• 0

Eenmanszaak of BV en aftrekposten

Ik wil binnenkort een eigen onderneming beginnen. Dit doe ik met 30.000 Euro als schenking van een familielid die in het buitenland woont. Dit bedrag is voor mij belastingvrij omdat het van iemand komt die niet in Nederland woont of heeft gewoond.

 

Ik wordt dan tussenleverancier van kantoor en promotie artikelen etc. voor overheidsinstantie in Azië. Ik produceer niks en heb geen voorraad.

Wanneer ze iets nodig hebben, nemen ze contact op en ik neem contact op met de leverancier, betaal de leverancier en hij zorgt ervoor dat alles wordt geleverd. En na de levering geschied de betaling van desbetreffend instantie in 30 dagen.

Ik blijf in Nederland wonen en ben niet van plan om te emigreren. Dus alles verloopt voornamelijk via telefoon, e-mail etc.

 

Als ik een eenmanszaak begin en uitga van een winst van 100.000, dan is dit belast met inkomstenbelasting (52%). Dus ik hou ongeveer 50.000 netto over.

Ik moet natuurlijk meerdere malen naar Azië vliegen om het een en ander te regelen. Dus vliegtickets, hotel etc etc is aftrekbaar. Laten we uitgaan dat die kosten 30.000 zijn per jaar. Die kosten gaan van die 100.000 af. Dus blijft over 70.000 die wordt belast met inkomstenbelasting (ook 52%). Is mijn bruto inkomen dan 100.000 of 70.000?

 

En bij BV? Als we uitgaan van 100.000 winst en ik geef mijzelf als DGA een salaris van 70.000. Dit bedrag is belast met inkomstenbelasting (52%)

De aftrekposten vallen die onder de DGA of BV? Gaat er 30.000 af van de 70.000 bruto salaris of van de winst voor onderneming zodat er geen winst is en ook geen vpb hoeft te worden betaald.

De BV betaald OOK loonbelasting, en als DGA moet ik ook inkomstenbelasting betalen. Is het een of ander weer van elkaar af te trekken?

 

Ik wil mijzelf een zo hoog mogelijk salaris toekennen omdat ik in de nabije toekomst een hypotheek wil kunnen afsluiten voor aankoop van een huis bij een van de ondernemers hypotheek verschaffers die geen 3 jaar verslagen eisen.

 

Natuurlijk ga ik dit alles ook bespreken met een goede accountant, maar voordat ik dat doe wil ik ook graag wat meningen en/of ervaringen en VOORAL adviezen... Want ik wil wel belasting betalen, maar zo min mogelijk ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de inkomstenbelasting wordt de winst belast. Winst is omzet min kosten. Jij berekent een winst en trekt daarvan nog kosten af, dat is niet juist. Je winst is lager.

 

In de BV zijn alle zakelijke kosten voor de BV, zo ook jouw salaris. En ook dan geldt: winst is omzet min kosten. Jouw salaris wordt belast in de inkomstenbelasting, de winst van de BV in de vennootschapsbelasting.

 

Loonheffingen kun je zien als een voorheffing van de inkomstenbelasting. De BV betaalt de loonheffingen aan de fiscus en het netto salaris aan jou, waarover je uiteraard niet nog eens inkomstenbelasting betaalt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik constateer een heleboel foutieve veronderstellingen volgens mij..

 

Ten eerste is die schenking niet belastingvrij, er bestaat een bepaalde vrijstelling per jaar die zeker een stuk lager ligt dan 30 000 euro. Eenmalig mag er een grote schenking worden gedaan van ik meen circa 15 a 20 000 van eerste graads bloedverwanten.

 

De beste oplossing lijkt mij in dit geval een lening (op papier) van de desbetreffende persoon (tegen 0 of 1%), waarvan elk jaar een deel van wordt kwijtgescholden (schenkingsvrijstelling).

 

Daarna is er een verschil tussen bruto en nettowinst.

 

Probeer in eerste instantie je verhaal iets concreter te brengen..

Link naar reactie
  • 0

Renep,

 

Maar de hoogte van de loonbelasting is toch niet even hoog als wat je moet betalen als je inkomstenbelasting betaalt?

Dus bij een eenmanszaak is je belastbaar inkomen omzet min kosten (inc aftrekposten toch??)...En hierover betaal je inkomstenbelasting.

 

Maar bij een BV betaal je salaris aan DGA, dit zijn kosten voor BV.

En de BV betaald de inkomstenbelasting van de DGA in de vorm van loonbelasting? En dus zijn de aftrekposten voor rekening van de BV en dit gaat ten koste van de winst als ik het goed begrijp...

 

En nog een puntje... Als ik kies voor de BV, dan kan ik de winst na aftrek vpb ook als dividend uitkeren aan mezelf waarvan de BV nog 15% dividendbelasting betaald. En dit bedrag gaat netto naar jezelf. Kan dit alleen aan het eind van elk boekjaar?

Link naar reactie
  • 0

Ammar,

 

Ik heb de site van de belastingdienst geraadpleegd, en in die brochure staat letterlijk: " U betaalt alleen schenkingsrecht als de schenker op het moment van de schenking in Nederland woont." En er zijn 2 punten : - de schenker mag geen Nederlander zijn die nog geen 10 jaar buiten Nederland woont.

-de schenker mag geen buitenlander zijn die in Nederland woonde en nog geen vol jaar uit Nederland weg is.

Het enige dat volgens mij betaald moet worden is de successierechten in het land waar de schenking wordt gedaan...of zie ik het verkeerd?

 

Ik zal proberen m'n verhaal iets concreter te brengen....

Ik blijf in Nederland wonen, maar al mijn inkomsten zal vanuit Azië plaats vinden. Dus de KOPER verteld mij wat hij moet hebben en wat de prijs is wat hij ervoor wilt betalen. Ik contacteer de leverancier en onderhandle over de prijs. Ik betaal de leverancier vervolgens en nadat de leverancier het heeft afgeleverd aan mijn KOPER, krijg ik na een aantal weken betaald. En mijn winstmarge is rond de 30-40% per order.

Dus ik heb verder geen kosten of investering, het enige is dat ik het geld moet "voorschieten".

 

Ik heb NATUURLIJK ook VEEL internet research gedaan en ben ook de Jersey-Trust en de Cyprusroute tegengekomen. Maar ik heb hier mijn bedenkingen. De 2 juristen waarvan ik het EVENTUEEL zou proberen is Quadvlieg Juristen in Den Haag OF bij HJC.nl...Maar wat ik wel vreemd vind is waarom Quaedvlieg Juristen gewoon een BV is?? Geloven zij niet in hun eigen product??? En wat mij ook niet echt lekker zit is de Trustvraag die is ingesloten in de inkomstenbelasting aangifte. Als je NEE aanvink dan pleeg je gewoon belastingfraude, en dan ben je nog lang niet jarig lijkt mij.... Maar volgens Quaedvlieg Juristen : "... irrevocable discretionaire Jersey trust betreft en dat er geen clausulering of side-letters worden opgemaakt. Waardoor u in de zin van de Nederlandse belastingwetgeving en het aangifteformulier inkomstenbelasting op "de trustvraag" naar eer en geweten kunt antwoorden dat u niet bij een trust betrokken bent..... " Weet iemand of dit waar is?

Het klinkt allemaal HEEL erg mooi, dat je alles kunt doorsluizen zodat je vpb en dividendbelasting niet betaald. Ik weet ook dat een HELEBOEL ondernemingen dit gedaan hebben en nog steeds doen...Iemand ervaring???

 

Ik weet ook dat als je eenmanszaak begint, het heel lastig is om een hypotheek af te sluiten. En zeker als je net begint. En ik wil eigenlijk niet 3 jaar wachten voordat ik een hypotheek KAN nemen.

Er zijn een paar ondernemers hypotheek aanbieders die niet die 3 jaarcijfers eisen. Maar je staat wel sterker als BV neem ik aan. Iemand ervaring?

Mijn veronderstelling WAS dat als je een BV opzet en jezelf als DGA een goed salaris geeft en contract etc, dat je dan gewoon een hypotheek kunt afsluiten zoals alle andere werknemers. Maar ik heb op verschillende forums vernomen dat dit helemaal niet zo is. En dat je alsnog die 3 jaarcijfers nodig hebt. Wat betekent dat je na 3 jaar pas in aanmerking komt op een hypotheek.

Iemand advies hierover??

Link naar reactie
  • 0

wat betreft de LTD...

 

Dat is natuurlijk ook een optie, vanwege de minder strenge eisen van oprichting. En internationaal staat LTD wel wat beter dan BV.

Maar wat ik heb gelezen is dat het moeilijk is om een bankrekening te open als LTD.

Maar dit is nu verholpen met het internetbankieren voor ondernemers dat wordt aangeboden door www.bizner.nl.

 

Heeft iemand ervaring met LTD? Want je hebt dan ook verplichtingen in Engeland, naast de verplichtingen in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Maar de hoogte van de loonbelasting is toch niet even hoog als wat je moet betalen als je inkomstenbelasting betaalt?

 

Nee, want met een eenmanszaak heb je ondernemersaftrek in de inkomstenbelasting. Maar daar staat een heel verhaal tegenover.

 

De berekening eenmanszaak vs BV is in een concreet geval best ingewikkeld (schijven IB en VPB, verschillen belastingdruk IB vs VPB, inkomen = winst vs inkomen = salaris = kosten, ondernemersaftrek, dividend, pensioen, ...). Ik raad je aan een accountant te raadplegen, die heeft daar verstand van en heeft er speciale software voor.

 

Vuistregel: een BV wordt fiscaal interessant als je met een eenmanszaak significant meer winst maakt dan je als bruto salaris wilt consumeren.

Link naar reactie
  • 0

Een BV of Eenmanszaak worden allebei belast op de winst. Winst is omzet minus kosten. In jouw voorbeeld dus 100.000 omzet minus 30.000 kosten = 70.000. Overal afgeronde getallen. Ik heb niet alles tot achter de komma precies opgezocht.

 

NU gebeuren er verschillende dingen.

 

Eenmanszaak:

Als je fulltime ondernemer bent claim je verschillende aftrekposten zoals

zelfstandigenaftrek (bij euro 70.000 winst is de aftrek in 2007 euro 4.379 en startersaftrek(bijna euro 2.000) en de algemene heffingskorting van bijna 2.043 euro die je aftrekken van je te betalen belasting.

 

Kijk ook eens bij tarieven. De eerste 17.046 gaat tegen 34,15%, de volgende ongeveer 13.000 gaat tegen 41,45, de volgende ongeveer 12.000 gaat tegen 42%. Pas vanaf een inkomen van 52.229 euro wordt het hierboven verdiende belast tegen 52%. dat is in jouw geval nog maar 18.000 euro die tegen 52% belast is.

 

BV

De winst is belast tegen VPB tarief. tot 25.000 euro is dat 20%. van 25.000 tot 60.000 is dat 23,5% en bven de 60.000 is dat 25.5%.

Dit is dus een flink stuk goedkoper dan bij een eenmanszaak. Echter, je krijgt de algemene kortingen zoals zelfstandigenaftrek en startersaftrek niet.

 

Er is nog een tweede probleem. Namelijk hoe krijg je het geld bij jezelf. meerder opties. De verplichte optie is dat je jezelf een reeel en passend salaris moet geven. Deze is aftrekbaar als kosten bij je BV. Dit scheelt je dus die 20-25,5% belasting. Echter je ontvangt het als loon waarna je prive weer inkomstenbelasting moet betalen op dezelfde manier als bij eeneenmanszaak maar dus zonder de aftrekposten.

 

Een tweede punt is dat als je dividend uitkeert dit belast is tegen 15% dividendbelasting. Daarnaast ben je als DGA belast in box 2 tegen 22% (25% boven de 250.000).

 

Het voordeel van een BV zit hem er dus in als er winst is die je niet aan jezelf moet betalen als loon. Immers, doordat het tarief zo laag is houd je meer geld over om te gebruiken voor je onderneming. Pas als je uitkeert aan jezelf als dividend betaal je bij. En bedenk dan dat de combinatie van dividendbelasting en heffing in box 2 lager is dan als je loon hebt in de hoogste belastingschijf (52%).

 

BV is fiscaal gezien voor de grootverdieners. Ik denk nu even niet aan juridische voordelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.