• 0

freelance vanuit onderneming

Ik heb een bedrijf vanwaaruit ik normaal gesproken dingen verkoop.

 

Nu wil ik echter ook tegen betaling teksten schrijven, en dit werk factureren vanuit mijn bedrijf.

 

Omdat ik niet helemaal bekend ben met het leveren van diensten, even deze eenvoudige vraag: (uitgaande van dat ik met mijn eenmanszaak dit jaar binnen de eerste schijf inkomstenbelasting blijf)

 

Als ik netto 10 euro over wil houden per gewerkt uur, dan zegt mijn boerenverstand dat ik per uur moet factureren:

 

10,- x 1,19 x 1,344 = EUR 15.99

correctie: 10,- / (1 - 0,19) / (1- 0,344) = 18,82

Dus bedrag x BTW-tarief x inkomstenbelasting

 

Correct?

 

Groeten,

Martijn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, want

1. Je bepaalt je uurtarief normaliter exclusief BTW. Afhankelijk van de aard van het schrijfwerk komt er al dan niet 19% BTW bij, maar voor veel opdrachtgevers is dat niet relevant.

2. In de inkomstenbelasting wordt de winst belast, niet de omzet.

3. De inkomstenbelasting is niet een simpel percentage, het heeft een schijvensysteem.

Link naar reactie
  • 0

>Nee, want

>1. Je bepaalt je uurtarief normaliter exclusief BTW. Afhankelijk van de >aard van het schrijfwerk komt er al dan niet 19% BTW bij, maar voor >veel

>opdrachtgevers is dat niet relevant.

 

Ok, maar ik heb het dan ook niet over welk tarief ik vraag, maar wat ik uiteindelijk factureer.

 

>2. In de inkomstenbelasting wordt de winst belast, niet de omzet.

 

Maar omdat tegenover deze inkomsten geen extra uitgave van mijn kant uit staat, is de omzet in dit geval grofweg gelijk aan de winst.

 

>3. De inkomstenbelasting is niet een simpel percentage, het heeft een >schijvensysteem.

 

Vandaar ook mijn opmerking, "ervanuit gaande dat ik met mijn winst dit jaar binnen de eerste schijf van de inkomstenbelastin blijf"

---

 

Dus als ik netto eur 10,- over wil houden, dan zeg ik tegen de opdrachtgever "het kost 10 / (1 - 0,344) = 15,24 per uur"

(Ik was in de eerdere post onzorgvuldig geweest met de berekening door x 1,34 te doen)

 

En ik factureer dit bedrag met daarbij nog eens 19% BTW

 

Is dat een juiste handelswijze?

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je vermenigvuldigingsfactor niet. Misschien kun je even toelichten hoe je die hebt berekend.

 

Ik heb het aangepast (x 1,344 voor de inkomstenbelasting was fout)

 

het tarief van de eerste schijf is 34,4%, of 0,344

te vragen bedrag ex btw is v

af te dragen inkomstenbelasting is b

dan geldt b = 0,344 x v

netto = v - 0,334 x v

dus netto = v x (1 - 0,344)

of v = netto / (1 - 0,344)

Link naar reactie
  • 0

Hallo M.....,

 

Ik kan je denkwijze helemaal volgen en wat mij betreft klopt ie nog ook.

 

2 maren:

 

1. Renep, ik en veel andere mensen die als vakgebied het ondernemerschap zelf hebben, vinden dat je als ondernemer moet leren om exclusief btw te denken. Btw is eigenlijk niet relevant, want neutraal. Je klant betaalt het aan jou en jij draagt het weer af aan de Belastingdienst. Per saldo kost het je dus niet en levert het je niets op (tenzij je gebruik mag mag van de kor, maar dat kan alleen een voordeeltje zijn).

 

2. Als je een beetje ervaring hebt in het schrijven van teksten is 13,5 euro ex btw per uur, belachelijk weinig. Veel mensen nemen je dan niet serieus. Een huisschilder vraagt een euro of 30 per uur en tekstschrijvers worden door mensen op een hoger niveau ingeschat. Ik zou dus minimaal op die 30 euro per uur gaan zitten. Als je nog niet snel schrijft omdat je nog niet zo vaak hebt gedaan, kun je gewoon de helft van de gewerkte uren in rekening brengen, zodat je netto op hetzelfde uitkomt. Dat maakt je in ieder geval een stuk geloofwaardiger naar klanten.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel succes met je nieuwe activiteit.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Martijn,

 

Het is niet handig voor andere mensen die deze discussie volgen als je op een later tijdstip bovenin dingen gaat veranderen. Dan kun je beter gewoon onderaan je berekening opnieuw doen zodat mensen de discussie in chronologische volgorde kunnen lezen.

 

De berekening van je tarief moet volgens mij zijn:

 

10 euro x 1,344 (inkomstenbelasting) = 13,44 euro exclusief btw

13,44 x 1,19 (btw) = 15,99 euro inclusief btw

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.