• 0

willekeurig afschrijven en urencriterium

Hallo,

 

Heb sinds november vorig jaar een eenmanszaak (zowel kvk als btwnummer). Ik ben momenteel bezig mijn boekhouding op orde te maken en mijn belastingen te regelen. Een aantal vragen waarmee ik zit heb ik dankzij het rondneuzen op dit forum al kunnen beantwoorden. Dank daarvoor. Vragen die nog resteren, wil ik hier graag de komende tijd gaan stellen. Mijn eerste vraag (terug lezend eigenlijk meer een bevinding) is de volgende.

 

Ik heb in 2006 'winst' gemaakt

Activa: 5000 (1000 apparatuur,2000 saldo, 2000 openstaande rekeningen)

Passiva: 2000 (1500 schuld, 500 BTW afdracht)

Kosten: 500 (500 kosten,geen afschrijving)

Inkomsten: 3500

Winst: 3000

 

Ik zie geen mogelijkheid om mijn winst over 2006 fiscaal te drukken.

1. Ik heb geen recht op ondernemers- en startersaftrek, omdat ik niet voldoe aan het urencriterium van 1225 uur.

2. De 'normale' afschrijving van mijn geinvesteerde apparatuur over 2 maanden is nihil.

3. Ik kan mijn geinvesteerde apparatuur (1000) niet middels willekeurig afschrijven in 2006 volledig afschrijven. Bij de belastingdienst lees ik namelijk dat dit alleen geldt als ik recht op startersaftrek heb, wat ik niet heb (zie 1.).

4. Ik heb geen recht op investeringsaftrek, omdat ik minder dan 2100 heb geinvesteerd.

 

Ad 4 is van belang dat ik in 2007 voor circa 2000 aan apparatuur heb aangeschaft en het mij redelijk leek om de meeste zaken slechts voor de helft aan mijn bedrijf toe te schrijven. In de praktijk gebruik ik het vrijwel uitsluitend voor mijn bedrijf. Ik kan natuurlijk nog eens verder op zoek gaan naar bonnetjes ;) Maar ik lees ook dat een investering minimaal 450 euro moet bedragen en die van mij zijn in de loop van het jaar bijeen gesprokkeld. Al vormt de apparatuur na het nodige geknutsel uiteindelijk wel een geheel.

 

Graag hoor ik van jullie of mijn speurwerk klopt of dat ik iets essentieels over het hoofd zie.

 

Alvast bedankt, Rik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo te lezen, ben je aardig goed geinformeerd. Investeringsafttrek krijg je overigens ook alleen wanneer je zelfstandigenaftrek kunt claimen.

 

Wel vroeg ik mij af wat je bedoelt met het feit dat het jou redelijk leek om de apparatuur slechts voor de helft aan jouw onderneming toe te rekenen, terwijl je de apparatuur volledig zakelijk gebruikt.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Zo te lezen, ben je aardig goed geinformeerd.

Niet in de laatste plaats dankzij higherlevel.nl en lancelots.nl. Dat neemt niet weg dat het soms prettig/handig is om je bevindingen te kunnen 'spiegelen'.

 

Investeringsafttrek krijg je overigens ook alleen wanneer je zelfstandigenaftrek kunt claimen.

Merci, kunnen we die ook definitief afvoeren. Op die manier wordt boekhouding een stuk makkelijker dan ik aanvankelijk dacht ;)

 

Wel vroeg ik mij af wat je bedoelt met het feit dat het jou redelijk leek om de apparatuur slechts voor de helft aan jouw onderneming toe te rekenen, terwijl je de apparatuur volledig zakelijk gebruikt.

Voor mijn gevoel doe ik momenteel niet veel anders dan ik deed voor mijn bedrijf startte, namelijk (semi-)permanent achter mijn beeldscherm zitten. Als ik nu terugkijk over de afgelopen maanden, dan heeft echter bijna alles wat ik achter dat beeldscherm doe wel een relatie met mijn bedrijf. Bv het plaatsen van deze posting ;)

 

Groet, Rik

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met een ander probleempje aangaande het willekeurig afschrijven bij het invullen van mijn IB aangifte.

 

Zit in een VOF waarin ik niet het urencriterium haal en een andere vennoot wel. Hij komt in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek en startersaftrek (incl. willekeurige afschrijvingen) en ik dus niet. Nu is er in 2006 een computer aangeschaft van 1500 euro die liefst direct in 2006 (willekeurig) wordt afgeschreven.

 

Gaan dergelijke afschrijvingen per ondernemer of per vennootschap? In het eerste geval, moet de investering in de "normale" afschrijvingstermijnen (voor 2006, 3 jaar) worden meegenomen voor mijn deel van de vennootschap? Of kan de andere vennoot deze afschrijving "op zich nemen"?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zo te lezen, ben je aardig goed geinformeerd. Investeringsafttrek krijg je overigens ook alleen wanneer je zelfstandigenaftrek kunt claimen.

 

Klopt niet wat je zegt smart4you. Investeringsaftrek krijgt men als men vanaf € 2.100 heeft geïnvesteerd, ongeacht men recht heeft op zelfstandigenaftrek. Laten wij de mensen wel goed informeren. :)

 

Groeten,

Gülten

www.vlend.nl

Link naar reactie
  • 0

Helaas moet ik toegeven dat dit scherp is opgemerkt. Normaal gesproken zou ik zeggen 'slip of the tong', maar bij dit medium gaat dit niet op.

 

De tekst had moeten zijn:

'Investeringsaftrek krijg je overigens ook alleen als je als ondernemer wordt aangemerkt.'

Bij resultaat uit overige werkzaamheden mag je dit namelijk niet claimen.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Kunnen Smart en V&D mij dan even uitleggen wat volgens hen voor de Belastingdienst het verschil is tussen een ondernemer en een fiscaal ondernemer?

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Een duidelijke beschrijving wanneer je wel of niet ondernemer bent voor de inkomstenbelasting beschrijft de belastingdienst zeer duidelijk op haar website:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-02.html

 

Wanneer de belastingdienst is overtuigd en jou als ondernemer aanmerkt voor de inkomstenbelasting ben je verplicht de winstaangifte in te vullen bij jouw aangifte inkomstenbelasting. Je mag dan tevens gebruik maken van de fiscale voordelen (zelfstandigenaftrek, startersaftrek, FOR, kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, etc).

 

Wordt je niet aangemerkt als ondernemer voor de inkomstenbelasting, dan geef je de inkomsten aan wij resultaten uit overige werkzaamheden of via de winstaangifte. Echter je mag dan dus geen gebruik maken van deze fiscale voorzieningen.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Als je op de bank zit en een probleem qua bedrijfsvoering aan het bedenken bent ben je toch ook aan het werk??? ;)

 

1225 uur : 50uur p/week ( 30 uur productief / 20 uur bedrijfsvoering)

= 24,5 weken dus met een halfjaar heb je je ondernemers- / starters aftrek al weer verdient.........................

 

Beter is nog e.e.a. middels een urenverantwoording aan te tonen.

( zie ie in de pocket en is de bal bij de fiscus)

 

Ed

Link naar reactie
  • 0

@Smart,

 

Mooi, er is dus geen verschil. Je mag alleen zelfstandigenaftrek claimen als je voor de Inkomstenbelasting wordt gezien als ondernemer. Als je een eenmanszaak hebt (zoals Rik aangaf) mag je dus alleen van de investeringsaftrek gebruikmaken als je ook de zelfstandigenaftrek mag toepassen.

 

Mag ik dan concluderen dat de terechtwijzing van V&D eigenlijk niet ter zake deed en deze discussie er niet makkelijker op maakte voor HL-lezers die geen administratiekantoor hebben?

 

Bedankt voor je uitleg, want er zijn vroeg of laat vast lezers van dit draadje die wat hebben aan je heldere uiteenzetting van het fiscale verschil tussen ondernemer en een resultaatgenieter uit overige werkzaamheden.

 

Karen (die zich er nog op verheugd die verplichtte winstaangifte over 2006 en hoopt dat iemand ook nog even antwoord geeft op de vraag van jverd)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Helaas is mijn correctie nog niet duidelijk genoeg geweest. Vandaar dit dan nog mar een keer.

 

Investeringsaftrek (en de andere fiscaliteiten) mag je claimen als je wordt aangemerkt als ondernemer voor de inkomstenbelasting.

 

Rik heeft nog niet aangegeven dat hij ondernemer is voor de inkomstenbelasting. Hij beschikt wel over een BTW-nummer, maar dat zegt in dit geval niets. Vandaar dat de het herstel van de foute opmerking van mij zeer terecht was.

 

Met betrekking tot de andere vraag in deze draad, het volgende.

Een onderneming mag willekeurig afschrijven als die voldoet aan de voorwaarden.

JVERD kan aangemerkt worden als medegerechtigde in de onderneming. Hij heeft WEL recht op willekeurige afschrijving, maar niet op toevoeging aan de FOR, zelstandigenaftrek, etc.

Met andere woorden: de onderneming kan willekeurige afschrijving toepassen.

 

Een ieder veel succes met het invullen van de winstaangifte.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Heb sinds november vorig jaar een eenmanszaak (zowel kvk als btwnummer). ...

 

Ik zie geen mogelijkheid om mijn winst over 2006 fiscaal te drukken.

1. Ik heb geen recht op ondernemers- en startersaftrek, omdat ik niet voldoe aan het urencriterium van 1225 uur.

 

@Smart,

 

Hiermee geeft Rik toch aan (in 2006, waarover zijn vraag gaat) geen ondernemer te zijn voor de IB? Of moet ik maar een ander vak gaan zoeken?

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Een duidelijke beschrijving wanneer je wel of niet ondernemer bent voor de inkomstenbelasting beschrijft de belastingdienst zeer duidelijk op haar website:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-02.html

 

Beste Karen,

 

Dat Rik niet aan het urencriterium voldoet hoeft niet te betekenen dat hij niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien. :P

Zie bovenstaande link wanneer je door de belastingdienst als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien.

 

Succes,

Gulten

 

 

www.vlend.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.