• 0

Zakelijke auto, ook nog een privé auto?

Hallo,

Dit is mijn eerste berichtje op dit forum. Het ziet er uit als een goed en behulpzaam forum, dus ik hoop hier vaker te komen.

Ik hoop dat ik ook andere mensen tot hulp kan zijn, echter mijn juridische fiscale kennis is niet zo erg hoog. Maar wie weet, ik doe mijn best!

 

Mijn situatie:

Ik had altijd een privé auto. Vorig jaar hebben we een bus gekocht (met dubbele cabine) voor de zaak. Deze staat op de zaak en ik boek ook alle kosten op de zaak.

Nou heb ik vorige week mijn privé auto verkocht, omdat deze gewoon te duur werd in onderhoud. Momenteel heb ik dus alleen de bus (van de zaak).

 

Mijn vraag:

Ik ben absoluut niet goed in kilometerregistratie, en wil dat ook niet gaan bijhouden. Dan krijg ik natuurlijk bijtelling.

Is het voor mij voordeliger om een (niet al te dure) auto te kopen voor privé zodat we de bus alleen voor het werk kunnen gebruiken?

 

Met andere woorden: wat zou ik aan bijtelling krijgen?

Ik weet niet wat voor gegevens hiervoor nodig zijn, maar we hebben een Opel Vivaro van 4 jaar oud. Nieuwwaarde zo'n 20.000,-, we hebben hem gekocht voor 10.000,- euro.

Als er nog meer gegevens nodig zijn, hoor ik het graag.

 

Vast bedankt voor jullie moeite.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je reactie!

 

Maar als ik het dan goed begrijp dan betaal ik (als de nieuwwaarde 20.000,- euro is) 4400 Euro aan bijtelling.

 

Klopt het dan dat, als ik privé een auto koop ik hiervoor ik totaal geen bijtelling hoef te betalen?

Uiteraard ben ik me er wel van bewust dat het een geschikte auto moet maken en dat ik dat dan ook privé gebruik. Het moet wel geloofwaardig zijn.

Dan zou ik dus, om gelijk te blijven, een auto van ca. 3000 euro kunnen kopen + verz + belasting, dan ben ik nog steeds goedkoper?

 

Of zie ik nu iets over het hoofd?

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je de auto prive aanschaft en de kosten prive neemt (je mag wel EUR 0,19 per kilometer rekenen aan jouw onderneming wanneer je toch zakelijke ritten maakt), heb je geen bijtelling.

 

De bijtelling verhoogt het inkomen en dit zijn nog geen kosten!

 

Wanneer de auto EUR 20.000 nieuw kost (inclusief BTW en BPM) dan is de bijtelling EUR 4.400 en bedraagt de verschuldigde belasting dus EUR 2.288 bij een tarief van 52% (het hoogste tarief). Vermoedelijk wordt jouw inkomen belast tegen een lager tarief, dus wordt de afdracht van de verschuldigde belasting ook lager.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Hier staat een handige rekenmodule. Ik heb hem verder niet getest.

 

Helder lijkt me dat een oudere auto prive gebruiken relatief niet echt goedkoop is. De bijtelling blijft namelijk berekend worden over de nieuwe cataloguswaarde totdat de auto 15 jaar oud is. Pas daarna geldt waarde in het economisch verkeer.

 

Als je niet veel prive rijdt is een kleine tweedehands misschien goedkoper.

 

Link naar reactie
  • 0

Ontzettend bedankt allebei.

Bij Smart4u is het me helemaal duidelijk geworden

en bij Rapido is het een handige rekenmodule. Bedankt!

 

voor zo'n 2100 Euro (volgens de rekenmodule) kan ik op zich geen privé auto rijden, maar als ik toch een privé auto aanschaf, scheelt het me toch wel de complete bijtelling?

Dan kost een auto erbij me toch eigenlijk niet veel. Ik zat dus ook te denken aan een lichte auto, dus niet teveel belasting en verzekering.

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Josie,

 

Ik ben geen expert maar volgens mij moet je, om onder de bijtelling uit te komen (of je nu wel of niet ook een prive auto ernaast hebt) altijd kunnen aantonen dat je minder dan 500 km met de auto van de zaak prive rijdt. Maar wellicht is dit inmiddels ook weer veranderd?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Josie,

 

Ik ben geen expert maar volgens mij moet je, om onder de bijtelling uit te komen (of je nu wel of niet ook een prive auto ernaast hebt) altijd kunnen aantonen dat je minder dan 500 km met de auto van de zaak prive rijdt. Maar wellicht is dit inmiddels ook weer veranderd?

 

Ja, dat heb ik ook begrepen.

Maar dan ga ik dus prive gewoon met de prive auto rijden. Mijn ouders en schoonouders wonen ver weg (ca. 100 km) dus zonder prive auto is dat niet acceptabel te maken.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij doet de aanschaf van een extra auto in privé niets af aan de verplichting om een sluitende kilometeradministratie voor de zakelijke auto bij te houden. Dus ook wanneer je <500 km privé rijdt met de auto van de zaak, dan zul je dit middels een kilometeradministratie moeten bewijzen.

 

Anders blijft de bijtelling voor de zakelijke auto gewoon bestaan.

 

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij doet de aanschaf van een extra auto in privé niets af aan de verplichting om een sluitende kilometeradministratie voor de zakelijke auto bij te houden. Dus ook wanneer je <500 km privé rijdt met de auto van de zaak, dan zul je dit middels een kilometeradministratie moeten bewijzen.

 

Anders blijft de bijtelling voor de zakelijke auto gewoon bestaan.

 

 

Succes

 

Rob

 

Hey,

 

mijn eerste post op dit forum, dus ik zal me nog wel voorstellen later, maar dit klopt.

 

als je niet kan aantonen dat je minder dan 500 km prive hebt gereden wordt de auto bijgeteld.

 

ik heb echter gelezen dat vanaf 01-01-2008 voor auto's met een grijskenteken een nieuwe regeling komt.

 

voor auto's met een grijskenteken hoef je straks geen km registratie meer bij te houden, de reden hiervoor is dat er geen bijtelling meer is voor dit soort auto's, er moet echter wel wat meer wegenbelasting worden betaald.

 

dit betekend dus dat je ook prive met een auto van de zaak kan rijden zonder bijtelling, van af 01-01-2008 en alleen met grijs kenteken.

 

ik hoop dat het een beetje duidelijk is?

 

in ieder geval, zeker de km bijhouden want anders heb je toch een bijtelling.

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0
ik heb echter gelezen dat vanaf 01-01-2008 voor auto's met een grijskenteken een nieuwe regeling komt.

 

Waar heb je dit gehoord/gelezen? Ik vind dit wel interessant, aangezien ik met mijn auto van mijn eenmanszaak ook prive MOET rijden, omdat ik verder geen vervoermiddel heb. En dat hele gedoe met bijtelling maakt het allemaal niet erg transparant en makkelijker >:(..

Link naar reactie
  • 0

Dat de bijtelling van de bestelauto zou gaan wijzigen per 1 januari 2008 blijkt uit het artikel:

http://www.minfin.nl/nl/actueel/kamerstukken_en_besluiten,2005/11/bijtelling_van_de_bestelauto.html

 

Het artikel dat in de Belastingadviseur is verschenen naar aanleiding hiervan

http://www.smart-visie.nl/cms/nieuws/bijtelling_bestelauto_vervalt_in_2008_2006112237.php

 

Google anders even op bijtelling bestelauto 2008 en je zal waarschijnlijk nog wel andere artikelen hierover vinden.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hi,

 

in Nederland valt er weinig "lol" meer te beleven aan de auto van de zaak (mijn Belgische collega's lachen zich rot met hun paar tientjes euro bijtelling per jaar). Dus:

 

geen zin in km registratie? -> auto in de zaak, prive bijtelling en kosten auto over zaak, correctie btw ivm prive gebruik

 

wel zin om km bij te houden:

-> 1. auto in zaak, km bijhouden, onder 500 km prive blijven, kosten auto ten laste zaak

-> 2. auto in pirve, zakelijke km declareren aan de zaak.

Er valt in dit laatste scenario ook nog te opteren om ALLE kosten van brandstof en verzekering via de zaak te laten lopen mits deze wagen in het algemeen als zakelijke wagen kan worden gezien. Dit scenario is in beweging: voor laatste stand hiervan de belastingdienst raadplegen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.