Na dit forum te hebben doorgespit kon ik niet vinden waar ik naar op zoek was, vandaar mijn verhaal/vraag nu als nieuw bericht. Wellicht is er iemand die er als ervaringsdeskundige een antwoord op heeft.
Situatie is als volgt:
Sinds december 2005 zijn wij een groothandel in lingerie en erotische artikelen. De zaken gaan goed, mede door de verkoop van door ons ontwikkelde webshops met voorraad aan starters, die daarna vaak bij ons af blijven nemen. Vaak een goed contact met mensen, door de persoonlijke service een goede klanten trouw.
Nu is er 1 debiteur waaraan wij een webshop + voorraad hebben geleverd, de hele site hebben gevuld met foto's, teksten en als aanvullende service zoekmachine marketing & advertenties hebben geplaatst. Contracten ondertekent, algemene voorwaarden persoonlijk overhandigd en akkoord getekend door beide partijen
Nu gaat het mis...
Deze debiteur (die ik al niet meer als klant zie) heeft de betalingstermijn voor de website laten verstrijken, de betalingstermijn voor de reeds afgenomen goederen (waarover hij al omzet heeft gedraaid - hebben we in het CMS gezien) laten verlopen en op herinneringen & aanmaningen niet gereageerd.
Daarop hebben we hem vriendelijk uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek, om het een en ander door te nemen & af te spreken (betalingsregeling).Hierop reageerde hij per email met de mededeling dat hij geen tijd had, het bedrag al was overgemaakt. We wachten 5 dagen, we vroegen om een betalingsbewijs, kregen we niet en vervolgens hoorden we allerlei smoezen dat de bank een fout had gemaakt, dat het nu van een andere rekening kwam... maar dat hij ging betalen, al was het contant...maar niets.... Hij stuurde nog wel even een nieuwe bestelling per email voor zijn webshop.
Tenslotte (2 maanden later) hebben we na een allerlaatste sommatie een incasso-bureau ingeschakeld om te trachten het bedrag alsnog buiten de gerechtelijke weg te incasseren. Het enige wat het incasso-bureau tot stand kon brengen was een telefonisch en email akkoord met deze debiteur over het contant betalen binnen 5 dagen van alle openstaande vorderingen, waarna we over zouden gaan tot uitlevering van zijn nieuwe order binnen 10 dagen na zijn volledige betaling. Daarop meldde hij me telefonisch dat het bedrag er binnen 3 dagen zou zijn....
Op het afgesproken tijdstip hebben we er tijd voor vrij gemaakt, waarop hij niet kwam opdagen (zoals verwacht). Nadat het incasso bureau de man had gebeld op een nummer wat we voor hem op zijn website hebben gezet, met de vraag waar hij bleef, melde hij dat hij het nog voor 18u die dag kwam voldoen. We wachtten weer tevergeefs tot 18u en vervolgens hebben we nu een deurwaarder ingeschakeld.
Het bedrag wat openstaat is inmiddels opgelopen tot ruim 8000 euro waardoor het automatisch door een rechtbank zal worden behandeld.
Di bedrag is voor ons een groot bedrag en willen we graag snel op onze rekening hebben, maar ook is het een principe kwestie geworden: nog nooit in heel mijn zakelijke leven heb ik me zo opgelicht gevoeld als door deze debiteur. Ik weet het emoties zijn een slechte leidraad, maar principe is voor mij principe en afspraak is afspraak.
Nu zijn mijn vragen:
- wat is de termijn die een deurwaarder hanteert om te bedrag te vorderen
- is er iemand die weet hoe lang het duurt totdat er een gerechtelijk bevel kan zijn?
- kost het mij veel om dit tot stand te brengen?
Maar ook:
- in overleg met de deurwaarder hebben we besloten om zijn website niet offline te halen (dat was onze eerste emotionele reactie eerlijk gezegd wel). Hierdoor kan hij namlijk in een gerechtelijke procedure niet claimen dat hij schade heeft geleden door een onrechtmatige handeling van onze kant.
Maar....
- wij hebben nog steeds alle wachtwoorden & overeenkomsten met het hostingbedrijf (die krijgen mensen als ze volledig betaald hebben), daardoor zien we, dat mijnheer bestellingen ontvangt die hij onmogelijk kan uitleveren zolang hij ons niet betaalt. Daardoor handelt hij sinds zijn eerste opgedroogde voorraad (die hij nog niet heeft betaald) in strijd met de wet verkoop op afstand en pleegt hij een strafbaar feit ten aanzien van zijn klanten.... Hier willen we NIET aan mee werken door zijn site online te houden....en.... dat schaadt ons indirect ook omdat onze naam eraan verbonden is....
WAT is dan wijsheid?
Ik weet het... het is een heel verhaal geworden... maar is er iemand die ons wat wijsheid kan bijbrengen HOE hier nu mee om te gaan?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
BFU
BFU
Na dit forum te hebben doorgespit kon ik niet vinden waar ik naar op zoek was, vandaar mijn verhaal/vraag nu als nieuw bericht. Wellicht is er iemand die er als ervaringsdeskundige een antwoord op heeft.
Situatie is als volgt:
Sinds december 2005 zijn wij een groothandel in lingerie en erotische artikelen. De zaken gaan goed, mede door de verkoop van door ons ontwikkelde webshops met voorraad aan starters, die daarna vaak bij ons af blijven nemen. Vaak een goed contact met mensen, door de persoonlijke service een goede klanten trouw.
Nu is er 1 debiteur waaraan wij een webshop + voorraad hebben geleverd, de hele site hebben gevuld met foto's, teksten en als aanvullende service zoekmachine marketing & advertenties hebben geplaatst. Contracten ondertekent, algemene voorwaarden persoonlijk overhandigd en akkoord getekend door beide partijen
Nu gaat het mis...
Deze debiteur (die ik al niet meer als klant zie) heeft de betalingstermijn voor de website laten verstrijken, de betalingstermijn voor de reeds afgenomen goederen (waarover hij al omzet heeft gedraaid - hebben we in het CMS gezien) laten verlopen en op herinneringen & aanmaningen niet gereageerd.
Daarop hebben we hem vriendelijk uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek, om het een en ander door te nemen & af te spreken (betalingsregeling).Hierop reageerde hij per email met de mededeling dat hij geen tijd had, het bedrag al was overgemaakt. We wachten 5 dagen, we vroegen om een betalingsbewijs, kregen we niet en vervolgens hoorden we allerlei smoezen dat de bank een fout had gemaakt, dat het nu van een andere rekening kwam... maar dat hij ging betalen, al was het contant...maar niets.... Hij stuurde nog wel even een nieuwe bestelling per email voor zijn webshop.
Tenslotte (2 maanden later) hebben we na een allerlaatste sommatie een incasso-bureau ingeschakeld om te trachten het bedrag alsnog buiten de gerechtelijke weg te incasseren. Het enige wat het incasso-bureau tot stand kon brengen was een telefonisch en email akkoord met deze debiteur over het contant betalen binnen 5 dagen van alle openstaande vorderingen, waarna we over zouden gaan tot uitlevering van zijn nieuwe order binnen 10 dagen na zijn volledige betaling. Daarop meldde hij me telefonisch dat het bedrag er binnen 3 dagen zou zijn....
Op het afgesproken tijdstip hebben we er tijd voor vrij gemaakt, waarop hij niet kwam opdagen (zoals verwacht). Nadat het incasso bureau de man had gebeld op een nummer wat we voor hem op zijn website hebben gezet, met de vraag waar hij bleef, melde hij dat hij het nog voor 18u die dag kwam voldoen. We wachtten weer tevergeefs tot 18u en vervolgens hebben we nu een deurwaarder ingeschakeld.
Het bedrag wat openstaat is inmiddels opgelopen tot ruim 8000 euro waardoor het automatisch door een rechtbank zal worden behandeld.
Di bedrag is voor ons een groot bedrag en willen we graag snel op onze rekening hebben, maar ook is het een principe kwestie geworden: nog nooit in heel mijn zakelijke leven heb ik me zo opgelicht gevoeld als door deze debiteur. Ik weet het emoties zijn een slechte leidraad, maar principe is voor mij principe en afspraak is afspraak.
Nu zijn mijn vragen:
- wat is de termijn die een deurwaarder hanteert om te bedrag te vorderen
- is er iemand die weet hoe lang het duurt totdat er een gerechtelijk bevel kan zijn?
- kost het mij veel om dit tot stand te brengen?
Maar ook:
- in overleg met de deurwaarder hebben we besloten om zijn website niet offline te halen (dat was onze eerste emotionele reactie eerlijk gezegd wel). Hierdoor kan hij namlijk in een gerechtelijke procedure niet claimen dat hij schade heeft geleden door een onrechtmatige handeling van onze kant.
Maar....
- wij hebben nog steeds alle wachtwoorden & overeenkomsten met het hostingbedrijf (die krijgen mensen als ze volledig betaald hebben), daardoor zien we, dat mijnheer bestellingen ontvangt die hij onmogelijk kan uitleveren zolang hij ons niet betaalt. Daardoor handelt hij sinds zijn eerste opgedroogde voorraad (die hij nog niet heeft betaald) in strijd met de wet verkoop op afstand en pleegt hij een strafbaar feit ten aanzien van zijn klanten.... Hier willen we NIET aan mee werken door zijn site online te houden....en.... dat schaadt ons indirect ook omdat onze naam eraan verbonden is....
WAT is dan wijsheid?
Ik weet het... het is een heel verhaal geworden... maar is er iemand die ons wat wijsheid kan bijbrengen HOE hier nu mee om te gaan?
Bij voorbaat hartelijk dank!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/11427-termijnen-deurwaarder-wet-verkoop-op-afstand/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag