• 0

welke overeenkomsten sluit ik af en hoe

Ik heb enige tijd geleden (in 2006) iets op het forum geplaatst over het starten van mijn eigen bedrijf. Inmiddels heb ik meer inzichten (

nav het lezen van items of HL, en doordat ik zelf informatie heb ingewonnen). Toen had ik de tijd en hoefde ik geen keuzes te maken en nu moet ik vanwege samenwerkingen die half maart van start gaan snel overeenkomsten bekrachtigen met meerdere partijen en zoek ik goed advies. Mijn situatie is als volgt:

 

- in loondienst bij een marketing communicatiebureau met 1 directeur

- ik heb een concept (dienst) ontwikkeld samen met 1 persoon. Deze man en ik hebben een grote partij benaderd om mee samen te werken.

 

Waar ik nu heen wil en dus over wil weten wat ik het beste kan doen:

- ik wil bij mijn huidige baas uit loondienst of additionele bonus voor de klanten die ik binnenhaal en directe omzet genereer. (nou is dit okay voor hem en het probleem niet)

- ik wil tevens het nieuw bedachte concept in de markt zetten en de marketing communicatie activiteiten ook deels onderbrengen bij mijn huidige baas. (ik zeg baas maar ik zoek dus een andere constructie) Mijn baas is nog niet betrokken geweest bij dit concept. Als ik werkzaamheden hiervoor ga verrichten is het voor hem puur een nieuwe klant en profiteert hij van de omzet als ik gewoon in loondienst zou blijven

- Daarbij moet ik een overeenkomst afsluiten met de man waarmee ik het idee heb bedacht. Gaan we een BV oprichten of iets anders? Mijn huidige baas heeft ook nog voorgesteld om het in zijn BV onder te brengen? Hoe (niet) slim is dat voor mij? Kunnen dan dingen nog losgekoppeld blijven? Of zit het hem dan in de leveringsvoorwaarden?

- Als laatste moet ik een overeenkomst maken met die leverancier (lees: wij bieden mar/com/verkoop en het concept, zij bieden productiecapaciteit en distributie). Hierbij rekening houdend dat we een testmarkt gaan doen van 4 maanden. Gaat het goed dan wordt het van regionaal, landelijk. Gaat het na 1 a 2 jaar nog goed dan gaat het internationaal. Dit is reeds met deze partij besproken.

 

Ik heb dus veel keuzes te maken en veel vast te leggen denk ik. Ik realiseer me dat als ik winst wil maken dat ik ook risico's zal moeten lopen. Ik zie mogelijkheden maar tegelijkertijd ook door de bomen het bos niet meer omdat het nieuwe, complexe materie is.

 

Ik ben naarstig op zoek naar gedegen advies van jullie over hoe ik het beste kan beginnen dit te ontrafelen.

 

Alvast bedankt!

 

Shoot for the moon and even if you miss, you'll end somewhere between the stars!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik realiseer me dat ik dit een lastige vraag vind. ik ben voornamelijk bezig alles aan elkaar te binden, zie ik nu. Op dit moment moet ik wel ook op al deze gebieden een keuze maken omdat de situatie daarom vraagt. Anders geef ik iedereen 'ideeen' en houd ik er niets aan over.

 

Maar tav mijn eigen succes? Dat ik vastleg wat mijn rol/participatie is en dat ik aangeef wat ik denk dat die waard is? Dit voorafgaand aan in welke (juridische) vorm dit gegoten wordt.

Shoot for the moon and even if you miss, you'll end somewhere between the stars!

Link naar reactie
  • 0

Deze kwestie lijkt me nogal complex om geheel te behandelen op dit forum.

 

Maar wat ik hier wel wil zeggen is dat je - binnen de grenzen van wat jou is toegestaan in jouw verhouding als werknemer met je baas - zo min mogelijk moet onderbrengen in de structuren van je baas, want dan heb je er nauwelijks zeggenschap over.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb dus veel keuzes te maken en veel vast te leggen denk ik. Ik realiseer me dat als ik winst wil maken dat ik ook risico's zal moeten lopen. Ik zie mogelijkheden maar tegelijkertijd ook door de bomen het bos niet meer omdat het nieuwe, complexe materie is.

 

Ik ben naarstig op zoek naar gedegen advies van jullie over hoe ik het beste kan beginnen dit te ontrafelen.

 

Alvast bedankt!

 

Met alle respect maar een forum leent zich niet echt voor dit soort complexe vraagstukken in algemene bewoordingen.

 

Ik raad aan om allereeerst een keuze te maken tussen de vraag of je in de toekomst in loondienst wilt blijven dan wel als zelfstandig ondernemer door wil gaan. Wanneer je een nieuw concept hebt ontwikkeld, waar jij achter staat, is het in ieder geval raadzaam om zelfstandig te worden. Een samenwerking met de oude werkgever kan daarbij zeer zinvol zijn.

 

Voor wat betreft de vervolstappen is echt meer achtergrondinformatie nodig. Bespreek die eerst eens met een vertrouwenspersoon.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

dank je S, en Edward voor jullie reacties.

 

Als ik bij mijn baas eea onder besluit te brengen, zal dit niet meer in een loondienst constructie gaan. Dan wil ik participatie in de BV voor het stuk wat ik inbreng. (iets waar hij oren naar heeft) Hoe dit mogelijk is ga ik eerst uitzoeken. Vandaar uit kunnen pas andere samenwerkingsverbanden gelegd worden.

 

vg,

 

Dyonne

Shoot for the moon and even if you miss, you'll end somewhere between the stars!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.