• 0

Participeren stappenplan

Na een uurtje lezen en lang Googelen toch maar een post, want ik kom er niet helemaal uit...

 

Stel ik wil met mijn B.V. tien procent aandelen in een bestaande B.V. overnemen. Het uit te keren divident dient wellicht meer dan tien procent te worden. Wat is dan een goed stappenplan om te doorlopen. Dit is wat ik nu heb:

 

1. overeenstemming bereiken over de participatie en divident

2. tekenen van een KOOPOVEREENKOMST AANDELEN b.v. + LEVERING (gevonden op http://www.aalberq.com/Contracten/Overdracht_Aandelen_Besloten_Vennootschap.php)

3. overdracht via een notaris regelen

 

Waar ik nu nog in het duister tast: wat zijn de risico's voor mij; stel er zit schuld in de B.V.

 

Natuurlijk kan het ook zijn dat ik zaken over het hoofd zie. Het is voor het eerst dat ik wil investeren in een ander bedrijf.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De eigenaars van (de aandelen) van een BV zijn aansprakelijk voor het ingebrachte deel, in dit geval kan je dus alleen je inleg (prijs van de aandelen) verliezen als de BV failliet gaat, je zal dus niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor eventuele schulden, zeker niet als je geen bestuursfunctie binnen de BV hebt.

 

Het is mij trouwens niet helemaal duidelijk of je het hebt over schulden bij een faillesement of schulden waar je nu niks van af weet. Bij het laatste geval zou ik de balans zoals jij die bij de aankoop te zien krijgt, in het koopcontract laten zetten.

Link naar reactie
  • 0

Zo kijk ik er ook tegenaan. Met betrekking tot een faillisement snap ik. Probleem is dat je de balans wel kunt opnemen, maar als er schulden zijn die bewust of onbewust buiten de balans zijn gelaten, dan kom je daar niet achter. Indien je geen bestuurder bent, maar wel aandeelhouder, dan kunnen schuldeisers nooit bij de aankloppen?

Link naar reactie
  • 0

Aandeelhouders lopen slechts risico over hun ingelegd kapitaal. Bij een faillissement zijn zij de inleg op hun aandelen kwijt. De bestuurders lopen het risico aangeklaagd te worden voor bestuurdersaansprakelijkheid en kunnen het hopenlijk altijd weerleggen door zich aan de regels te houden die er zijn.

 

Risico's die zich in het verleden hebben voorgedaan (in de historie van de onderneming) brengen bijna altijd ook risico's met zich mee in de toekomst.

 

Bij overname van een onderneming is het dan ook het meest veilig om een nieuwe bv op te richten en de activiteiten van de vorige bv over te nemen. Hiermee sluit je de risico's uit het verleden uit, maar er zijn ook weer nadelen aan deze versie. Nieuwe juridische naam, ander inschrijfnummer kvk en dergelijke dus oversluiten contracten etc.etc.

 

Wil je mede eigenaar worden van een bv en de 'oude' eigenaren blijven ook gedeeltelijk aandeelhouder, dan is het risico op lijken uit de kast al wat kleiner. Laat wel even onderzoek doen naar de jaarrekeningen en loop eens de financiele administratie door als je de kans krijgt (neem eventueel je adviseur mee).

 

Succes!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.