• 0

Vragen over omzet/inkomsten-belasting

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier en misschien staan de antwoorden van mijn vraag hier en daar verspreid. Maar ik heb al door de diverse forums gezocht en gelezen, maar ik kan geen antwoorden vinden op mijn vraag waar ik nu mee zit.

 

Ik heb een eenmansbedrijf en daarnaast heb ik een fulltime baan. In maart 2006 heb ik me in laten schrijven in KvK. Ook heb ik een BTW-nr aangevraagd bij de Belasting en ik ben BTW plichtige. M.a.w ik moet iedere kwartaal BTW-aangifte doen.

 

Ik verkoop :

 

- (ongebruikte / nieuw) persoonlijke verzorgingsmiddelen zoals make-up, cremes enz. M.a.w consumenten goederen

- Originele DVD's (nieuw / ex-rental)

- Swarovski kristallen (nieuw / 2de hands)

 

De meeste artikelen verkoop ik op internet en daarnaast heb ik een zakelijke rekening giro en paypal. Dus prive en zakelijke inkomsten/uitgaven heb ik gescheiden.

 

Voor 2006 heb ik een simpel balans opgemaakt en deze ziet dan zo uit :

 

Inkoop 2006 : 34.464 euro

BTW over inkoop : 4669 euro

Verkoop 2006 : 8944 euro

Onkosten (verzend/bankkosten, verpakkingen enz.) : 4511 euro

 

Ik heb, denk ik een fout gemaakt, bij het invullen van mijn omzetbelasting over 2006. Over 2006 heb ik het totale verkoop ingevuld en dat is 8944 euro en daarnaast heb ik de BTW over inkoop ook ingevuld.

 

Nu ben ik bezig met het invullen van mijn inkomsten-belasting en ik moet mijn bijverdiensten ook invullen in Box 1. Verder heb ik ook gelezen dat ik recht heb op zelfstandigenaftrek enz. Ik heb er zo ingevuld :

 

Opbrengsten uit overige werkzaamheden : 8944 euro (verkoop 2006)

Aftrekbare kosten en lasten : 48.047 euro (inkoop/kosten/zelfstandigenaftrek)

 

Mag dat? Of ben ik de weg helemaal kwijt? Misschien kom ik heel dom en onbenul over en daarom hoop ik dat iemand hier me een beetje wegwijs kan maken waar ik fout bezig ben en hoe ik dat kan rechtzetten.

 

Ik denk maar zo : je hebt geen tijd om dingen over te doen, maar je hebt wel tijd om dingen goed te doen !

 

Alvast bedankt !!!!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Opbrengsten uit overige werkzaamheden : 8944 euro (verkoop 2006)

Aftrekbare kosten en lasten : 48.047 euro (inkoop/kosten/zelfstandigenaftrek)

 

Aftrekbare kosten en lasten zijn hier je inkoopkosten en je onkosten, excl. BTW. De zelfstandigenaftrek is geen aftrekpost. Los daarvan - als je niet minimaal 1225 uur per jaar aan je bedrijf besteed heb je daar geeen recht op. Gezien het feit dat het "Inkomsten uit overige werkzaamheden" zijn vermoed ik dat je dat niet haalt.

Link naar reactie
  • 0

Gelet op jouw aangeleverde gegevens, denk ik dat het een en ander niet goed zal gaan.

 

In de winst- en verliesrekening, ookwel resultatenrekening genoemd, komen de bedragen die ten laste van het boekjaar gebracht kunnen worden. Oftewel de verkopen in die periode, de daarbij samenhangende inkoopkosten en de overige bedrijfskosten (bankkosten, kantoorbenodigdheden, autokosten, enzovoort).

 

Op de balans komen de bezittingen, schulden en het bedrijfskapitaal te staan. Denk hierbij aan het banksaldo, openstaande facturen (zowel verkoop als inkoop) en sadlo nog af te dragen belastingen. Ook voorraad is een balanspost. Als ik kijk naar de bedragen verkoop en inkoop, dan vermoed ik dat je een saldo aan voorraad moet hebben per 31 december.

 

Ik raad je dan ook aan op zoek te gaan naar een belastingadviseur die jou kan helpen met de aangifte inkomstenbelasting en het verzorgen van een simpele opgave voor jouw onderneming. Let hierbij wel op dat hij ook middeling (http://www.belastingdienst.nl/variabel/sterk_wisselende_inkomens/sterk_wisselende_inkomens.html) voor jouw kan verzorgen. Dit is namelijk vaak van toepassing bij mensen zoals in jouw situatie.

 

Succes met ondernemen.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Of de aangiften OB goedgegaan zijn is zo niet te beoordelen. Dit kan eerst in samenhang met de administratie en het daabij behorende geldverkeer worden beoordeeld.

 

Heb je geen boekhouding bijgehouden in 2006? Bij de opgegeven balanscijfers mis ik inderdaad ook de waarde van de voorraad en de standen van giro en paypall. Daarnaast zou uit de vermogensvergelijking (verschil tussen begin- en eindvermogen) het resultaat moeten blijken. Dit moet dan weer sluiten met het saldo van de resultatenrekening (verschil tussen inkomsten en uitgaven).

 

Als je hier nog hulp bij nodig hebt, neem dan maar even kontakt op met me.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je je niet realiseert dat er voor de belastingdienst (grofweg) 2 soorten ondernemers zijn:

a. de ondernemer die naast zijn gewone baan zo nu en dan met zijn eigen bedrijfje bezig is en minder dan 1225 per jaar hieraan besteedt

b. de ondernemer die meer dan 1225 uur per jaar aan zijn bedrijf besteedt.

 

De belastingdienst heeft nog een aantal andere criteria, zoals het aantal klanten , de omzet e.d. maar die geloof ik niet zwart op wit vastgelegd.

 

Ben je er één van het type A, dan geef je de inkomsten van je bedrijf op als inkomsten uit overige werkzaamheden (ofzoiets) op de IB-aangifte. Zelfstandigenaftrek, startersaftrek en kleineondernemersregeling (btw) mag je dan niet toepassen.

 

Type B: in dit geval moet je op de aangifte IB de winst uit je bedrijf opgeven. Je mag wel als zelfstandigenaftrek, startersaftrek en kleineondernemersregeling (btw) toepassen, MAAR: je bent verplicht een balans en winst- en verliesrekening in te dienen hiervoor. Voor de hoeveelheid belasting die je dient te betalen is dit vaak een stuk voordeliger, maar je moet wel aan kunnen tonen dat je zoveel uren hebt besteed aan je bedrijf, wat lastig wordt als je een fulltime baan hebt.

 

EDIT: wat de kleineondernemersregeling betreft twijfel ik; ik dacht dat het zo was dat je deze alleen mag toepassen als je voor de belastingdienst als fulltime ondernemer wordt gezien, maar kan dit niet meer terugvinden op hun site.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij inderdaad zoals hierboven al is aangegeven een boekhouder/belastingadviseur te zoeken die dit voor je kan verwerken en ook de boekhouding want ik heb het idee zoals je het nu voorstelt dat hier zeker e.e.a. niet helemaal goed gaat.

Omdat er nogal bepaalde regels zijn waarop je moet lettn en wat in elke situatie weer anders is ook met betrekking tot de aftrekposten lijkt het mij verstandig wanneer je er zelf niet al te veel vanaf weet om dit te laten doen. De kosten vallen best mee en je kunt er aardig wat geld mee verdienen wanneer de aftrekposten volledig worden benut.

 

Succes!

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

Alvast hartstikke bedankt voor julle snelle reacties!

 

Ik kan hier en daar wat antwoorden geven. Ik ben namelijk wel aangeschreven als ondernemer B bij de belasting en dat is dat ik minimaal 1225 uur aan mijn ondernemer besteed. Al heb ik een fulltime baan maar aangezien ik in een ploegendienst zit (6 dagen werken - 2ochtend/2middagen/2nachten - 4 dagen vrij). Heb ik gewoon veel tijd over om in mijn onderneming te steken.

 

Ik reis dan ook vaak door hele land om aan producten te komen zoals restpartij opkomen / swarovski verzameling opkomen. M.a.w ik kom heel veel bij particulieren thuis en als er tot een koop komt dan schrijf ik altijd een bon.

 

Verder is het ook wel zo dat ik veel eigen geld in de onderneming heb gestoken zoals je ook kunt zien aan het bedrag dat ik ingekocht heb.

 

Ik heb ook een overzicht van mijn geldverkeer zoals de saldo's van paypal en giro. M.a.w ik heb degelijk alles bewaard en een simpele balans opgemaakt.

 

Ik zie ook dat sommige van jullie een soort adviesburo hebben en nu vraag ik me af bij wie kan ik terecht voor een boekhouder/belastingadviseur waar de kosten niet zo hoog zijn om mijn onderneming door te lichten en mij van advies te voorzien? Ik kom zelf uit omgeving Utrecht.

 

Link naar reactie
  • 0

Met alle plezier wil ik proberen je van dienst te zijn. Helaas kan ik je geen email sturen omdat die in je profiel niet is ingevuld.

De lokatie is hierbij geen enkel probleem, alles kan via internet worden behandeld.

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen

Ik zie zo snel even niet hoe ik een nieuwe topic start.

 

Maar bij het dilemma van van het vermogensvergelijk, kom ik te hoog uit.

 

Waarschijnlijk moet ik het corrigeren met het voorraad financieel.

 

Maar mag je bij buitengewone lasten een voorraad voorziening neer zetten ? Dat drukt dan toch de winst ?

 

Alvast dank,

Ik neem een boekhouding over, U weet vast wel dat dat lastig is...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.