheid te controleren.

Link naar reactie
  • 0

Simpel antwoord:

Nee

 

Sowieso geen Western Union.

Alle "normale" Chinese bedrijven hebben een bankrekening op de bedrijfsnaam. In China of Hong Kong. Overboeken vanuit Nederland kost vrij weinig, is er met een paar dagen en er wordt iets gecontroleerd (een van mijn betalingen kwam terug omdat ik 1 letter vergeten was in de bedrijfsnaam).

Link naar reactie
  • 0

zoals tonino al aangeeft, zou ik zelf ook lieve rgeen geld via Western union betalen. ik heb door de jaren heel wat goederen besteld en altijd via ee nbankoverboekibng naar de rekening die dan op naam stond van het bedrijf. ik adviseer ook om eerst een kleine (sample) order te bestellen. dit om de kwaliteit, lever- en betaal-betrouwbaarheid te testen.

als het bevalt kan je altijd meer bestellen.

mot nog veel gebeuren, maar het is in ieder geval een start http://www.fotocube.nl

Link naar reactie
  • 0

zoals tonino al aangeeft, zou ik zelf ook lieve rgeen geld via Western union betalen. ik heb door de jaren heel wat goederen besteld en altijd via ee nbankoverboekibng naar de rekening die dan op naam stond van het bedrijf. [glow=red,2,300]ik adviseer ook om eerst een kleine (sample) order te bestellen. dit om de kwaliteit, lever- en betaal-betrouwbaarheid te testen.

als het bevalt kan je altijd meer bestellen.[/glow]

 

Hi,

 

Even een vraag; Ik wou een sample buiten de EU landen laten komen, maar de transport kosten waren heel duur (DHL Euro 135-,), kent iemand een goedkope transport bedrijf om de samples goedkoper te kunnen transporteren naar Nederland? A.v.b. Natuur [glow=red,2,300][/glow]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.