• 0

Kosten import uit China

Hallo iederen

 

Ik ben een startend ondernemer en zou graag mijn goederen importeren uit China.

 

De vraag is nu, als ik mijn kostprijs ken in China , hoeveel percent zou ik er dan moeten bij tellen als ik mijn product hier voor mijn deur wil hebben staan ? Wss verzekering van container, kost van transport, en ik weet niet wat voor kosten ze je allemaal aanreken als je het importeert, dus invoerrechten en al de rest.

 

Alvast bedankt

 

groetjes

Dimitri

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat een BTI altijd gratis is is niet juist. De douane maakt niks voor niks een opmerking in vak 10 van het aanvraag formulier.

 

Daarnaast is als je helemaal geen kaas hebt gegeten van importen een BTI invullen niet makkelijk voor een onervaren importeur. Neem als voorbeeld termen als TARIC, Nomenclatuur en voor sommige is het ook niet duidelijk dat de douane ID het EORI nummer is? Daarnaast is het voorbeeld wat jij schetst een typisch voorbeeld van een twijfel geval waar ik ook naar verwees!

In dit geval ging het dus om producten die een tweeërlei gebruik hebben en voor dat soort zaken kan de BTI zoals ik eerder al melde uitkomt bieden. Dat het dus onzin is ben ik niet met je eens. Ben het wel met je eens dat de BTI uitkomst zekerheid bied! Maar de vraag is wel of het voor kleine eenmalige zendingen opweegt tegen de administratieve lasten van de aanvrager dat dat daargelaten!

 

En verder wordt vaak niet voor het "gemak" gekozen voor codes waar 0% invoerrechten op zit ;)

 

Ik doel met name op het feit dat je als bedrijf altijd verantwoordelijk bent voor het doorgeven van de goede code. Een mooi higherlevel voorbeeld (ik zie het zo gebeuren);

 

Piet van higherlevel wil kleding importeren. Hij heeft van de fabrikant doorgekregen dat de kleding uit 100% katoen bestaat. Pietplaatst een bericht op higherlevel en zelfbenoemd expert gaat wel even helpen; al snel heeft hij piet geholpen en de code voor 100% katoen is gevonden. Piet Neemt voor de zekerheid contact op met de douane via telefoon en daar wordt alles bevestigd.

Piet is blij, hij hoeft geen importheffing te betalen, en laat direct een trialorder komen twv enkele honderden euro's. Hij krijgt de order binnen en mag zelf een tariq doorgeven voor de inklaring. Hij geeft de code door en alles is goed.

 

Na enkele jaren heeft piet zo veel klanten dat hij elke week containers vol binnen krijgt. Maar zoals bij elke groeiende boom gaat hij steeds meer wind vangen en komt langzaam maar zeker in de meest winderige zone. De winderige zone omvat jaloerse mensen, afgunstige mensen, principiële mensen, etc.

 

Piet krijgt een telefoontje; zijn expediteur heeft nieuw personeel en een nieuwe inklaarder ontdekt dat piet jarenlang de verkeerde code heeft gebruikt; hij heeft de code voor ruwe grondstoffen gebruikt en zijn kleding Blijkmajoor maar 50% uit katoen te bestaan. Piet vindt het niet leuk; hij heeft altijd gedacht dat zijn kleding voor 100% uit katoen bestond en hij heeft zelfs advies ingewonnen op higherlevel en als klap op de vuurpijl heeft hij zelfs gepraat met een teleservice medewerker van de douane! Hoe kan dat nou?

 

In de tussentijd gaat alles gewoon door en de stilte voor de storm laat piet bevroeden dat alles met een sisser af zal lopen, hij vraagt zich enkel af waarom zijn containers voortaan altijd op rood vallen en gecontroleerd worden, waarbij monsters worden meegenomen.

 

Na enkele maanden Krijgt piet een tweetal aardige inspecteurs over de vloer die gaan graven, waarbij piet helpt om zijn eigen graf te graven, want ze zijn zo aardig en ze begrijpen dat piet zelf een machtiging directe vertegenwoordiging heeft ingevuld compleet met geadviseerde Tariq. Wat er precies aan de hand is kunnen ze nog niet zeggen, dat doen ze als ze klaar zijn, ze komen gewoon voor een routine controle denkt piet.

 

Enkele maanden na de controle krijgt piet een betaalverzok; zijn kleding blijkt compleet verkeerd te zijn ingeklaard en naast 20%heffing moet hij een anti dump bijdrage voldoen! Niet te vergeten met 50% boete. Piet kan het niet betalen en wordt compleet gestript; douane gelden behoren tot de meesthardnekkige schulden die Je kunt bedenken, geen Schuldsanering mogelijk, geen kwijtschelding, geen korting, niets. Piet is ondernemer af en dat enkel door het opvolgen van " goedbedoeld" advies.

 

Dat trial ordertje is het probleem uiteraard niet. Het gaat om de continuïteit in het vervolg. Het begint met een trial en eindigt bij containers ( maar de code is nooit meer herzien). Dat het formulier dan (naar jouw zeggen) ingewikkeld is doet niet af.

 

Mijn laatste opmerking mbt tot formulier en kosten: als je nog nooit zo'n form in hebt gevuld maak een afspraak en vul het samen in met je expediteur of een douane beambte. Mocht het dan nog fout gaan zit je iigv veilig en kan je aantonen dat je een bti hebt opgesteld. Let er echter wel op de wanneer je je voor het minste beetje bemoeid met de zaak ( voor het "gemak/gewin" omdat je al lang weet dat er verschillende tarieven zijn) of gegevens verzwijgt je alsnog nat gaat. Die kosten zoals vermeld in het formulier zijn met name voor nieuwe innovaties! Logisch...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat een BTI altijd gratis is is niet juist. De douane maakt niks voor niks een opmerking in vak 10 van het aanvraag formulier.

 

Daarnaast is als je helemaal geen kaas hebt gegeten van importen een BTI invullen niet makkelijk voor een onervaren importeur. Neem als voorbeeld termen als TARIC, Nomenclatuur en voor sommige is het ook niet duidelijk dat de douane ID het EORI nummer is? Daarnaast is het voorbeeld wat jij schetst een typisch voorbeeld van een twijfel geval waar ik ook naar verwees!

In dit geval ging het dus om producten die een tweeërlei gebruik hebben en voor dat soort zaken kan de BTI zoals ik eerder al melde uitkomt bieden. Dat het dus onzin is ben ik niet met je eens. Ben het wel met je eens dat de BTI uitkomst zekerheid bied! Maar de vraag is wel of het voor kleine eenmalige zendingen opweegt tegen de administratieve lasten van de aanvrager dat dat daargelaten!

 

En verder wordt vaak niet voor het "gemak" gekozen voor codes waar 0% invoerrechten op zit ;)

 

Ik vraag me verder ook af hoe het mogelijk is dat jij mensen adviseert. Zoals op je website te lezen weet je bij voorbaat dat zendingen via logic4 niet zullen arriveren en er dus geen reden tot inklaren is...

 

Van je website;

And of course we know that you’re cargo doesn’t reach the end destination in the port, in those cases we will be more than pleased to serve you with advice or transport when necessary.

 

Wellicht handig om je teksten eens te laten herschrijven door iemand die Engels beter beheerst? De teksten op je site slaan kant noch wal,

Link naar reactie
  • 0

Dat een BTI altijd gratis is is niet juist. De douane maakt niks voor niks een opmerking in vak 10 van het aanvraag formulier.

 

Daarnaast is als je helemaal geen kaas hebt gegeten van importen een BTI invullen niet makkelijk voor een onervaren importeur. Neem als voorbeeld termen als TARIC, Nomenclatuur en voor sommige is het ook niet duidelijk dat de douane ID het EORI nummer is? Daarnaast is het voorbeeld wat jij schetst een typisch voorbeeld van een twijfel geval waar ik ook naar verwees!

In dit geval ging het dus om producten die een tweeërlei gebruik hebben en voor dat soort zaken kan de BTI zoals ik eerder al melde uitkomt bieden. Dat het dus onzin is ben ik niet met je eens. Ben het wel met je eens dat de BTI uitkomst zekerheid bied! Maar de vraag is wel of het voor kleine eenmalige zendingen opweegt tegen de administratieve lasten van de aanvrager dat dat daargelaten!

 

En verder wordt vaak niet voor het "gemak" gekozen voor codes waar 0% invoerrechten op zit ;)

 

Ik vraag me verder ook af hoe het mogelijk is dat jij mensen adviseert omtrent import formaliteiten. Zoals op je website te lezen weet je bij voorbaat dat zendingen via logic4 niet zullen arriveren en er dus geen reden tot inklaren is. Letterlijk vertaald heb je nimmer een transport in goede banen geleid.

 

Van je website;

And of course we know that you’re cargo doesn’t reach the end destination in the port, in those cases we will be more than pleased to serve you with advice or transport when necessary.

 

Wellicht handig om je teksten eens te laten herschrijven door iemand die Engels beter beheerst? De teksten op je site slaan kant noch wal en potentiële klanten zullen dan ook niet snel geloven dat achter logic4 een jong team met tientallen ervaring staat;).

 

Link naar reactie
  • 1

 

Re: Kosten import uit China

« Antwoord #295 Gepost op: 21 december 2012, 13:44 »

Goedendag,

 

voor de goederen die u omschrijft zijn er al tariefcodes bekend, dus een BTI zal niet van toepassing zijn.

daarnaast wat u betaald aan invoerrechten verschilt door de incoterms die hier van toepassing zijn.

 

EXWorks zending zullen de invoerrechten berekend worden over de totalewaarde van de goederen + uw vrachtbedrag.

 

laat u uw zeevracht door uw fabriek betalen dan worden de invoerrechten enkelt berekend over de totale waarde van uw goederen.

 

daarnaast kan er ook een verlaging worden aangevraagd door middel van een EUR 1 certificaat, echter vanaf de meeste havens vanuit China is deze niet geldig, dus laat u goed informeren.

 

Ook onzin. Recent voorbeeld :

 

Twee bedrijven importeren hetzelfde product via dezelfde expediteur, televisies. Bedrijf a heeft een bti voor product cx111 met dezelfde eigenschappen al product sa333 van fabrikant b zonder bti. Fabrikant b denkt geen bti nodig te hebben want de expediteur geeft aan dat de invoerrechten bekend zijn. Na 2 jaar ontdekt een inspecteur per toeval dat de televisie ook als computerscherm gebruikt kan worden en trekt aan de bel. Betreffende Tariq code beland in de zwarte lijst en inkomende zendingen worden ten alle tijden gecontroleerd, bij welke expediteur dan ook. Bedrijf à krijgt bezoek van de douane en de bti blijkt ten onrechte verstrekt; pech, desalniettemin is het geen probleem voor de onderneming en de bti blijft zelfs nog een jaar geldig! Bedrijf à krijgt bezoek van de douane, echter hebben ze geen bti voor product sa333. De molen gaat lopen, inspecteurs duiken in de administratie en gaan na wat je de afgelopen 3 jaar hebt gedaan. I.p.v. 0 blijkt de juiste heffing 14% te bedragen, ze slaan je aan voor 3 jaar met 50% boete. Geen excuus mogelijk.

 

In het gunstigste geval heb je een bv en is geen opzet gebleken door de ondernemer; als je niet kunt betalen bedrijf failliet en de douane vordering gaat over op expediteur.

 

In het minst gunstige geval heb je een bv maar wordt opzet verondersteld (je hebt de expediteur beïnvloed): bedrijf failliet, vordering gaat over op expediteur, expediteur verhaalt het prive en je wordt strafrechtelijk vervolgt.

 

Wat er gebeurt in geval van een emz laat zich raden.

 

Invoeren is geen spel; afgezien van primaire risico's loop je minstens zoveel secundaire risico's die je leven voorgoed kunnen veranderen. Vandaar: praat alleen als je weet waarover..

 

 

Dit is onzin want televisie hebben een hoog invoerrechten percentage en beelschermen voor computers juist een 0% tarief. Dus leuk voorbeeld maar moet wel andersom!

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

adfundum,

Allereerst bedankt voor je kritisch blik op de website. Hier moet tzt wat aan veranderd worden dat is ons bekend maar staat niet boven aan onze "prio lijst". Die keuze is gelukkig aan ons(maar verder klopt het wel dat goederen in de haven zelden hun eindbestemming hebben bereikt en er altijd nog een stukje aanvullend transport moet plaatsvinden)

 

Gelukkig werk ik niet alleen bij Logic4l en is het onderdeel van..... dus kan met recht zeggen dat wij tientallen jaren ervaring hebben als wij kijken wie er allemaal binnen onze "club" werken.

Verder geef ik met regelmaat reacties op HL dit doe ik volledig onbezoldigd, gelukkig tot genoegen van andere.

 

Verder zijn we het gelukkig in de kern met elkaar eens dat een BTI niet noodzakelijk is BTI bij eerste zendingen . Maar begint eea grotere vormen aan te nemen is dat absoluut eens iets waar je naar moet kijken! Zeker als er twijfels zijn over de indeling.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo leden van dit forum.

 

Wat een goeie feedback hier zeg.

 

Ik ben sinds kort mij aan het begeven op de import markt.

Het verwondert mij telkens weer wat je wel niet allemaal in China kunt kopen.

 

Nu ben ik op een product gestuit wat mijn interesse heeft gewekt.

 

Na veel zoeken ben ik bij een leverancier ( of dit dan de rechtstreeks bij de fabriek is of niet weet ik niet) terecht gekomen die het voor naar mijn inzien goeie prijs en voorwaarden kan leveren.

Ik heb als eerste een sample zending laten doen van 5 stuk via DHL.

Alles correct ontvangen en het product voldoet aan mijn verwachtingen. De verpakking ziet er ook goed uit. Er is geen sprake van Chineese rommel uitstraling of dergelijke.

 

Vervolgens heb ik een zending laten doen van 500 stuks. Ook weer via DHL, dit keer moest ik aan DHL een x bedrag aan BTW betalen. Al met al zit mijn inkoopprijs dan nog steeds gunstig.

 

Nu wil ik dus een volgende stap gaan maken en groter gaan bestellen en de goederen per LCL laten komen.

Gelukkig heb ik deze thread gevonden want heb enorm veel info hier kunnen vinden en heb besloten om een grote zending via een ervaren bedrijf te laten transporteren.

 

Heb gewoon geen zin in gedoe achteraf of verassingen. De belastingdienst krijgt zijn geld tenslotte toch wel en die boetes die ze opleggen zullen duurder zijn dan een transport bedrijf in de arm nemen.

 

Wat ik zelf heb uitgevonden ADHV HS code en begeleidinde brief die bij de zending van 500 stuks zat, is dat er geen invoerrechten op het product zitten.

 

Nu even navraag doen bij diverse transport bedrijven wat de kosten voor deze post gaan bedragen en dan kan ik zien of er wat mee te verdienen valt.

Link naar reactie
  • 0

Importeren uit china kan lastig zijn, als je niet verder komt dan Ni Hao!

Taal, communicatie en bedrijfscultuur kunnen een rol spelen bij het komen tot goede deals. Ook kunnen contracten en praktische afspraken over transport barrières zijn. Persoonlijk contact met de fabrikanten in China is dan ook essentieel om tot goede afspraken te komen en de kwaliteit van de producten hoog te houden. Dit is mogelijk op de Canton fair. Grootste import en export beurs in China. Daar heen gaan is nog al een onderneming. Maar er is een website die gratis informatie geeft: www.cantonfair-service.com

Geven ook support in het Nederlands over zaken doen in China, visum aanvraag en gratis entree tot de beurs. Super handig!

 

Link naar reactie
  • 0

Importeren uit china kan lastig zijn, als je niet verder komt dan Ni Hao!

Taal, communicatie en bedrijfscultuur kunnen een rol spelen bij het komen tot goede deals. Ook kunnen contracten en praktische afspraken over transport barrières zijn. Persoonlijk contact met de fabrikanten in China is dan ook essentieel om tot goede afspraken te komen en de kwaliteit van de producten hoog te houden. Dit is mogelijk op de Canton fair. Grootste import en export beurs in China. Daar heen gaan is nog al een onderneming. Maar er is een website die gratis informatie geeft: www.cantonfair-service.com

Geven ook support in het Nederlands over zaken doen in China, visum aanvraag en gratis entree tot de beurs. Super handig!

 

 

Hoi Fiona, je bedoeld dus eigenlijk; laat ik lekker dit forum spammen met eigen diensten?

 

Hoezo een grote onderneming? ticket kopen, hotel boeken, visa aanvragen en gaan. Niet echt ingewikkeld.

Link naar reactie
  • 0

De Chinese prijzen zijn niet interessant meer. Ik ben zelf geswitcht naar India. Prijzen liggen daar op 30 a 40% van het Chinese niveau. In India spreken/schrijven de zakenlui ook allemaal perfect Engels.

 

Klopt, hoor ik ook. De humane lat kan nog lager!

 

Zolang de lijken nog in de ganges drijven, het buiten de snelweg gelijk 4e wereld land is denk ik dat India naast textiel en callcenters niet veel meer te bieden heeft.

 

Ik was er laatst, jemig wat een land. Duurt nog 50 jaar voordat ze in de buurt komen van 2e wereld land. Armoede en keiharde uitbuiting van mensen is daar de norm.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.