• 0

economisch delict?

Beste mensen,

 

Kan iemand mij iets vertellen over het volgende:

 

Een kennis van mij (werkt in de accountancy) vertelde mij dat het wettelijk verplicht is om de jaarrekening van mijn BV uiterlijk 13 maanden na afloop van het boekjaar te deponeren bij de Kamer van Koophandel. Nu is mijn (stamrecht) BV opgericht in 2005. In de statuten staat duidelijk dat het eerste boekjaar eindigt op 31 december van het jaar van oprichting, geen verlengd boekjaar dus?

Zover ik kan nagaan is er echter nog niets gedeponeerd. Met mijn accountant lopen de contacten (zacht gezegd) ook niet echt geweldig, ben inmiddels op zoek naar een ander en heb zelf al de boekhouding van mijn eenmanszaak overgenomen.

 

Volgens mijn kennis zou ik nu een "economisch delict" hebben begaan.... weet iemand hier meer over? Ik maak me toch een beetje zorgen.

 

groeten,

 

Stien

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor een BV geldt op grond van art. 394, derde lid Burgerlijk Wetboek inderdaad de verplichting om de jaarrekening binnen 13 maanden na afloop van het boekjaar openbaar te maken. Dit geschiedt door deze te deponeren bij de KvK. Concreet betekent dit in het ondehavige geval dat de jaarrekening voor 31 januari 2007 openbaar moet zijn gemaakt.

 

Het niet vodoen aan de plicht van artikel 394, derde lid is een economisch delict overeenkomst artikel 1, 4 Wet Economische Delicten. Overeenkomstig artikel 2 vierde lid is dit een overtreding (dus geen misdrijf).

 

Artikel 6, eerste lid sub 4 bepaalt dat hierop ten hoogste een gevangenisstraf van 6 maanden of een geldboete van de vierde categorie staat. Raak niet in paniek: de handhaving op dit terrein laat zeer te wensen over.

 

Waarom heeft de accountant nog geen stappen ondernomen?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Geheel vergeten. In navolging op het vorige bericht, het volgende. Het risico op vervolging is wellicht gering, waar je wel rekening mee dient te houden is het dat het niet voldoen aan de verplichting tot publicatie de bestuurder van een vennootschap rekening dient te houden met de aansprakelijkheidsgevolgen. Wanneer de onderneming failliet gaat en de publijcatieplicht is niet nageleefd, dan bestaat het wettelijk vermoeden dat de bestuurder zijn taak niet naar behoren heeft vervuld. Een curator kan dan de bestuurder persoonlijk aansprakelijk houden voor de schulden van de onderneming.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Edward, dank voor je reactie. Waarom de accountant geen stappen heeft ondernomen, geen idee, misschien heeft hij dat wel gedaan. Welke stappen kunnen dat zijn, kan er uitstel aangevraagd worden bijvoorbeeld? Hij is alleen erg moeilijk te bereiken, geen tijd, afspraken die afgebeld worden, e-mails worden niet beantwoord. Het zit me gewoon niet lekker temeer daar ik zelf (nog) onvoldoende verstand van de materie heb om dit zelf te regelen alhoewel ik zwaar overweeg om toch maar de aangifte bij de BD in te dienen met de opmerking dat ik nogal onbenullig ben en het verzoek deze goed te controleren. Zover ik weet heb ik voor de KvK echter de handtekening van een accountant nodig onder de stukken. Ik zal dus toch een ander moeten zoeken dan en gezien de ervaringen van het afgelopen jaar heb ik sterk de neiging me er zelf maar meer in te gaan verdiepen (kan trouwens nooit kwaad denk ik).

Voorlopig put ik even hoop uit je laatste opmerking dat de handhaving op dit gebied nogal te wensen over laat.

 

groeten,

 

Stien

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
(Accountant) Hij is alleen erg moeilijk te bereiken, geen tijd, afspraken die afgebeld worden, e-mails worden niet beantwoord.

 

Yuk, tijd om daar iets aan te doen, lijkt me.

 

ik zwaar overweeg om toch maar de aangifte bij de BD in te dienen met de opmerking dat ik nogal onbenullig ben en het verzoek deze goed te controleren.

 

Dat is het laatste dat ik zou doen. Om te beginnen is het niet de taak van de belastingdienst om het werk van jouw accountant te doen. Daarnaast roep je hiermee extrakritische controles over jezelf af.

Link naar reactie
  • 0

(nogmaals) dank voor jullie reacties. Over een faillissement van mijn BV maak ik me geen zorgen, daar gebeurt niet zoveel in (is louter een beheersmaatschappij). Ook niet over een extra kritische controle door de belastingdienst, de hele administratie past op een half A-4tje daar valt verder weinig aan te controleren.

Ik heb een afspraak gemaakt met een andere accountant voor volgende week, zou toch snel te regelen moeten zijn verwacht ik.

 

groeten,

Stien

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Goede zet! Inderdaad, lieden die hun werk niet doen meteen lozen!

 

Heel belangrijk punt dat Edward aansnijdt. Ook al denk je dat je BV geen faillissement in het verschiet heeft, gelukkig (!), toch zorgen dat je al je plichten als bestuurder van een vennootschap vervult, zodat je geen bestuurdersaansprakelijkheid riskeert.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Onderneming die controleplichtig zijn moeten beschikken over een accountantsverklaring die alleen een accountant (RA of AA) mag afgeven. De andere verklaringen (zoals bijvoorbeeld een samenstellingsverklaring of beoordelingsverklaringen) mogen nog worden afgegeven door iedereen. Er is wel wetgeving in de maak om dit in de toekomst ook alleen door een accountant (RA of AA) te laten ondertekenen.

 

Controleplichtig is een onderneming als die aan bepaalde voorwaarden (omzet, aantal personeelsleden en balanstotaal) voldoet. Een stamrecht BV zal hier niet snel toe behoren. Met andere woorden; voor het opstellen van publicatiestukken of te deponeren jaarrekening heb je geen accountant nodig.

 

Deskundige hulp inschakelen vind ik heel belangrijk, maar wel met de juiste motivatie. Vandaar deze uiteenzetting.

 

Overigens had de accountant ook voorlopige publicatiestukken kunnen opstellen en deze voor ondertekening bij jou neerleggen. Jij hebt dan in theorie misschien wel het economische delict gepleegd (hier is inderdaad geen of nauwlijks geen controle op in de praktijk), het accountantskantoor kan hierin waarschijnlijk wel als mede aansprakelijk worden geacht (en hopenlijk ook - als het op een procedure aan zou komen - schuldig bevonden.

 

Succes met het vinden van deskundige hulp of begeleiding.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.