• 0

Affilliate commissie = electronische dienst?

Hallo,

 

Ik heb de hele dag gezocht naar duidelijke info over dit onderwerp en kom er niet uit. De belastingtelefoon geeft tegenstrijdige antwoorden wanneer ik het hun vraag. Ik hoop dat iemand van jullie me verder kan helpen want ik moet m'n BTW aangifte op orde krijgen.

 

Dit is de situatie:

 

Ik heb een eenmanszaak met BTW nummer. Ik creëer digitale boeken (pdf's) en software die ik internationaal verkoop - meerderheid van mijn klantenkring is van buiten de EU.

 

Daarnaast promoot ik op bescheiden schaal producten en diensten van derden in een zgn. affiliate model: ik schrijf me in voor een affiliate programma en plaats een speciale affiliate link naar een product wat ik goed vind op een van mijn sites. Als erop geklikt wordt en het product besteld wordt, ontvang ik hierover commissie.

 

Alle affiliate programma's bij wie ik ben aangemeld zijn van bedrijven of personen in de VS.

 

Waar ik niet uitkom: is het aanbevelen van een digitaal product op een website nou wel of niet een vorm van electronische diensverlening?

 

En zo ja - is er dan geen BTW verschuldigd of betreft het het 0% tarief?

 

En waar moet je dan wat aangeven bij de BTW aangifte?

 

De belastingdienst heeft me verteld dat het wel zo is, maar daarna dat het niet zo is en toen weer dat het wel zo is... ::)

 

De een zegt dat de plaats van de dienstverlening in N'land plaatsvindt: ik typ de links in mijn pc in N'land in een html pagina die ik vervolgens upload op de website. En daarom BTW betalen.

 

De ander zegt weer, nee, dit is electronische dienstverlening en dus aanbieder in EU levert aan afnemer buiten EU dus geen BTW.

 

Op de website van de BD is ook geen duidelijk antwoord te vinden. Is het bemiddeling en daarmee sprake van een levering? Of valt het onder reclamediensten?

 

Ik kom er niet meer uit...

 

Alvast bedankt aan ieder die kan helpen hiermee!

 

Patricia

 

"If you can believe it, you will achieve it!"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Ik heb mijn BTW opgaves ingediend maar voor de zekerheid nog maar een brief aan de inspecteur geschreven met hierin de vraag om een uitspraak te doen.

 

Zal de reactie hier plaatsen wanneer ik die terugkrijg.

 

Patricia

"If you can believe it, you will achieve it!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.