• 0

ICT zal steeds minder rekening houden met

Het volgende kwam ik tegen tijdens het surfen;

 

<<<<<

 

Het antwoord was duidelijk: het zal steeds méér ontbreken aan kennis over hoe de mens met informatie en informatiesystemen omgaat, en de ICT zal steeds minder rekening houden met het basale feit dat mensen geen computers zijn en een werkgeheugen van slechts 0,1 kB hebben.

 

Misschien is het de start voor een systeeminnovatie die er voor zorgt dat het kennisaanbod in de ICT veel beter wordt toegesneden op de 'menselijke maat' en complementair wordt aan de uitzonderlijke wijze waarop het menselijke brein omgaat met informatie.>>>>

 

Mijn vraag;

 

Heeft dreamstart of een ander, ook een taak als het gaat om de niet ict-er meer te informeren zodat dit 'gat' niet groter wordt?

m.a.w(als ik dit stukj goed begrijp); Kan er niet wat meer gedaan worden om de gewone man/vrouw vertrouwd te maken met ontwikkellingen in de ict en hen met de voordelen/ nadelen van deze ontwikkelingen te laten kennis maken, op een leuke manier?

 

heeft iemand hier ideeën over?

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet niet zeker welke initiatieven allemaal actief bezig zijn op dit vlak. Het is niet echt een job van Dreamstart volgens mij.

 

Met betrekking op dat artikel:

Zeggen ze nou dat de ICT mensen steeds meer van de mens gaat vervreemden en dat daardoor de systeeminnovatie beter wordt toegesneden op de menselijke maat???

 

Ikke niet begrijpen, maar het zal de vroege ochtend wel zijn ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

In reactie op de vraag van Tirza of Dreamstart een taak heeft om de "niet ICT-ers" te informeren. Dan is mijn antwoord hierop nee.

Het is een algemeen feit dat de mens overrompeld is door techniek die ze zelf niet begrijpen en dat "het niet begrijpen" gat steeds groter wordt.

Het is daardoor niet voor niets zo dat slechts 20% van de mens (klanten in dit geval) tevreden is over wat ze uiteindelijk van de "techniek" krijgen. Oorzaak hier is onbegrip wederzijds.

Wat wij wel doen is de technostarter begeleiden en adviseren. In dit traject komt dan ook de advisering, dat techniek niet alles is om de mens te benaderen.

Je moet ook goed communiceren met je klant. Zorg ervoor dat je klant je begrijpt en beperkt je tot tecnical talk.

Feit is nl. nog steeds dat de techniek sneller gaat dan dat de mens het kan begrijpen.

Heb ooit (jaren geleden) een uitleg gehad over techniek en de toekomst.

Besloten was nl. dat er al heel veel technisch mogelijk is en op de plank ligt, maar dat de mens er niet aan toe is en men dus gefaseerd de mens hiermee benaderd.

Met de snelle ontwikkelingen op het gebied van ICT (beginnend bij de tv en in no time iedereen een PC), geldt dit verhaal niet meer.

Waar zijn de sociale aspecten om het gat te dichten?

Welke instanties houden zich hier mee bezig?

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me inderdaad van belang dat de technostarter

die zijn product wil verkopen dit, in een door de klant begrijpelijke taal, doet.

In die zin heeft dreamstart een taak; hoe communiceer je naar de klant.

 

Er word volgens mij meer aandacht gegeven, door de overheid, aan ontwikkeling zodat nederland op een hoog nivo kan blijven meepraten, maar te weinig aandacht voor de burger die dit allemaal niet meer kan volgen.

Nou zal het de meesten ook een worst zijn hoe iets werkt...als het maar werkt...

Aan de andere kant; zo weet men ook niet wat er allemaal mogelijk is.

 

Wordt het niet eens tijd om via de media dit te promoten/ onder de aandacht te brengen?

Ik kan me herinneren dat Griet Titulaar eens een programma heeft gehad over hoe het huis in 20..

eruit zou kunnen zien.

Persoonlijk vond ik dat leuk om te zien.

 

Zo heeft het alleen niets met de technostarter te maken dus vraag ik me af of deze discussie wel thuis hoort in higherlevel....

 

Greetz,

Tirza

 

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ikvind het op zich een goede discussie.

Starters moeten er rekening mee houden dat ze begrijpelijke taal spreken.

En daarin moeten starters begeleid worden.

En dat doet Dreamstart weer wel.

 

Ik ben het helemaal met je eens dat de overheid heel veel aandacht schenkt aan innovatie, maar weinig communiceert naar de "mens".

Neem nu een voorbeeld van het project "Nederland gaat Digitaal". Dat zou toch een mooie zijn als ze hiermee de mens ook centraal zetten.

Misschien mooi project voor Sociale Zaken?

 

Ik heb nl. zelf het gevoel dat ze nu verwachten dat het ICT-onbegrip gewoon bij de verantwoordelijkheid van de mens zelf ligt.

Net als bij vele aspecten van de mens (belastingen, consumentenrecht e.d.) als we ons zelf daar niet in verdiepen en er gaat iets mis, dan zeggen ze ook dat het je eigen verantwoordelijkheid is.

 

Maar ... om dit topic niet helemaal een slag in de ronte te geven.

ICT-ondernemers moeten niet vergeten begrijpbaar te praten. Als ze dit bij het ondernemen meekrijgen hebben we misschien een klein begin?!?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Vraagjes:

 

1) Hoeveel ICT'ers zijn zelf nog bezig met het helpen oplossen v/d werkelijke problemen van hun opdrachtgevers i.p.v. het vervolmaken van de ICT-technologie zelf?

 

2) Hoeveel ICT'ers zijn zich bewust van het werkelijke probleem van de opdrachtgever?

 

3) Hoeveel ICT'ers begrijpen zelf de volledige achtergronden en doelstellingen van de nieuwste ontwikkelingen op ICT-gebied? M.a.w.: hoeveel ICT'ers kunnen aan leken zoals ondergetekende uitleggen waarom bepaalde technologische ontwikkelingen plaatsvinden en waarom wij daar met z'n allen straks lol aan gaan beleven, zonder te blijven steken op het niveau van "sneller", "dan krijg je je informatie in kleur, met geluid en bewegend ...."?

 

Ik ben zelf de draad en interesse al lang kwijt en hobbel wat achter de, vaak door de markt aan mij opgedrongen, ontwikkelingen aan!

 

Gr.

 

 

 

Bengel.

Vijf minuten "babbelen" met de juiste persoon, levert vaak meer op dan 3 dagen zelfstudie. Opnieuw het wiel uitvinden is zonde van je tijd .....!

Bengel.

Link naar reactie
  • 0

Beste Tirza,

 

Uit jouw vragen maak ik op dat je een klassieke denkfout maakt, die niet kan leiden tot bevredigende oplossingen voor het communicatieprobleem tussen mens en computer.

 

Even een voorbeeld van een klassiek probleem:

 

" Mijn dochter begrijpt mij niet". ;D

 

Wat zou hier de oplossing zijn: Moet mijn dochter naar een betere school, waar ze me wél leert begrijpen, of moet ik mijn boodschap aanpassen aan de belevingswereld van mijn dochter.

 

Wat denk jij? optie A of optie B?

 

Je kiest voor optie A. Mens en computer begrijpen elkaar niet. In jouw ogen moet de mens zich aanpassen, want die moet geholpen worden de computer beter te begrijpen.

 

Volgens mij is dat fout. Kijk nou naar wie er een probleem heeft in de relatie tussen mij en mijn dochter. Heeft mijn dochter een probleem? Nee. Ze begrijpt me niet, maar who cares. Ik heb een probleem, want ik wil dat mijn dochter mij begrijpt.

 

In het geval van de computer(industrie) die niet past bij de menselijke maat geldt hetzelfde. Wie heeft er een probleem. De computer(industrie) of de mens? Volgens mij heeft de mens gewoon geen probleem en de computer(industrie) wel. Dus de oplossing van het gebleem moet niet gezocht worden bij de mens maar bij de computer(industrie).

 

Als de computer(industrie) het probleem niet oplost zet ze zichzelf buitenspel. Ik kan prima leven zonder giga informatiestromen. Een huis, tuin en keuken PC'tje voldoet prima. Probleem is dat daar geen zak aan te verdienen valt.

 

Groeten,

Nils de Witte

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

wohw...dat is wel veel informatie zo op de late avond..nacht.

 

Maar ik wil nog wel even reageren(aangezien ik morgen geen tijd heb...)

 

Eerst Bengel; Technology wordt ontwikkeld om uiteindelijk de mens te dienen...toch?

Hoe kan de mens bediend worden als de ICTer zelf niet weet waarom / waarvoor/waarmee de mens bediend moet worden.

Krijg je dan hetzelfde als met "kunst"? waar je als gewoon mens van zegt; is dat nou kunst? wat stelt het voor. ..maar door de mede kunstenaars gewaardeerd wordt omdat het zo "vernieuwend" is?

 

Ik begrijp best dat de ontwikkelingen snel gaan, en dat we waarschijnlijk over 20 jaar pas ontdekken wat nu door de ICTer bedacht is, en dat we het dan wellicht nog waarderen ook.

Maar het lijkt me toch handig als er mensen zijn die daar wel aandacht aan besteden (kunst kun je soms uitleggen en voorstellingen bij maken, dat moet toch ook bij technology kunnen?)

 

Nils; Ik zou in het dagelijks leven kiezen voor optie B;

(ik heb 3 meiden) Maar volgens jou kies ik in dit geval voor optie A; oke, ik ben het met je eens als je zegt;

 

In het geval van de computer(industrie) die niet past bij de menselijke maat geldt hetzelfde. Wie heeft er een probleem. De computer(industrie) of de mens? Volgens mij heeft de mens gewoon geen probleem en de computer(industrie) wel. Dus de oplossing van het gebleem moet niet gezocht worden bij de mens maar bij de computer(industrie).

 

Je zegt zelf al; er valt alleen niets aan te verdienen.

Dan zeg ik; zorg dat je in iedergeval leuke ontwikkelingen kunt laten zien zodat we over 20 jaar denken; he daar heb ik ooit al eens iets over gelezen/ gehoord / gezien (griet titulaar met het huis in de 20e eeuw).

Wellicht valt er dan over 20 jaar nog wat te verdienen ;D

 

Greetz,

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Wat mooi Nils, erg helder geformuleerd! Ik ben het volkomen met je eens. Wel wil ik nog even een bijkomend probleem aanhalen en dat is de luiheid van de mens!

 

Luiheid is mede rede van onbegrip en dus een gat tussen mens en technologie. Er zijn veel mensen die technische handigheden ontzettend interessant vinden en er graag aan deelnemen, maar ze verdommen vervolgens de gebruiksaanwijzing te lezen. Dit klinkt erg voor de hand liggend maar kijk maar eens rond in je directe omgeving.

 

Veel technologie is zo ingericht dat je echt zelfs met "negatief verstand" prachtige dingen tot stand kan brengen als je maar even de gebruiksaanwijzing doorleest. Daar staat echt voor de meest domme mensen uitgelegd hoe je wat moet doen. Het LIJKT ingewikkeld maar is alleen maar doen wat er staat!!!!! Ik kan me vreselijk irriteren aan mensen die een videorecorder thuis hebben staan en geen film op kunnen nemen door vooraf in te programmeren! Pure luiheid....en dan maar zeuren dat ze het allemaal te moeilijk vinden. We leven al in een kleuterschool cultuur waarin je bijna niet meer hoeft na te denken! Laten we even de klassieke voorbeelden vervolgen! Iemand achter de kassa in een supermarkt hoeft niet meer te kunnen hoofdrekenen....tot dat de kassa kapot gaat.......wat een genante situaties dan ontstaan weten jullie vast wel uit ervaring.

 

Kortom om in deze maatschappij mee te kunnen draaien hoef je alleen maar een beetje moeite te doen!!!!!!!!Weten waar je je benodigde informatie kan vinden.....

 

SUCCES

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

Voor wie Computer Human Interaction leuk vindt: www.sigchi.nl

(zat ooit nog eens in het eerste bestuur)

Voor wie de draad helemaal kwijt is in het technische lingo: http://www.webmonkey.com (voor IT), www.totaltele.com (voor C) en www.whatis.com (voor zo'n beetje alles)

 

Analyses zijn een beetje tricky: trends vindt je bij partijen als business2.0, Gartner en Forrester, maar het scannen van meer beursgerichte bronnen als RedHerring.com en voor Europa Tornado Insider levert ook info op.

Persoonlijk lees ik met plezier de voormalige Rapidly Changing Face of Computing (RCFOC) nieuwsbrief http://www.theharrowgroup.com/

 

Helaas zijn onderzoeken vaak meer indicatief voor de opdrachtgever dan intersubjectief informatief om maar eens wat iefen op te tellen. ::)

Ik bedoel: wat wil hij horen ipv hoe IS het.

Als je naar de huidige projecten en onderzoeken op www.mit.edu kijkt (altijd een heerlijke graadmeter voor wat er allemaal aan komt) zie je juist meer dat mensen ook helemaal niet meer hoeven te weten hoe iets werkt. Ik weet ook niet hoe mijn auto werkt, terwijl mijn overgrootvader geheid een bougie veiltje bij zich had en dat terwijl de interface (stuur gaspedaal) nog wel hetzelfde is. Wij rijden zooo weg in een klassieke auto.

Ik weet nix van electriciteit of gas en toch zet ik licht aan en kook (soms).

 

Hoe beter 'de ICT-ers' weten wat de klant beweegt (dat het nl 9 van de 10 niet interesseert hoe iets werkt) hoe minder de klant er van merkt.

Volgens mij worden zaken als ubiquitous computing, eenvoudige interfacing tussen legacy systemen (XML etc.) het helemaal en daarbij staat het resultaat (hands on informatie, meedenkende systemen) boven het weten dat een computer het werk doet.

 

Als ezelsbruggetje om niet alles te hoeven begrijpen (wat ook niet kan en wat die onzinnige information overload oplevert) probeer ik uit te zoomen en niet zozeer lineair te begrijpen, maar holistisch processen te begrijpen.

Dan zijn de meeste dingen niet meer zo moeilijk (als het je niet kan schelen waar je bent, ben je ook niet verdwaald)

 

ICT bijvoorbeeld is Informatie Technologie (interoperabiliteit van programma's, wat op computer A draait kan net zo zinnig zijn op computer B) en Communicatie technologie (interconnectiviteit, data van A naar B brengen). In beide werelden zijn tig technologieen voor handen, maar aan het eind van de rit doen ze dus hetzelfde: of programma's zijn, of data vervoeren. Voor het technische lingo ter qualificatie is er het woordenboek.

 

IT en C zijn ook organisatorisch totaal verschillende werelden:

 

Software kun je lineair ontwikkelen (code die je zo kort mogelijk probeert te houden en waarbij je concurrent kan voortbouwen op wat jij verzon wat je dus met broncode beveiliging zo moeilijk mogelijk probeert te maken) danwel open source (waarbij de broncode open ligt, maar het proces zwabbert omdat niemand top down bepaalt wat 'we gaan maken')

Lineaire processen leveren fouten op (bugs of eh features)

Open processen leveren solide deelprogramma's op zonder leken gebruiksaanwijzing. Wat goed is wordt rage en opgekocht. Het resultaat is een hevig fluctuerende markt waarin een bedrijf als Microsoft in korte tijd op kan komen.

 

De techniek achter datacommunicatie ontstaat doorgaans in laboratoria (Bell labs, MIT, KPN Research, TNO etc.), wordt van commissie naar commissie geheveld en in frequenties en protocollen soms over een jaar of tien tot bloei gebracht. Als je eenmaal een netwerk hebt aangelegd is dat duur geweest en is de grootste kunst om dat zo lang mogelijk zo efficient mogelijk te laten functioneren. Dit is eigenlijk een onderhoudswereld.

In zekere zin veel minder dynamisch. Andere mensen ook.

Ik denk dat daar het basis probleem ook zit voor telco's die applicaties willen gaan hosten (IT) om data op hun eigen netwerk te binden.

Zo werkt bijvoorbeeld www.akamai.com samen met KPN QWest.

 

Wij allen zijn opgegroeid met de convergentie van die technologie:

een modem (modulatie/demodulatie) zet de geluidsgolven van de analoge telefoon om in de digitale datapulsen (1 en 0, nu gevangen in het IP protocol) van de computer en andersom en maakt netwerken mogelijk.

(een programma op computer A in zijn geheel overhevelen naar of laten praten met een programma op computer B)

 

IP maakt het nu mogelijk om vele malen meer data in een tijdseenheid te persen en is dus veel efficienter dan analoge technologie.

Als je analoog belt krijg je een lijn toegewezen en kan (als het goed is) niemand op datzelfde moment van die lijn gebruik maken.

Als je digitaal belt wordt jouw data gemengd met de data van derden in hetzelfde datapakketje. Net een groep families op wintersport die met de gondel (capaciteit 8 bits = 1 byte dus 8 zitplaatsen) naar de bergtop willen.

Als alles vol moet, zullen families (bestanden) zich moeten splitsen en op hun bestemming weer bij elkaar moeten komen. (jongens, we zien mekaar in het restaurant)

 

Terug naar de vraag van info-overload en de weg kwijt zijn in de ontwikkelingen: als je vast wilt stellen in welk deel van het grote geheel een ontwikkeling zich bevindt ben je niet verdwaald, maar om het eindproduct te gebruiken hoef je op zich niet te weten wat er onder de motorkap zit.

Na een heftige twee jaar en twee bedrijven in twee landen verder (eentje in Abu Dhabi) werk ik momenteel als (goedbetaalde) business development manager voor de Rijksoverheid.

In plaats van zelf nog grote risico's nemen schnabbel ik bij als matchmaker/concept lobbyist en leer voorlopig bij.

Link naar reactie
  • 0
maar om het eindproduct te gebruiken hoef je op zich niet te weten wat er onder de motorkap zit.

 

Sterker nog, als het niet duidelijk is waar het stuur zit en hoe je de auto vooruit krijgt, dan is wat mij betreft de auto niet goed (ongeacht de V8 op waterstof, van nul tot honderd in vier seconden, super airbag systeem, etc. etc.).

 

Voor een potentieele klant is het volgende vaak waar:

Hoe alles draait? ::) Who cares? ::) Zolang het maar doet wat ik wil...

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.