Jump to content
Christine
Verberg

belastingdienst en mail beveiliging

vraag

De belastingdienst accepteert alleen email als je geen authenticatie van de afzender toevoegt:

 

Uw bericht met als onderwerp .............. en datum

02/22/07, 17:23:03 is geweigerd.

De Belastingdienst accepteert geen versleutelde of ondertekende

berichten.

 

 

The sender of this message has not signed this message or used encryption to improve privacy.

 

Je zou eerder verwachten dat ze ondertekening verplicht stellen, ipv weigeren.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

8 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Volgens mij correspondeert de Belastingdienst helemaal niet per e-mail?

 

Let op!

 

Het is niet mogelijk te e-mailen met de Belastingdienst.

 

Bron: http://www.belastingdienst.nl/contact/

 

Met mij wel. Wegens WBSO controle, die mevrouw vond het zelf een beetje raar dat wij subsidie krijgen als email-beveiligingsbedrijf en dat de belastingdienst dan niet met ons kan emailen. Het is ook heel raar dat de belastingdienst niet emailt omdat email makkelijk te beveiligen is en goedkoper is dan papier-post.

Maar de belastingdienst gebruikt DigiD, daar kun je niet mee emailen omdat je er niet mee kunt ondertekenen. Wat de belastingdienst "ondertekenen" noemt met DigiD verdient eigenlijk niet die naam.

 

De belastingdienst had gratis email beveiliging kunnen krijgen, omdat ik had aangeboden dat ik alle subsidie terug zou betalen als zij voor hetzelfde bedrag producten van ons kopen.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Hallo met Winod,

 

Graag wijs ik op het antwoord van het ministerie van Financien op de vraag van het Tweede Kamer lid

Dezentjé Hamming-Bleumink (VVD):

 

Waarom is de belastingdienst nog steeds niet bereikbaar per email?

 

De Belastingdienst heeft bewust afgezien van de mogelijkheid van e-mail. Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van e-mail het aantal burgercontacten met een veelvoud zou doen toenemen. Bovendien zijn dergelijke grote stromen, vaak ongestructureerde berichten logistiek nauwelijks goed en snel te verwerken. Dit zou zoveel werk opleveren dat een heel groot deel van de medewerkers van de Belastingdienst bezig zouden zijn met afhandeling van deze berichten. Wel spant de Belastingdienst zich in om meer elektronische communicatie met burgers en bedrijven mogelijk te maken. Zo doet Belastingdienst actief mee met het rijksbreed opzetten van de persoonlijke internetpagina (PIP). Het is verder de bedoeling meer formulieren via de website van de Belastingdienst beschikbaar te stellen. Deze formulieren kunnen na invulling in digitale vorm worden teruggestuurd. Dit gaat ook gelden voor het indienen van bezwaarschriften en verzoeken om uitstel van aangifte.

 

Groet,

Winod


RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Goh, dat is raar dat mensen dan meer gaan communiceren. Dat hoort er bij maar is wel van deze tijd. Verder kan je best bepaalde eisen stellen aan e-mails en berichten die vaag/onduidelijk/incompleet zijn gewoon afwijzen met een bericht om meer informatie. Niet zo heel moeilijk.

 

Maarja, de belastingdienst heeft niet voor niets van die grote drukkerijen nodig ;) Geen idee trouwens wat het zou besparen aan papier en gedoe.


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Het systeem van de belastingdienst is op papier ingesteld. De belastingdienst heeft ook geen telefoon. De medewerkers uiteraard wel, maar daar kom je alleen terecht als je weet bij wie je moet zijn en het directe nummer hebt (of een andere ingang niet zijnde de belastingtelefoon). Hetzelfde geldt voor email. De medewerkers zijn wel degelijk te bereiken via email, mits je hun emailadres maar hebt. Een argument is dat bij email de afzender niet controleerbaar is, tenzij het bericht direct aan de afzender te linken is door de ontvanger, die de afzender daarvoor dus moet kennen.

 

Bij gewone post speelt dit uiteraard ook, maar dan heb je tenminste nog iets op papier, met een echte handtekening. Heel langzaam komt daar wel een kentering in, maar voordat emails daadwerkelijk op dezelfde wijze behandeld kunnen worden (zorgen dat het bij de juiste persoon terecht komt etc.), moet er heel wat gebeuren. Daar zou ik voorlopig niet op vertrouwen, ook als het mogelijk zou zijn.


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Bij gewone post speelt dit uiteraard ook, maar dan heb je tenminste nog iets op papier, met een echte handtekening. Heel langzaam komt daar wel een kentering in, maar voordat emails daadwerkelijk op dezelfde wijze behandeld kunnen worden (zorgen dat het bij de juiste persoon terecht komt etc.), moet er heel wat gebeuren. Daar zou ik voorlopig niet op vertrouwen, ook als het mogelijk zou zijn.

 

"Leuker kunnen we het niet maken, wel ongemakkelijker!"

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Tja, ik denk dat de fiscus hier een slag mist. Ik ervaar gelukkig dat medewerkers van de fiscus wel hun mailadres geven als ik erom vraag en daarmee snel een document kan mailen naar ze. Dat zal wellicht te maken hebben met mijn beroep, maar handig is het wel.

 

Helaas zijn er ook nog steeds ambtenaren die (hoewel ze beslist beschikken over email) dat niet vrij willen geven. Zij moeten nog leren dat e-mail een factor 200 minder druk geeft dan hun dagelijkse stapel post ;)

, want ik post en fax wel door hoor.

 

De argumenten die genoemd zijn, houden alleen stand als de fiscus onder controle weet te houden wie welke ambtenaar mailt. Ik kan me indenken dat de fiscus er niet klaar voor is dat de adressen van medewerkers benut worden door mensen die het 0800 nummer niet willen gebruiken. Zeker niet als die eenmaal openbaar worden op internet.

 

Echter, als ik kijk naar banken: mail.advies.bedrijven.of.particulieren.of.ohnee.toch.bedrijven.drechtsteden.dordrecht @ welkbankdanook.nl

 

dan moet daar toch best een klant-onvriendelijke benadering in te vinden zijn ;D

 

Deze optie qua mail hebben wij als adviseurs naar de fiscus al een tijdje en lijkt verdacht veel op de eindeloze mailadressen van banken. Werkt wel aardig, maar blijft ook vaak onbeantwoord :(

 

 

Joost

 


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 14 leden online en 270 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept