Ga naar inhoud

Manipulatie of Machtsmisbruik?

Aanbevolen berichten

(Dit is mijn eerste posting... Mocht iets niet in orde zijn zou u mij even privé hierover kunnen berichten? Dank u)

 

Iemand heeft een serieuze campagne tegen mij geleid de afgelopen 5 weken en heeft alles gedaan om mijn bedrijf kapot te maken.

Het hele verhaal heeft veel weg van een fictie echter wil de realiteit dat ik en mijn vriendin veel schade hierdoor hebben opgelopen.

 

Een man wist forumbezoekers (consumenten) op meesterlijke wijze te manipuleren en doordat hij zichzelf als 'bemiddelaar' had aangesteld werd hij hun aanspreekpunt en niet wij.

Het interessante komt nu: Hij meldde zich nooit aan bij ons bedrijf om klachten van deze klanten door te geven.

Sterker nog hij beweerde op het forum dat hij ons aangesproken had maar ondanks onze beloftes geven we geen gehoor aan de klachten. Hierdoor werden forumbezoekers helemaal wild en kregen we binnen een zeer korte tijd een zeer slechte reputatie.(alias oplichters)

 

De werkdruk en de stress bereikte een hoogtepunt maar we wisten niet waar de echte bron was van alle ophef.

We hadden al eerder last van opstartproblemen waardoor de service verlening soms achteruit ging.

Dit was echter geen reden om van oplichting beticht te worden. Nu ging men een stuk verder.

 

Door de massale annuleringen, boze telefoontjes, bedreigingen enz enz gingen we op zoek naar de bron.

Zo kwamen we op het forum waar deze meneer heer en meester was. We zagen duidelijk welke stappenplan hij hanteerde en hoe manipulatief hij was.

Het zou voor een standaard lezer zeer geloofwaardig overkomen. Echter wisten wij beter en de leugens konden eenvoudig weergelegd worden.

 

De forumbezoekers wisten niet wie deze meneer was en wij ook niet in eerste instantie. Pas toen een krantenartikel verscheen met een extra negatieve schets van mijn bedrijf begon ik elementen te herkennen.

Het artikel was door een ombudsman geschreven en de haat jegens MIJ en mijn bedrijf straalde zowat uit.

In het artikel werd zelfs enkele regels toegewijd aan de 'eigenaar'. Daarin werd ik als oplichter afgebeeld.

Hij schreef niet dat ik een oplichter was maar formuleerde de zinnen zodanig dat het geinsinueerd kon worden.

 

De manier waarom hij graag mijn achternaam in het krantenartikel benadrukte begon steeds meer op een vendetta te lijken.

Deze 'stijl' had ik eerder opgemerkt op het forum bij de 'neppe' anonieme bemiddelaar. Er ging een bel rinkelen...

 

Een klant bevestigde later aan ons dat het om dezelfde persoon ging omdat hij namens 'hen' een aangifte bij de politie had gedaan.

Toen vielen voor mij alle stukjes van de puzzel op hun plek.

Dit was de reden waarom hij ons nooit benaderd heeft als 'bemiddelaar', hij wist dat we alles zouden oplossen en dan kon hij geen krantenartikel meer schrijven. Hij heeft dus voor een flinke chaos gezorgd en midden in de chaos benaderde hij alle officiele instanties waaronder bank, politie, belastingdienst, websites waar we adverteren, zelfs de makelaar enz enz.

 

We wisten dat de anonieme bemiddelaar dit allemaal deed maar we wisten niet wie hij was en het motief was ook niet duidelijk.

Nu werd mij ineens duidelijk waarom niemand ons wilde geloven. Wij wisten niet dat hij zijn positie als ombudsman bij de krant gebruikte om die partijen te benaderen. Daar gaf hij aan dat ze moesten kijken naar al hetgene ze op het forum schrijven (zonder zijn dubbele rol te melden) en dat hij zogenaamd opkomt voor de belangen van de consumenten.

 

Ik vind dit allemaal zeer dubieus want hij wilde mijn internetbedrijf letterlijk aan banden leggen.

Zo kom je voor zover ik weet consumenten niet te hulp.

Een failliete internetbedrijf zorgt juist voor gedupeerde consumenten.

 

Doordat de bron geheel in zicht is hebben we dankzij een oproep op een belangrijke website alsnog mensen weten te bereiken.

Mensen wenden zich allemaal tot ons en denken zelfs dat we opgekocht zijn.

Het is voor hen ondenkbaar dat wij problemen 'alsnog' willen oplossen. Dit zegt iets over de schaal van de negatieve berichtgeving.

 

Op de diverse forums lees je nu dat mensen de anonieme 'bemiddelaar' op handen en voeten draagt voor zijn 'goede' werk.

Deze 'bemiddelaar' was 1 maand lang dagelijks actief maar viel ineens heel erg stil voor enkele dagen nadat hij onze 'actie'zag.

Hij kwam even vlug vandaag weer op het forum en excuseerde zich voor zijn wegblijven maar schreef weer een zin om de hoopvolle mensen overtuigd van onze goede bedoelingen alsnog het geheel in twijfel te laten trekken.

 

Deze man is over de 50 jaar en is zeer gedreven in dit psychologische spelletje. Hoewel ik zijn spelletje in zijn geheel kan volgen, ik snap niet waarom hij er zo op uit is om mijn bedrijf te vernietigen.

Ik werk al 3 jaar lang tussen de 14 en 16 uur per dag om deze zaak goed te laten lopen en enkele woorden van een welgeplaatste iemand zijn voldoende om je structureel kapot te maken.

 

In zijn krantenartikel (19-02 jl) verwees hij trouwens ook terug naar het forum. Je merkt ook dat het artikel meer geschreven was om meer animo te krijgen voor de betreffende website zodat de chaos nog groter werd.

Vervolgens schreef hij als 'anonieme bemiddelaar' dezelfde dag nog op het forum een bericht specifiek gericht aan mij (voor het eerst) met de mededeling dat ik dit keer definitief ten onder zal gaan./.

 

We merken nu dat de druk wat teruggezakt is waardoor wij gewoon onze plicht doen en problemen blijven oplossen.

Echter hebben we een gigantische financiele en psychologische schade opgelopen en de naam van de zaak is onherstelbaar kapot.

 

Ik ben onder de 30 maar ben een zeer teruggetrokken mens (en zeker nu door dit). Echter voor het eerst in mijn leven wil ik dit verhaal

toch met anderen mensen delen....op het internet.

Hiermee hoop ik advies te kunnen krijgen over hoe ik dit het beste kan aanpakken.

 

Ik beschik over een zeer slechte schrijfstijl.

Ik vraag mij daarom af of er mensen zijn die mij willen assisteren om dit verhaal opnieuw te schrijven maar dan met alle

overige details die bewust weggelaten zijn. Ik denk dat het verhaal dan toegankelijker wordt voor de overige lezers.

 

Wellicht vinden jullie dat dit verhaal hier niet thuis hoort vanwege zijn lengte. Indien u mij naar een andere website verwijst dan zal ik het verhaal hier verwijderen.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

 

Dit lijkt me een geval van Bunny Boiler in Business, oftewel een agressieve stalker - zie Wikipedia. We hebben het hier al eerder over zulke gevallen gehad. Hoe ga je als ondernemer om met een boze consument of een gemene concurrent die je met alle mogelijke middelen zwart maakt?

 

De emotionele druk is vervelend, maar me dunkt dat dan juist een koele benadering voorrang verdient. De bron van negatieve verhalen is waarschijnlijk een slechte ervaring. Is die te traceren? Zijn er inderdaad fouten gemaakt? Welke? Zijn die hersteld? Is er een excuus gemaakt? Valt er met terugwerkende kracht van te leren? Is dat duidelijk gemaakt aan de buitenwereld?

 

Als je gedaan hebt wat redelijkerwijze verwacht kon worden, wordt het wellicht tijd voor een tegenactie. Dat vergt een zorgvuldige overweging, want het dossier dat je moet opbouwen betekent een aanslag op je tijd, geld en focus, en voor je het weet beland je in een emotioneel kluitengevecht. Bovenstaand verhaal lijkt me daar een voorbeeld van.

 

Besef wel dat er een bibliotheek vol is van mensen die hun ongeluk beschreven hebben. Rienk Kamer (American Land Programm), Jean-Pierre van Rossem (Moneytron).... Of je daar mee geholpen bent? Een gerichte actie op de bron lijkt me beter, als smaad en schade aantoonbaar is.

 

Zeker wanneer het een concurrent betreft, is terugbijten geen slechte. Maar soms kun je je beter richten op de voortgang van je onderneming.

 

Wat me in deze zaak wel opvalt, is dat het relatief simpel was om je klanten weg te halen. Blijkbaar was een derde beter in staat om klantrelaties aan te gaan, dan de ondernemer zelf. Dat duidt op een ingebouwde zwakte in het bedrijf. En de topic-starter merkt inderdaad op: "we hadden al eerder last van opstartproblemen waardoor de serviceverlening soms achteruit ging." Het kan weleens zo zijn dat ook een uitgeschreven verhaal weinig sympathie voor de topicstarter wekt.

 

Als je niet tegen de hitte kan, blijf dan uit de buurt van het vuur!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 313 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.