• 0

Vriend laten meehelpen

Hoe zit het juridisch als ik zo af een toe een vriend vrijwillig laat meewerken/adviseren in mijn onderneming?

 

Hij zal geen loon krijgen maar hij doet het uit interesse en om mij op weg te helpen.

 

Wordt dit (oogluikend?) toegestaan door de belastingdienst of mag ik dit niet zomaar doen?

NLServers PC assemblage en onderhoud - www.nlservers.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
er sprake is van een dienstverband met salaris

 

Nee, bij ons is het zo dat voor een bepaald onderdeel binnen een concept waar wij momenteel mee bezig wij zijn expertise gebruiken om dit onderdeel op te zetten. Ondanks dat hier sprake is van een vriend willen wij het zakelijk benaderen en hem hier een eenmalige vastgestelde vergoeding voor geven om later problemen hierover te voorkomen.

 

greetz

 

dlvkk

 

 

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0
Wat is een niet-vastgestelde vergoeding?

Fee op basis van uitgevoerde werkzaamheden, comissie bv.

 

Maar jij hebt wel gelijk dat mijn vraagstelling erg veel ruimte over laat voor speculatie. Laat ik mijn vraagstelling anders stellen:

 

Hoe beoordeeld de belastingdienst de vergoeding die kan worden betaald aan een persoon die, omdat deze een bepaalde expertise bezit, een adviserende rol vervult aan een onderdeel van een project.

 

 

Omdat dit slecht een klein onderdeel betreft waar misschien 3/4 dagen werk in zit vind ik het technisch gezien overdreven dat hier dan sprake moet zijn van een tijdelijk dienstverband( eerstedagsmelding loonheffing enz)als je begrijpt wat ik bedoel. Wordt hij aangemerkt als freelancer zou hij omdat hij enkel en alleen deze keer zijn expertise gebruikt anders dan in zijn werk een btw-nummer moeten aanvragen. Mijn vraag is dan ook logisch: is hier een tussenweg in.

 

(gewoon betalen; Hij moet het opgeven als resultaat overige werkzaamheden; Wij als kosten???????)

 

Hoop dat mijn vragen u niet irriteren.

 

mvgr

 

dlvkk

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0
Hoe beoordeelt de belastingdienst de vergoeding die kan worden betaald aan een persoon

 

Dat staat in de Beleidsregels beoordeling dienstbetrekking (zie met name bijlage III, paragraaf 4).

 

De dingen die je noemt zijn op zich niet bepalend (advieswerk, aantal dagen, expertise, btw-nummer, etc.). Het komt, vrees ik, vooral aan op de gezagsverhouding, een van de lastigste elementen in dit hele verhaal (want vaag).

 

Maar wat is je risico nou eigenlijk, bij incidenteel een paar dagen werk? Bij dat soort incidentele klusjes laat ik gewoon factureren en vraag ik niet eens om een var.

Link naar reactie
  • 0
Maar wat is je risico nou eigenlijk, bij incidenteel een paar dagen werk? Bij dat soort incidentele klusjes laat ik gewoon factureren en vraag ik niet eens om een var.

 

Dat klopt. Verder geen probleem. En zo ga ik het ook oplossen. Ik (persoonlijk; niet als een onderneming) heb namelijk in het verleden nog wel een aantal belastingaangiftes IB voor particulieren gemaakt en daarvoor betaald gekregen. Deze heb ik in mijn aangifte iedere keer verwerkt als resultaat overige werkzaamheden.

 

bedankt voor je antwoorden!

 

greetz

 

dlvkk

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.