• 0

eenmanszaak naar BV voor verkoop

Ik heb anderhalf jaar geleden een eenmanszaak gekocht voor 20.000 euro en wil deze binnenkort gaan verkopen. Ik wil wel verder gaan met ondernemen en vroeg me af of het handig is om de eenmanszaak om te zetten in een BV (omdat je dan over de verkoopwinst geen IB betaald) en dan ook een holding op te richten (zodat ik het bedrag van de verkoop opnieuw kan investeren. Mijn winst (als eenmanszaak) is ongeveer 40.000 euro (daar gaan de aftrekposten nog vanaf). Ik had drie vragen:

 

1) Van een vriend hoorde ik dat als ik mijn eenmanszaak omzet in een BV opricht om hem te verkopen, de belastingdienst dit ziet als truc en het alsnog volgens de IB manier wordt belast. Mijn vraag is of dit zo is, en zo ja hoe lang er dan tussen het oprichten en de verkoop moet zitten.

 

2) Mijn tweede vraag is of ik beter mijn eenmanszaak kan laten omzetten in een BV, of een BV moet oprichten en de eenmanszaak dan verkoop (voor 20.000 euro) aan de BV (of kan dit niet als ik het een paar maanden later dan voor bijvoorbeeld 100.000 verkoop).

 

3. Als ik een BV en een holding opricht, moet ik mezelf dan ook 2x een DGA salaris geven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Overname of overdracht kwesties zijn niet zo gemakkelijk, daar je als lezer op dit forum niet altijd de volledige informatie kent die wel nodig is voor een goed advies.

 

Wel is het zo dat de verkoopwinst belast zal gaan worden. Of dit nu inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting gaat worden, hangt af van de rechtsvorm.

 

Met betrekking tot punt 3:

Een DGA ontvangt salaris uit de onderneming waarin hij zijn werkzaamheden verricht. Wel is het mogelijk om de werkzaamheden te verrichten vanuit een holding en middels een managementovereenkomst wordt 'verhuurd' aan de werkmaatschappij.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het advies, het enige wat ik mij afvroeg is wanneer ik dan de rechtsvorm moet veranderen naar een BV (zonder dat de belastingdienst dit ziet als truc en ik alsnog IB over de verkoop moet betalen. En of dit doormiddel van verkoop van eenmanszaak naar BV moet gebeuren.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Is interessant als je over grotere bedragen praat.

Je kan dan de winst via een stchting administratiekantoor doorboeken naar een stamrecht BV.

 

MAAR, waar maak je je druk om in dit verhaal.

 

€ ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.