• 0

Freelance verkoper aanstellen

Op het forum heb ik in eerdere posts gelezen dat indien je een freelance verkoper aansteld het raadzaam is een var verklaring te vragen aan de betreffende kandidaat.

 

Mijn vraag is of er naast deze var verklaring en een contractuele verkoop overeenkomst nog andere zaken nodig zijn om op een solide manier van start te kunnen met een freelance verkoper?

 

Groetjes

 

Dennis K

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Operationeel zijn er nog wel een aantal zaken die je goed moet regelen. Zo moet je heldere afspraken maken over de rapportages. Spreek goed af hoe vaak je rapportages wilt ontvangen en wat er gerapporteerd dient te worden. Laat de verkoper werken in jouw CRM systeem. Heb je dat niet, zorg dan dat je inzicht hebt in de werkzaamheden, vorderingen en de pipeline.

 

Spreek af wie verantwoordelijk is voor het aanleveren van de doelgroep (cq. adressenbestand).

 

Spreek helder af hoe hij/zij naar buiten treedt. Bij voorkeur als onderdeel van jouw organisatie. Dus met een visitekaartje, email en telefoonnummer van jouw organisatie.

 

Spreek ook af of en hoe jij voor ondersteuning zorgt. Bijvoorbeeld bij verzamelen leads, technische ondersteuning, marketing materiaal etc..

 

Maak heldere afspraken over de onderhandelingsruimte die je ‘meegeeft’. Dat kan later een hoop discussie voorkomen. Laat duidelijk weten of en hoeveel korting je verkoper mag geven. En op welke andere voorwaarden hij/zij mag onderhandelen.

 

Zorg voor heldere bonusafspraken. Niets zo vervelend als discussie over geboekte omzet en de bonus die daaraan vast zit. Maak dit zo inzichtelijk mogelijk.

 

En zorg dat je een goede selecteert! Ik weet niet of je zelf sales ervaring hebt. Zo ja, dan zou je in staat moeten zijn om een goede verkoper te selecteren. Zo niet, laat je dan door iemand uit je omgeving helpen bij het selecteren van een goede verkoper.

 

Dit laatste is waarschijnlijk het belangrijkste. Ik zie teveel ondernemers (zonder sales ervaring) zomaar met iemand in zee gaan. En dan gaat het te vaak mis. Dat voorkomen had kunnen worden door een goede verkoper te selecteren.

 

Mocht je meer advies nodig hebben, bel me dan even.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis,

 

Let echter ook, een Var is maar 1 jaar geldig. Dus ieder jaar weer moet een free lancer een Var aanvragen. Mijn organisatie is een onderdeel van een bv waardoor ik geen var nodig heb. Ik verkoop als zzpér nu voor 3 ondernemingen. Het voordeel voor hen is dat ze geen secundaire arbeidsvoorwaarden betalen en willen ze ons contract niet voortzetten, dan kunnen ze op ieder moment van mij af. In de praktijk werkt dit goed. Een goede verkoper is snel in staat omzet te realiseren. Vragen? kijk op mijn site.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.