elementaire vragen

Aanbevolen berichten

Aansluitend op de discussie over "niveau", ik vind dat er de laatste tijd wel erg veel vragen komen over zeer elementaire onderwerpen, zoals "hoe verkoop ik een product". Iemand begint een bedrijf zonder enige kennis van wat dan ook, en in plaats van zich in de kunst van het ondernemen te verdiepen dumpen ze dan hier maar de vraag "hoe wordt ik ondernemer?". Kunnen we niet een forum "beginnersvragen" inrichten, en een forum "schoolopdrachten"? En dan alle beginnersvragen en schoolopdrachten ook daarnaartoe verplaatsen, als ze ergens gepost worden? Dan hoef ik die twee forums niet aan te vinken in mijn profiel.

 

 

Link naar reactie

Schoolopdrachten doen we niet meer, die gaan in principe sowieso op slot tenzij het slimme vragen zijn die ook voor ondernemers boeiend zijn.

 

Je tweede suggestie begrijp ik absoluut. Echter, het nadeel van een onderdeel 'Beginnersvragen' is dat daarbinnen geen enkele ordening plaatsvindt. Eén grote hoop met allerlei soorten onderwerpen gaat voor die 'beginnersvragen' niet werken... Maar het is wel een belangrijke vraag: hoe meer onderscheid te krijgen tussen de beginnersvragen en de meer geavanceerde vragen?

Link naar reactie

Op een ander forum waar ik wel eens actief ben, wordt ongeveer zo gereageerd op beginnersvragen:

 

>>

Heeft u dit niet zelf kunnen vinden?

link 1

link 2

etc..

 

Topic dicht.

<<

 

De antwoorden op beginnersvragen zijn vaak eenvoudig te vinden en de vragen zelf voegen helemaal niks toe aan de community. Dit lijkt een té strenge manier van modereren, maar op de lange termijn levert dit een waardevollere community op.

Link naar reactie

In principe gebeurt dat al veel, er wordt door de moderators al veel naar de zoekfunctie verwezen. Al dan niet met een slotje erachteraan. Het gaat Christine er denk ik meer om dat door de beginnersvragen de vragen voor/door (vaak) meer ervaren ondernemers, over niet-beginnerszaken, odergesneeuwd raken, en wat daar aan te doen zou kunnen zijn.

Link naar reactie

Op een ander forum waar ik wel eens actief ben, wordt ongeveer zo gereageerd op beginnersvragen:

 

>>

Heeft u dit niet zelf kunnen vinden?

link 1

link 2

etc..

 

Topic dicht.

<<

 

De antwoorden op beginnersvragen zijn vaak eenvoudig te vinden en de vragen zelf voegen helemaal niks toe aan de community. Dit lijkt een té strenge manier van modereren, maar op de lange termijn levert dit een waardevollere community op.

 

Toch is dit zoals er veelvuldig door ons mods gereageerd word.

En dit draadje zouden we om dezelfde reden dicht kunnen doen.

 

Er zijn echter vele redenen om niet alles op deze manier af te breken.

Ten eerste kunnen nieuwe vragen geheel nieuwe oplossingen opleveren omdat bv wetgeving is verandert, er een andere samenstelling van bezoekers.reageerders aanwezig is.

Ook is het voor de levendigheid van het forum van belang enige aciviteit te hebben, zie het als een onderhoudshoeveelheid informatie, weet je het al, laat het aan je voorbij gaan.

En wat is nu precies de defenitie van een beginnersvraag ?

Als de vraag tot de standaardondernemerskennis behoort is het een beginnersvraag, maar dan moeten we dus een lange lijst van wat wel en wat niet maken, of andere kriteria ontwikkelen.

 

De kwaliteit van zowel bezoekers als van de vragen is een voortdurend punt van aandacht voor ons moderator en we veranderen regelmatig ons "beleid" om te zien of dat iets oplevert.

Op de achtergrond broeden we op nieuwe manieren om de aantrekkelijkheid van het forum voor de oorspronkelijke doelgroep, innovatieve starters en de mensen die al ondernemen met iets nieuws, verder op te schroeven.

 

Suggesties zijn altijd welkom.

 

BTW, we hebben een digitale prullenbak voor verwijderde berichten, veel onzin of spam verdwijnt daar al in. Daar merkt de gemiddelde bezoeker helemaal niets van. Ter info, per bericht kost het afhandelen al snel 5 tot 10 minuten.

Link naar reactie

Desalniettemin kan er best een categorie 'elementair' gemaakt worden, die naar wens door regelmatige bezoekers 'aan' of 'af' gezet wordt.

 

Maar dat kan al. Ik heb Administratieve boards standaard uitstaan. Ik heb een boekhouder en het onderwerp vind ik niet interessant genoeg, dus die topics zie ik helemaal niet. Ruimt al een flinke hoop op :)

Link naar reactie

In principe gebeurt dat al veel, er wordt door de moderators al veel naar de zoekfunctie verwezen. Al dan niet met een slotje erachteraan. Het gaat Christine er denk ik meer om dat door de beginnersvragen de vragen voor/door (vaak) meer ervaren ondernemers, over niet-beginnerszaken, odergesneeuwd raken, en wat daar aan te doen zou kunnen zijn.

 

Dat is het. Ik heb een aantal forums ontvinkd in mijn profiel, maar in de forums die ik wel volg komen veel topics voorbij die absoluut oninteressant zijn. Beginnersvragen zijn op zich niet erg, maar vragen die er blijk van geven dat de eerste stap van de ondernemer op het ondernemerspad is het posten van de vraag "hoe word ik ondernemer", dat mag van mij onmiddellijk verwijderd worden. Topic op slot helpt niet, verwijderen of moven wel.

 

 

Link naar reactie

Een ander voorbeeld is de bijdrage "nieuw software idee". De poster vraagt waar ze software kunnen laten bouwen, en dan in het forum "innovatie en nieuwe ideeen". Poster had eerst Google en de gele gids moeten gebruiken en dan met intelligente vragen kunnen komen. Wil ik HL blijven lezen dan wil ik wat minder clutter en wat meer zinnige bijdragen van mensen die zelf willen ondernemen en niet by proxy HL willen laten ondernemen .

 

Morgen post er iemand iets als

 

"heeft iemand een goed idee voor me?"

"waar laat ik dat dan bouwen?"

"hoe verkoop ik dat vervolgens?"

"hoe maak ik facturen aan?"

 

Link naar reactie

Ik heb twee jaar lang startende (gevestigde ook trouwens) ondernemers van advies voorzien namens de Gemeente Amsterdam. Dat was overigens wel veel/vaak een 'verwijsfunctie' maar ik wist op een gegeven moment wel heel goed waar alle informatie te halen was..... Dacht ik.....

 

Nu ik zelf op weg ben ondernemer te worden overvalt me die hoeveelheid informatie wel eens moet ik eerlijk bekennen! Er is zo ontzettend veel! Als je op internet gaat zoeken kan je alles vinden wat je ondernemers-hartje begeert, maar dan.....

 

Dan begint het proces van het onderscheiden van waardevolle informatie. Is die site wel up to date? Is de informatie volledig of niet? De twijfel slaat vaak toe, ook bij mij, en je zou zeggen dat ik 'beter zou moeten weten'... ???

 

Goed ondernemerschap houdt ergens het midden tussen (zeker) weten en de sprong in het diepe wagen. Wie te veel leest kan daardoor onzekerder worden, wie te weinig leest (ofwel zichzelf informeert) kan van een koude kermis thuiskomen.

 

Ik heb vaak genoeg enig cynisme moeten wegkauwen bij het beantwoorden van vragen van wannabe ondernemers. Het is redelijk makkelijk - en meestal al in een eerste gesprek vast te stellen - de aspirant ondernemer er uit te pikken die potentie heeft. Vaak genoeg kreeg ik mensen aan de telefoon of op bezoek die over het hele fenomeen ondernemerschap duidelijk nog geen moment hadden nagedacht!

 

Je kan rustig stellen dat ik dus weet waar ik aan begin, maar tegelijk had ik nooit gedacht zo veel twijfelmomenten te hebben! Ik ben heus overtuigd van mijn kunnen en mijn jarenlange ervaring (in loondienst) op mijn vakgebied getuigt echt wel van een uitstekende ondergrond/kennisbasis.

 

Maar het helemaal zelf doen, en het góed willen doen zaait twijfel. Ik heb ineens honderdduizend (onbenullige?) vragen. Wat zegt dat? Ben ik dan toch niet geschikt voor het ondernemerschap? Ik denk nog steeds van wel, ik wil het alleen zo graag (te graag for my own good?) helemaal goed doen!

 

Ik denk dat zo'n "absolute-newbie" topic/draadje of zelfs forum niet eens zo'n slecht idee is. Sommige mensen hebben het nu eenmaal gewoon nodig om van experts te horen of ze geschikt zijn voor het ondernemerschap.

 

Ten slotte: het is mijn bescheiden mening dat er geen 'slechte' vragen zijn, alleen slechte antwoorden. Maar daar moet ik bij zeggen dat je wel het idee moet hebben dat de vraagsteller serieus is. Een verzorgde vraag (duidelijkheid/openheid/zorg besteden aan het opstellen van de vraag) met respect/besef voor het feit dat men nieuw is en waarschijnlijk 'onderaan moet beginnen', kortom: een respectvolle vraag, verdient altijd een respectvol antwoord.

Link naar reactie
Een verzorgde vraag (duidelijkheid/openheid/zorg besteden aan het opstellen van de vraag) met respect/besef voor het feit dat men nieuw is en waarschijnlijk 'onderaan moet beginnen', kortom: een respectvolle vraag, verdient altijd een respectvol antwoord.

 

Helemaal mee eens. Ik denk dus dat hier over het algemeen vragen als "Ik wil een onderneming beginnen. Moet ik dan belastingen betalen?" niet als verzorgd worden geinterpreteerd.

 

Dit soort vragen getuigt namelijk niet van enige inzet van de kant van de vraagsteller om het antwoord op een elementaire vraag te krijgen - dat zou je als niet-respectvol kunnen zien.

Link naar reactie

Mooi genuanceerde post Elisa. Ik ben het helemaal met je eens. Het cynisme van ervaren ondernemers heeft soms meer met hun eigen ervaringen te maken met onwetendenden dan met degene die het toevallig voor z'n kiezen krijgt. Zelf lees en hoor ik graag ervaringen van ondernemers. Zo kan je op alle sies van NL banken wel lezen dat ze leningen geven, maar mensen met ervaringen met die banken kunnen je vertellen hoe het er in de praktijk aan toe gaat.Bijvoorbeeld dat elk filiaal van de Rabobank een bank op zich is, en dat je daar rekening mee moet houden wat betreft kredietvestrekking.

Link naar reactie

Een verzorgde vraag (duidelijkheid/openheid/zorg besteden aan het opstellen van de vraag) met respect/besef voor het feit dat men nieuw is en waarschijnlijk 'onderaan moet beginnen', kortom: een respectvolle vraag, verdient altijd een respectvol antwoord.

 

Helemaal mee eens. Ik denk dus dat hier over het algemeen vragen als "Ik wil een onderneming beginnen. Moet ik dan belastingen betalen?" niet als verzorgd worden geinterpreteerd.

 

Dit soort vragen getuigt namelijk niet van enige inzet van de kant van de vraagsteller om het antwoord op een elementaire vraag te krijgen - dat zou je als niet-respectvol kunnen zien.

 

Haha, precies! Nou die 'had' ik ook hoor. Kijk, die gaan het duidelijk NIET maken. Er kwamen ook mensen langs die van mij verwachtten dat ik wel even voor ze zou bedenken wat voor bedrijf ze moesten beginnen (en waar het meeste geld in te verdienen was!). Veel van hen verwachtten ook automatisch een zak met geld van de overheid te krijgen (en waren nog verontwaardigd ook als je die vraag niet beantwoordde met: "op welk rekeningnummer kan ik het overmaken")

 

Maar er waren ook heel erg leuke en vooral goede ondernemers bij. Volop al bezig met het idee en hun ondernemingsplan. Vragenlijstje bij de hand, maar wel zelf ook al van alles uitgezocht. En vooral razend enthousiast. Nou, zulk soort mensen help je met veel plezier waar je kan, kan ik melden!

 

Het inventariseren van al die vragen, en de uitwerking van de antwoorden daarop - vaak gerelateerd aan gemeente-zaken, maar net zo vaak ook niet - hebben uiteindelijk een vaste plek gekregen op het ondernemersloket (www.loket.amsterdam.nl > ondernemers).

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.