• 0

Aangifte IB, doe ik het goed zo?

Aangifte inkomstenbelasting 2006 voor ondernemers stond voor mij klaar op de site van de belastingdienst.

Ik had de cijfers op orde en ben daarmee naar een boekhouder gegaan om het op de juiste plek in het formulier ingevuld te krijgen.

Vloeiend ging dat niet en de cijfers zijn ook iets anders dan wat ik had berekend en dus de uitkomst ook. Dat durf ik zo niet echt in te sturen.

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om eens te zien hoe het ingevuld is en of dat goed is zo?

 

Winst en verliesrekening:

Opbrengsten = inkomsten min de btw. (netto omzet)

Overige bedrijfskosten = uitgaven incl btw.

Buitengewone baten = 4de kwartaal OB.

(hier is mijn uitkomst al anders dan van de boekhouder)

 

Overzicht activa:

Liquide middelen = startkapitaal / op rekening 31 december (incl btw)

 

Overzicht passiva:

Ondernemningsvermogen = startkapitaal / op rekening 31 december (incl btw)

 

Box 1, winst uit ondernemening:

Privestortingen = bedrag contact betaald incl btw

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om eens te zien hoe het ingevuld is en of dat goed is zo?

 

Er zitten wel een paar fouten in...

 

Winst en verliesrekening:

Overige bedrijfskosten = uitgaven EXCL btw.

Buitengewone baten = Kan ik niets over zeggen

 

Overzicht passiva:

Ondernemningsvermogen = totaal activa minus kosten, schulden, verschuldige OB

 

Box 1, winst uit ondernemening:

Privestortingen = correct

 

Grofweg, dus. Inkomsten en uitgaven reken je bij de aangifte IB altijd excl. BTW omdat je dat hele verhaal bij je aangifte omzetbelasting afhandelt.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bevreemd mij de opmerking ik ben naar de boekhouder gegaan en het ging niet vloeiend. Wanneer je zelf de administratie voert en dit laat controleren door de boekhouder, waarom laat je hem de aangifte niet verzorgen?

 

Peter Bonjernoor geeft duidelijk aan hoe het een en ander aangepast zou moeten (wel uitgebreider specificeren op de aangifte). Rest mij alleen nog te zeggen dat het bijzonder is dat jij bijzondere baten hebt. Vallen deze niet onder de overige opbrengsten?

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

waarom laat je hem de aangifte niet verzorgen?

Omdat deze er met zijn petje naar gooit.

Zaph zegt ook al, er zitten fouten in. (om maar niet te spreken van het feit dat hij meer uitgaven heeft ingevuld dan ik werkelijk gemaakt heb ???)

Ik vond het ook al vreemd dat het ene incl en het andere excl werd ingevuld.

4de kwartaal OB zag ik zelf ook niet bij buitengewone baten horen, maar juist bij schulden en overlopende passiva (maar als ik dit zelf invul zegt het programma: u mag boekwaarde einde boekjaar niet bij zowel vorderingen als schulden invullen. Maar ik heb bij activa gewoon 0 staan.)

 

Ik heb niet meer in te vullen dan:

Totaal inkomsten - btw.

Totaal uitgaven - btw (heb niks met inkoop te doen)

De inleg die ik bij de start van mijn bedrijfje dit jaar heb gedaan.

Wat ik contant of prive betaald heb.(blijkbaar moet dit wel incl btw?, maar ook hier heb ik per kwartaal gewoon btw van opgegeven bij de OB)

De omzet belasting die over het 4de kwartaal moest betalen.

 

Ik ben enkel nu compleet de kluts kwijt waar ik dit moet plaatsen, want met de boekhouder kom ik er niet zoals je ziet.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook bezig met de IB aangifte.

Echter heb ik vrij weinig verdient dit jaar omdat ik full time gewerkt heb.

 

Nu heb ik wel kvk etc. maar ben voor de IB geen ondernemer.

Dus het resultaat valt onder inkomsten overige werkzaamheden.

De inkomsten min de uitgaven komen voor 2006 op €3034,-

 

Voor de rest woon ik nog thuis en kan niets aftrekken.

Over dit bedrag moet ik volgens het aangifte programma €580 IB betalen en ook nog eens €133 bijdrage aan de Zorgverzekeringswet.

 

Het klopt dat ik voor dit bedrag al zoveel moet betalen?

Ik had het idee dat je een belastingvrije voet had voor overige inkomsten ofzo. Of gaat dat over de totale inkomsten?

 

Bij mijn baas heb ik namelijk ook een bijdrage betaalt voor de Zorgverzekeringswet en tevens ook al IB.

 

Ik hoor graag of het allemaal klopt..

 

Werk nog steeds full time, maar heb voor het eigenbedrijfje dit jaar alleen al meer verdient dan geheel vorig jaar! Gelukkig maar.

Link naar reactie
  • 0

Gelet op jouw reactie lijkt het mij tijd worden voor een andere boekhouder, eentje die wel de aangifte voor jou kan verzorgen.

 

Wanneer je winst uit onderneming geniet of overige inkomsten uit werkzaamheden hebt, is de kans groot dat je een wisselend belastbaar inkomen hebt over een aantal jaren. De belastbare inkomens over drie jaren mag gemiddeld worden (middeling), hetgeen kan leiden tot een belastingteruggave. Commerciele software bied deze mogelijkheden vaak wel en sommige belastingadviseurs, boekhouders of accountants zien dit als een standaard activiteit om te controleren of hun klanten hiervoor in aanmerking komen en leveren zo een belastingvoordeel op voor hun klanten.

 

Wanneer je het toch zelf wil doen, let dan op het volgende. Alle bedragen in jouw administratie zullen gaan om uitgaafprijzen (wat heb je ervoor betaald). Wanneer de BTW op deze post aftrekbaar is (bij inkopen) of af te dragen is (bij verkopen) wordt van deze post afgehaald en op een balansrekening geboekt bij omzetbelasting. Deze post omzetbelasting zal op een bepaald moment NIHIL moeten gaan bedragen, want het saldo van deze rekening(en) moeten of worden afgedragen of worden ontvangen van de belastingdienst.

 

Wanneer je niet meer dan EUR 1.883 per jaar aan omzetbelasting zou moeten afdragen, wordt je vrijgesteld voor een gedeelte en dit bedrag hoef je dan niet af te dragen, maar wordt wel als opbrengst in jouw administratie verwerkt. Hierdoor is vermoedelijk bij jou de aangifte 4e kwartaal als buitengewone baten verantwoord, oftewel de niet af te dragen BTW inzake de Kleine OndernemersRegeling (KOR).

 

Of de privebetalingen inclusief of exclusief BTW geboekt behoren te worden, hangt af van de facturen die hieraan ten grondslag liggen.

 

Succes met het invullen of toch maar op zoek naar een goede boekhouder, adviseur of accountant?

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk het ook ja ;)

 

Ik ben dit jaar(2006) gestart, zowel de inkomsten als de uitgaven blijven beide onder de 1000 euro en een baan ernaast had ik ook niet.

Ik heb ondanks dat de btw heel weinig was, gewoon per kwartaal aangifte gedaan en geen gebruik gemaakt van vrijstellingen.

De uren behaal ik daarnaast ook niet.

 

Mijn 4de kwartaal OB aangifte was ook weer een klein bedrag. Dit maal om te betalen. Dan behoor ik dat toch gewoon aan te geven bij overzicht passiva - schulden en overlopende passiva, onder het kopje omzetbelasting, maar op de één of ander manier kan dat niet, want het programma pakt dat niet.

 

Of de privebetalingen inclusief of exclusief BTW geboekt behoren te worden, hangt af van de facturen die hieraan ten grondslag liggen.

Kan je mij hiervan een voorbeeld geven?

 

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Voorbeelden van BTW die niet aftrekbaar is zijn luchkosten, benzinekosten die contant betaald zijn door een werknemer en onjuist opgestelde facturen.

 

De schuld aan de belastingdienst inzake omzetbelasting behoort inderdaad onder de passiva op de balans te worden aangeven, tenzij je in aanmerking komt voor de KOR, dan wordt dit bedrag verantwoord onder de overige opbrengsten in de winst- en verliesrekening.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.