• 0

uitleg en kostenplaatje bv en holding

Beste mensen,

Ik heb nu een uur met de zoekfunctie gezocht en al veel gevonden. Toch is elke situatie weer net iets anders. Mocht mijn vraag overbodig zijn, dan zet er direct een slotje op.

 

De vraag is de volgende:

Met drie man willen we een adviesorganisatie gaan starten. Het idee is nu om 1 grote bv te maken en ieder ons eigen bv-tje (holding?) hier onder te hangen. We ontrekken ons salaris dan uit de enkele bv.

 

Kan iemand mij zeggen of dit logisch klinkt en wat er voor kosten aan dit plaatje hangen. Ik denk dan aan oprichtingskosten, maar ook aan bijv. het salaris DGA. Krijgen we daar ook mee te maken? En die grote bv....heeft die ook een enkele directeur nodig?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp aan deze beginner.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In pricipe hangen holdings altijd "boven" de werkmaatschappij (waar zij aandeelhouder van zijn.

 

Wat jij propageert is 1 holding en drie werkmaatschappijen. Dat kan. Het is een beetje omgekeerde wereld en ik zie het voordeel niet, maar het kan.

 

Zelf zou ik liever 1 werkmaatschappij opzetten waarbij de partners de aandelen houden, hetzij in priv'e, hetzij in een holding, Als de paartners full time werken zou ik ze gewoon bij de werkmaatschappij op de loonlijst zetten. Het is echt verstandig om de zaak zo eenvoudig mogelijk op te tuigen. Ik zou niet eens een aparte holding oprichten om de aandelen in te houden. Het geeft allemaal gezeik en administratiekosten.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp de opzet ook niet helemaal, maar gezien de beschrijving vermoed ik dat je het ook als volgt bedoelt:

 

Jullie richten ieder een eigen holding (persoonlijke BV) op en nemen ieder een aandeel in de werkmaatschappij van waaruit jullie de adviesdiensten willen verlenen.

 

Wat ik echter niet begrijp. Waarom wil je in dienst zijn bij de werkmaatschappij? Het is veel gemakkelijker wanneer een ieder bij zijn eigen BV in dienst is en het salaris trekt uit de personal holding. In principe zijn jullie wel verplicht om een DGA salaris toe te kennen.

 

Voor wat betreft de oprichtingskosten, dat hangt geheel van de notaris af.

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp de opzet ook niet helemaal, maar gezien de beschrijving vermoed ik dat je het ook als volgt bedoelt:

 

Jullie richten ieder een eigen holding (persoonlijke BV) op en nemen ieder een aandeel in de werkmaatschappij van waaruit jullie de adviesdiensten willen verlenen.

 

Wat ik echter niet begrijp. Waarom wil je in dienst zijn bij de werkmaatschappij? Het is veel gemakkelijker wanneer een ieder bij zijn eigen BV in dienst is en het salaris trekt uit de personal holding. In principe zijn jullie wel verplicht om een DGA salaris toe te kennen.

 

Voor wat betreft de oprichtingskosten, dat hangt geheel van de notaris af.

Zoals je het zegt is de bedoeling. Toch wat vragen:

Begrijp ik het dan goed dat er wel van ons 3-en iemand de DGA wordt?

 

Zijn er constructies om de werkmaatschappij en de eigen bv's goedkoper op te richten of is bij elk een inleg vereist?

 

Is de werkmaatschappij dan ook een bv?

 

Weer bedankt voor de adviezen. Ik leer veel!

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

Ik heb nu een uur met de zoekfunctie gezocht en al veel gevonden. Toch is elke situatie weer net iets anders. Mocht mijn vraag overbodig zijn, dan zet er direct een slotje op.

 

De vraag is de volgende:

Met drie man willen we een adviesorganisatie gaan starten. Het idee is nu om 1 grote bv te maken en ieder ons eigen bv-tje (holding?) hier onder te hangen. We ontrekken ons salaris dan uit de enkele bv.

 

Kan iemand mij zeggen of dit logisch klinkt en wat er voor kosten aan dit plaatje hangen. Ik denk dan aan oprichtingskosten, maar ook aan bijv. het salaris DGA. Krijgen we daar ook mee te maken? En die grote bv....heeft die ook een enkele directeur nodig?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp aan deze beginner.

 

Vorige jaar heb ik twee holdings met daaronder een werkmaatschappij opgericht via A-notaris te Bunnik à 814,28 euro per BV incl. BTW, Kvk, Verklaring van geen Bezwaar etc..

 

Succes met het ondernemen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.