• 0

Omzet en kosten ... wie kijkt hier even naar ?

Beste HL-ers,

Ik ben volop bezig met het voorbereiden van een eerste winkel en zit me momenteel echt blind te staren op cijfers voor mijn bus plan (maw : heb het gevoel zwaar aan het knoeien te zijn).

Om het even heel simpel te houden heb ik de % hier in grote lijnen onder elkaar gezet waarbij ik even geen rekening heb gehouden met afschrijvingen en rente voor de bank. Ik heb allesbehalve een financiële background dus ben me er stapje per stapje door aan het worstelen en moet het naderhand door mijn accountant in de juiste vorm laten gieten.

 

Het % van de huur in de totale omzet is hoog, hiervoor heb ik me gebaseerd op een aantal artikels die ik op internet vond en waarin vergelijkbare retailers allemaal klagen over het ontzettend hoog aandeel van de huur tov hun omzet.

Is voor sector waarin ik zit ergens tussen de 12% en de 16% dus ik ben even uitgegaan van een worst case scenario voor het eerste jaar.

 

Voor het bepalen van de omzet - wat uiteindelijk toch altijd een hoog glazen bol gehalte heeft- heb ik me beetje gebaseerd op mijn ervaring na een maandje werken in gelijkaardige winkel enerzijds en anderzijds is het natuurlijk natte-vinger werk. Door het soort product wat ik ga verkopen zal december mijn absolute topmaand (moeten) zijn, ik hoor van iedereen dat je december moet berekenen als een gewone maand x3 dus dat heb ik ook in mijn plan gedaan.

Verder is het zo dat ik in eerste instantie veel zal investeren in het neerzetten van het concept en het wel de bedoeling is dat er meer dan 1 winkel komt, maar onderstaande cijfers zijn voor alle zekerheid gebaseerd op slechts 1 winkel.

Ik geef mezelf een salaris dat behoorlijk laag is, maar ik moet mezelf wel een salaris geven omdat ik onmogelijk nog eens 3j onbetaald verder kan (tijdens dit voorbereidingsjaar doe ik het namelijk met compleet 0 euro inkomen).

Winst is de eerste 3j geen doel, break-even zou ik al geweldig vinden…

 

 

Jaar 1 :

Omzet 100%

Kostprijs goederen 40%

Huur winkel 16,10%

Electriciteit, verzekeringen etc 8,38%

Verpakkingsmateriaal, labels, flyers 8,38%

Verkoopspersoneel (1 shopmanager + 1 jobstudent vr feestdagen) 15,9%

Eigen salaris 10,06%

Winst voor afschrijvingen en belastingen : 1,99%

 

Jaar 2 :

Omzet 100%

Kostprijs goederen 40%

Huur winkel 13,22%

Electriciteit, verzekeringen etc 7,57%

Verpakkingsmateriaal, labels, flyers 9,64%

Verkoopspersoneel 15,15%

Eigen salaris 9,91%

Winst voor afschrijvingen en belastingen : 4,51%

 

Jaar 3 :

Omzet 100%

Kostprijs goederen 40%

Huur winkel 13,17%

Electriciteit, verzekeringen etc 7,75%

Verpakkingsmateriaal, labels, flyers 10,33%

Verkoopspersoneel 14,2%

Eigen salaris 9,30%

Winst voor afschrijvingen en belastingen : 5,24%

 

Does this make sense at all ? Of niet ?

 

alvast ontzettend bedankt

 

groetjes

 

b

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het inschatten van verkoop hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar voor nieuwe concepten is de betrouwbaarheid van de prognose inderdaad vaak minder groot dan voor bestaande producten. Maak verschillende scenario's die je kunt onderbouwen met aannames.

 

Ik vind het nogal gevaarlijk dat je met percentages werkt. Dat zou betekenen dat je kosten in een negatief scenario (lage omzet) ook lager zijn. Dat geldt misschien wel voor variabele kosten, maar sommige kosten zijn gewoon vast, zoals je huur.

Link naar reactie
  • 0

Msteer,

ik heb voor mezelf niet met % gewerkt maar met bedragen omwille van idd die fluctuaties in omzet die anders op huur gevlgen hebben. Ik heb ze gewoon nu even in % gezet voor deze post.

 

Het is zo dat ik graag in een shoppingmall terecht wil komen met mijn winkel en die huurprijzen zijn moordend hoog dus vandaar dat verhoudingsgewijs hoge % van de huur in het totaalplaatje. Omdat mijn doelgroep, winkeloppervlakte, prijs van de producten en ambiance in de winkel vergelijkbaar zal zijn met die van Oil & Vinegar zou ik in een ideale wereld van iemand te weten willen komen wat hun winkels gemiddeld omzetten, zou me serieus vooruit helpen. Zelf nergens cijfers gevonden en bij Oil& vinegar zelf zullen ze het ook niet zeggen ;o)

Voor alle duidelijkheid : mijn producten hebben in de verste verte niks te maken met olie, azijn of Zuid Europa, het is ook voeding maar dat is de enige gelijkenis tussen ons beiden.

Dus als mijnheer John Blogg hier toevallig meeleest ?? ;o)

 

groetjes

 

b

 

Link naar reactie
  • 0

johan,

had ik inderdaad al gedaan. Niet met woord prognose maar met 'omzet' erin.

 

Specifiek voor oil& vinegar had ik op een franchise pagina toen wel de jaarlijkse fees en dergelijke gevonden maar alles wat gemiddelde omzet betreft stond er niet op : 'staat in gids' was het enige wat vermeld werd. Ik vind wel overal de jaaromzetten voor de groep maar daar ben ik dus niks mee. Had zelfs al op de site van een engelse franchiseorganisatie gekeken en daar stond wel iets meer op dan op de nederlandse site maar nog steeds niks exact.

 

Had ook al gekeken naar andere winkels, niet simon Levelt maar bv C'est bon en Jamin en dat is altijd ergens tussen de 250.000 en 500.000 afhankelijk van welke keten het betreft.

 

Volgens mij zijn de cijfers die ik nu neergezet heb in mijn busplan dan wel steekhoudend, ik kan alleen maar hopen en duimen dat er idd een markt is voor mjn soort winkel...

 

groetjes

 

b

 

Link naar reactie
  • 0

wellicht heb je hier al gekeken voor gemiddeldes: Rabo MKB Cijfers en Trends

 

zie: http://www.rabobank.nl/bedrijven/advies/speciaal_voor/cijfers_trends/branches/default

 

Amro en ING hebben ook dit soort gegevens.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

B,

 

Je berekend alles ten opzichte van je omzet in %.

Als ik het eerste jaar bekijk, maak je 0.81% verlies -/-

 

Nu weet ik niet in euro of K wat je omzet is of begroot wordt, maar heb je dit verlies achter de hand.

Uiteraard kan je je salaris terugstoppen in de onderneming, maar wat is jouw inkomstenbron?

 

Het tweede jaar is het BEO en heb jezelf een percentage.

Kan leuk zijn als we in grotere bedragen praten.

 

Kortom; je procenten berekeningen zien er leuk uit, maar praat eens in euro's.

 

Diamant

Link naar reactie
  • 0

Diamant,

zoals ik zei : het cijferstuk is echt iets helemaal nieuw voor mij en ik moet hier ook absoluut met mijn accountant over praten, alleen probeer ik dat gesprek met hem beetje deftig voor te bereiden.

Ik moet dus ook tot mijn grote scha en schande bekennen dat ik geen flauw idee heb wat BEO betekent...

 

Ik heb voor het eerste jaar een omzet van net geen 300.000 euro voorzien, het tweede jaar hoop ik daar zo'n 375.000 euro van te maken en vanaf het derde jaar 385.000 euro.

De kosten van de huur zijn gebaseerd op de effectieve huurprijzen per m2 in het shoppingcenter waar ik terecht wil komen, ook het personeel is een realistisch bedrag, alleen de post verpakking/zakken/labels is nogal aan de hoge kant ingeschat want ik wou echt wel niet te optimistisch inschatten.

 

Wat mijn inkomen terug in de firma stoppen betreft : ik hou sowieso een kleine reserve op mijn prive rekening die ik bij oprichting niet in de firma stop en ik heb privé maar een heel kleine vaste kost die elke maand terugkomt. Dus ik kan het wel een jaartje uitzingen met echt weinig indien ik effectief stukje terug in zaak moet stoppen van mijn uitbetaalde salaris.

 

b

Link naar reactie
  • 0

Beste B,

 

Op basis van de opstelling en de reacties heb ik eea in excel gezet. Je geeft aan rente en afschrijving niet meegenomen te hebben in de calculaties. Ik zou dit voor de zekerheid toch maar doen. Omloopsnelheid is cruciaal en een minimale voorraad aanhouden levert al snel een rentelast op. In jouw voorbeeld ben ik uitgegaan van een omloopsnelheid van 30 dagen en je bent dan minimaal 500 euro rente kwijt maar waarschijnlijk meer, tenzij je hele goede betalingsvoorwaarden kunt onderhandelen, maar bij nieuwe winkels is dit vaak niet het geval. Dit lijkt niet veel, maar op je relatief lage winst hakt dat er al in. Afschijvingen neem je ook niet mee. Ik ben uitgegaan van een investering van 20.000 euro in je inrichting en dat levert je ook alweer een rentelast op van 1.000 per jaar wanneer je dit moet lenen en een afschrijving van 4.000 per jaar. Op basis van de huidige cijfers, krijg je het nog lastig denk ik. Aan de andere kant lijken de verzekeringen en energie me wat hoog.

 

Informeer eens bij de desbetreffende shopping mall wat een bepaalde ruimte (die je op het oog hebt) moet kosten op jaarbasis en maak eens een inschatting van wat je nodig hebt aan inventaris om de winkel goed te laten lopen. Sommige zaken kunnen best prijzig zijn, maar stellingen zoals bij Oil&Vinegar zijn daarentegen weer relatief goedkoop.

 

Mocht je wat meer hulp nodig hebben reageer je maar.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

hey jan willem

 

ik ben me echt het hoofd aan het breken over die cijfers omdat ik ze zelf ook echt veel en veel te laag vind zodra ik rekening ga houden met bv kosten opzetten website, afschrijvingen etc.

 

De prijzen voor de shoppingmall zijn afhankelijk van de branche en ligging in de mall zelf tussen de 800 en 1200 euro /m2... ik ben nu even uitgegaan van een oppervlakte van 60m2 terwijl ik eigenlijk echt wel minimaal 70m2 zou willen hebben. Maar in de mall sta je op wachtlijst, komt er ruimte vrij dan kiezen ze van die wachtlijst degene die ze het liefst willen hebben en die ongeveer die oppervlakte nodig heeft. Hoe interessanter ze je concept vinden hoe sneller je bovenaan die lijst terecht komt...

 

Wat inrichting betreft : Oil & Vinegar heeft tegenwoordig een nieuwe look (werd trouwens stilletjes aan tijd) en die is al heel wat duurder dan die stellingen van vroeger. Ik ben bij verschillende designburo's geweest die retail doen en die zeggen toch allemaal dat ik voor de inrichting ook op zo'n 800 à 1200 euro /m2 moet rekenen (gezien de korte termijn waarbinnen de werken uitgevoerd zullen moeten worden).

 

Ben nu toch al aan het spelen met het idee om niet meteen op een toplocatie te gaan zitten maar een goedkopere doch nog steeds goedgelegen locatie te kiezen en dan maar ontzettend goed voor mijn eigen pr te gaan zorgen zodat ik vanzelf traffic genereer naar de shop. Ondertussen kan ik mijn concept bijschaven waar nodig is en dan zien we daarna wel.

Ik heb die cijfers eens aangepast in het bus plan, en de winst blijft nog steeds niet hoog dat eerste jaar maar verdubbelt %-gewijs wel al.

 

ik zoek het even uit, en ga hier eens stevig over peinzen. Dit forum helpt toch echt wel, al was het maar om door de reacties eens goed aan zelfreflectie te doen : tot vorige week was die minder goed gelegen een absolute no-go voor mij...

 

groetjes

 

b(renda)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Brenda,

 

Ik heb een iets andere insteek genomen en ben even vanuit de kostenkant gaan rekenen voor je. In de sheet kun je zelf eea aanpassen en ik heb wat aannames gedaan voor (hogere marketingkosten jaar 1 en 2, o.a. voor website, maar ook het in de markt zetten). Je moet er maar even naar kijken en als je vragen hebt weet je me te vinden.

 

Belangrijk is de investering in inrichting, dit is namelijk meteen cash out. Weet je al hoe je dit gaat financieren, met eigen middelen of met geleend geld? Ik heb nu even geen rekening gehouden met voorraadfinanciering, omdat ik daar iets te weinig info over heb maar dat moet je ook wel doen.

 

Inzake personeel; moet jij zelf niet als "shopmanager" gaan fungeren, in ieder geval de eerste twee jaren totdat de winkel echt loopt en staat? Dit scheelt toch weer in de personeelskosten en je kunt in de plaats misschien wel 1,5 fte aannemen.

 

Maar goed, kijk er maar eens naar, op zich was je inschatting niet eens zo slecht qua omzet om breakeven te draaien.

 

Succes, JW

OilVinegar_II.xls

Link naar reactie
  • 0

hey jan willem

 

dankjewel !! die afschrijvingen had ik idd mee moeten nemen.

investering : als ik erin slaag een winkel te vinden waar ik geen vloergeld moet betalen om huur over te mogen nemen dan kan ik opstarten zonder lening in principe, ik heb genoeg om inrichting te financieren en dan heb ik nog een heel serieuze som over voor website, voorraden etc.

 

ik ben in mijn aanname ook zo goed als fulltime in de winkel aan het werk hoor, als ik voor de shoppingmall locatie ga dan is de winkel 6 op 7 open van 10 tot 20hr, vrijdag tot 21hr. Dus los van tijd nodig om collecties te gaan kiezen, leveringen in het magazijn aan te nemen etc, is het fysiek onmogelijk om daar alleen te staan, je hebt er 1 fulltime bij nodig en nog een jobstudent links en rechts voor de drukte (ik spreek nu over een minimum, heb in die mall tijdens de feestdagen in een winkel meegedraaid en daar stonden 2 jobstudenten bijna constant spullen uit magazijn naar de winkel te brengen en op de drukste zaterdagen stonden we met 4 te verkopen...)

 

De kost voor reclame en advertising ga ik iets verlagen, ik heb een reclamebackground dus ik ken de ins en outs voor free publicity. Uitdelen samples aan pers, altijd gratis proevertjes in de shop en de kosten voor de website zullen de promotiekosten vormen.

 

Als ik voor de iets rustiger straat ga dan ga ik idd met 1 parttimer aan de slag, had ik in mijn excelleke al zo voorzien.

ik heb deze nacht eigenlijk hele nacht liggen piekeren over die rustiger buurt vs het centrum en heb besloten de namiddag door te brengen al heen en weer wandelend tussen beide buurten.

 

 

zo, je hebt me echt ontzettend geholpen, dikke dikke merci daarvoor (lees : een reusje) ik ga nu mijn marktonderzoekje herzien .

 

groetjes

 

brenda

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.