• 0

vraag over belastingaangifte eenmanszaak

Beste collega-ondernemers en adviseurs,

 

Sinds 1 januari 2006 heb ik een kleine onderneming als fotograaf. Ik heb daarnaast in loondienst gewerkt en voldoe niet aan het urencriterium voor aftrekregelingen.

 

Deze week heb ik mijn eerste zakelijke IB-aangifte ingevuld. Ik heb alle relevante informatie op de website van de Belastingdienst goed doorgelezen en alles uitgepluist, maar er is 1 punt waar ik niet uitkom.

 

Ik hoop dat er iemand is die me zou willen helpen. Ik snap dat een boekhouder wonderen doet, maar ik zou het erg fijn vinden als ik deze relatief simpele aangifte zelf kan doen.

 

Mijn ondernemingsgegevens i/h kort:

 

Netto-omzet: 3505

Overige opbrengsten (KON btw): 459

 

Inkoopkosten: 323

Auto- en transportkosten: 346

Andere kosten: 888

 

Dus: omzet (3964) - uitgaven (1557) = 2407 saldo winst- en verliesrekening

 

Met deze ingevulde gegevens lijkt het aangifteprogramma in het uiteindelijke overzicht echter alleen de gegevens van mijn dienstbetrekking te gebruiken: 'belastbare winst uit onderneming' staat namelijk op € 0. Het lijkt me dat ik iets verkeerd heb ingevuld.

 

Ik vermoed dat het zit in de activa/passiva/het ondernemingsvermogen. Bij alle posten en bij ondernemingsvermogen heb ik € 0 ingevuld, omdat ik geen aparte zakelijke rekening heb en ik het winstbedrag gewoon heb gebruikt voor prive-uitgaven als eten en drinken. Bovendien heb ik geen afschrijvingen, geen eigen huis, geen auto van de zaak, enz. Ik heb voor mijn gevoel dus feitelijk geen ondernemingsvermogen; maar misschien zit ik hier verkeerd.

 

Graag hoor ik of iemand hier me raad kan geven. Alvast heel erg bedankt!

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vermoed dat het zit in de activa/passiva/het ondernemingsvermogen. Bij alle posten en bij ondernemingsvermogen heb ik € 0 ingevuld

 

Dat doe je dan niet goed. Je moet een zakelijke balans maken, waarbij je het eigen vermogen jaarlijks muteert met de winst en met de privéopnamen. Of je al dan niet een zakelijke rekening hebt is daarbij niet van belang.

Link naar reactie
  • 0

Zoals Rene al aangeeft moet je een balans en verlies en winst rekening opmaken waaruit je prive vermogen blijkt. Je prive opname en prive stortingen verwerk je dan in de aangifte en wanneer je een sluitende balans en verlies en winst hebt dan kan dit nooit verkeerd gaan.Hieruit blijkt dan ook het eigen vermogen aan het einde van het boejaar.

 

MIsshien is een boekhouder toch niet zo'n gek idee als je zelf geen balans en verlies en winst kan maken? ;)

 

Succes,

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Hoi Simone,

 

het is relatief simpel:

 

wanneer je geen bankrekening, afschrijving of andere vorderingen/schulden per 31 december hebt, gaat het volgende op:

 

Omzet die je prive ontvangt (incl. btw) is een privé opname

Kosten (incl. btw) die je prive betaald zijn privé storingen

 

Kan niet anders dat deze rekensom (mits aan bovenste voorwaarden voldaan) een ondernemingsvermogen van € 0 oplevert. Immers het sommetje wat ik schets levert per saldo een opname op van 2407, de winst wordt hierbij geteld, zodat je op € 0 uitkomt.

 

De truc zit hem erin even je prive opnamen en stortingen in de aangifte te zetten. Met dit verloop (winstberekening d.m.v. kapitaalvergelijking) rekent het programma dan de winst uit.

 

Zo zie je maar weer helemaal geen boekhouder nodig ;)

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.