• 0

BTW vorig/lopend boekjaar

Hoi,

 

Ben nu een jaar als zelfstandige bezig en tot mijn grote opluchting heb ik zonder noemanswaardige problemen mijn boekhouding kunnen afsluiten en de aangifte IB invullen.

Ik heb nu het nieuwe boekjaar geopend waarbij de beginbalans door de software automatisch is overgenomen. Er is een journaalpost aangemaakt voor het afboeken van de saldi op de BTW rekeningen.

De nog af te dragen BTW op 31 december staat echter op de rekening BTW afdrachten lopend boekjaar. Op zich logisch omdat ik deze pas dit jaar betaal. Maar moet het saldo + de betalingen niet geboekt worden op BTW vorige boekjaren? Of maak ik hier een denkfout?

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Perfect stukje programmering. Voor de btw gebruik je in de loop van het boekjaar drie rekeningen:

 

Te betalen BTW

Te verrekenen (of Voorheffing) BTW

Afdrachten BTW

 

BTW is resultaat-neutraal; voor de ondernemer dus nooit een last alleen maar lastig; dwz dat alle drie de rekeningen, rekeningen van balans zijn. Stel eens voor dat een dergelijke overboeking niet zou worden gemaakt door het programma. Dan zouden de saldi van die rekeningen in de loop van de jaren alleen maar oplopen; lastig voor controles e.d. of je moet het zelf boeken.

Door de Te betalen BTW en Te verrekenen BTW weg te boeken naar Afdrachten BTW wordt dat voorkomen.

 

Vervolgens wordt door de betaling (of ontvangst) van het vierde kwartaal van vorig jaar het saldo van deze laatste rekening ook weer nihil.

 

 

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.