• 0

Internet in de auto

Met alle bestaande technieken moet het m.i. mogelijk zijn om internet in de auto mogelijk te maken. Ik denk hierbij aan een combinatie van de volgende technieken: umts, display in voorruit en voice recognition; tijdens het rijden (of in de file) druk je op een browser button (op de radio?) en internet start op in een bepaald gedeelte van je voorruit (uiteraard transparant, net als bij de Citroen C6). Je spreekt duidelijk uit:"Ga naar www.routenet.nl" (bijvoorbeeld) en de browser gaat inderdaad naar www.routenet.nl.

 

Wat vinden jullie van dit idee? Technisch is het realiseerbaar, maar is het verantwoord? Mensen zijn nu ook continue afgeleid door hun navigatie en zelfs met handsfree bellen zitten mensen aan de knoppen van en kijken naar hun telefoon.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Jan Willem

 

Ik vind het grote onzin.

 

Bovendien heb je dat toch al in de auto, mocht het echt nodig zijn! Je PDA. mobiel of laptop? Wat heeft het voor toegevoegde waarde als het op de manier gaat hou jij het voorsteld?

 

Tot slot ben ik van mening, als men denkt dat je echt moet internetten, je de auto aan de kant moet zetten. Of je neemt een chauffeur.

 

Met vriendelijke groet,

Ruud Menting

Link naar reactie
  • 0

Internetten tijdens het rijden? Net zo fout als bellen tijdens het rijden. Zelfs handsfree schijnt dit niet echt veilig te zijn, dus voor internetten zal dit ook gelden. Daarnaast is mobiel internet nog best prijzig.

 

Wat wel handig kan zijn, is een navigatie systeem dat via hetzelfde principe de gegevens rechtstreeks voor je neus neerzet. Uiteraard wel op zo'n manier dat je geen "dode" hoeken krijgt.

 

Maar of er een grote doelgroep hiervoor is te vinden.... Ik denk het niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met Ruud eens, en dan voornamelijk omdat het me levensgevaarlijk lijkt. De meeste mensen kunnen zich niet eens meer op het verkeer concentreren als ze handsfree een gesprek aan het voeren zijn - ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als ze in de auto even Geenstijl gaan bekijken.

 

Wat dingen als routenet betreft - ik bekijk dat altijd even voordat ik vertrek, en print het eventueel uit als de route in de stad van bestemming ingewikkeld is. Werkt prima, en ik kan me onderweg volledig concentreren op het veilig aankomen op de plaats van bestemming...

Link naar reactie
  • 0

Jan Willem,

 

Je idee is helemaal niet gek, integendeel. Kijk alleen al wat Microsoft in Januari van dit jaar verkondigde : http://technology.guardian.co.uk/news/story/0,,1985195,00.html#article_continue (inclusief praten tegen je compu).

 

Overigens is er in de USA al 10 jaar een systeem waarmee je computer achtige dingen mee kan doen, inclusief het snel oproepen van een helpdesk met allerlei fijne services. Geen idee meer hoe ze heten, maar de GSM heeft dit waarschijnlijk voor 89% obsolete gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

Malamut,

 

Ook jij hartelijk dank. De meeste reacties zijn negatief ivm gevaar voor (mede)weggebruikers, wat ik persoonlijk weer positief vind. Het topic is geplaatst om reacties te peilen en dat lukt goed. Insteek is ook om gevaar te verminderen; je ziet nu nog vaak mensen sms'sen of emailen met hun telefoon. Display in voorruit is misschien wat te ver vooruit gedacht. De techniek om emails via telefoon te ontvangen en af te laten spelen bestaat al, maar schijnt niet zo'n succes te zijn en zo te zien wordt dit ook geen succes.

Link naar reactie
  • 0

Even los van de head up display zijn er op het web vele voorbeelden te vinden van auto's met ingebouwde pc's.

Een Nederlands voorbeeld met de Mac Mini vind je bij Mac2Go

Ik zie alleen het nut net van naar het routenet gaan als er voldoende navigatiesoftware beschikbaar is voor pda/laptop/macmini om je door het verkeer te loodsen.

Verder hebben de duurdere klasse auto's vaak al een soort digitaal informatiesysteem voor de bestuurder die al veel van deze functionaliteiten bied. Zo ook dvd kijken op de display, een functionaliteit die niet beschikbaar is tijdens de rit !

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een goed idee. Niet om zomaar wat te browsen tijdens het rijden of je email te lezen, maar dat suggereerde Jan Willem ook niet. Een F16 piloot moet toch echt meer aandacht bij het vliegen houden dan een automobilist bij het rijden, en ook een F16 piloot krijgt informatie in zijn "voorruit" geprojecteerd. Dat moet met een auto dus ook kunnen. Je kunt allerlei toepassingen bedenken, zoals een tomtom die online is en ook de omleidingen meldt, online file informatie, online snelheids adviezen aan individuele automobilisten om te zorgen dat het verkeer blijft doorrijden (beter dan wat ze nu met die aanduidingen boven de weg doen), en nog veel meer.

 

Ik vind het wel een beetje jammer dat iemand een leuk idee post op HL en dat er dan zoveel onzinnige negatieve reacties komen.

 

Link naar reactie
  • 0

In de USA worden nu zelfs digitale reclame borden uitgeschakeld omdat ze de bestuurder teveel zouden afleiden.

 

En terecht! Bij Zoetermeer staat nu ook zo'n scherm...veel afleiding, 's avonds teveel licht (verblinding) en landschapsvervuiling!

 

Doe dan schapen een reclamejasje aan in de winter ;)

 

Over internet in de auto:

Er is altijd een markt. Tegenwoordig hebben veel ouders al DVD achterin de auto en voorin zie ik ook steeds vaker een schermpje (anders dan TOMTOM of andere navigatiesystemen)

 

Ik denk echter dat internet in de auto zich beperkt tot toepassingen die je zelf niet de mogelijkheid geven om te browsen. Bijvoorbeeld een auto die via IP protocol laat weten of er onderhoud moet komen, laat weten waar hij is na diefstal of andere nieuwsfeiten of berichten laat doorkomen. Maar vrij browsen naar pagina's en mailen....denk het niet.

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

@ Christine De door jou genoemde technologie is oa al leverbaar op de Cadillac's. Die hebben restlichterversterkers die bij nacht door een head up display zichtbaar maken wat het menselijk oog niet ziet.

Een techniek rechtsstreeks uit de cockpit van de gevechtsvliegtuigen.

 

Mix die enge rekeningrijden kastjes met navigatieapparatuur en de staat bepaalt hoe je van Amsterdam naar Utrecht rijd. Geeft snelheidsadviezen en eventueel zelfs harde adviezen, oftwel grijpt in.

En zo kun je nog wel even doorfantaseren.

 

De topic starter vroeg om reacties, die krijgt hij ook.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik vind het grote onzin.

 

Ruud Menting

De topic starter vroeg om reacties, die krijgt hij ook.

 

dat is heel goed. maar reacties als "dat is onzin" horen niet op HL.

 

 

Ik lees toch twee verschillende dingen.

Daarnaast is het maar net in welke belevingswereld iemand leeft die maakt of deze persoon vind dat Ruud een gebrek aan toekomstvisie heeft, of de topic strater een fantast is.

Zolang mensen elkaar niet beledigen ga ik de niet modereren op inhoud omdat het even niet in het/mijn innovatiestraatje past. ;)

Link naar reactie
  • 0

De topic starter vroeg om reacties, die krijgt hij ook.

 

dat is heel goed. maar reacties als "dat is onzin" horen niet op HL.

 

 

 

Ik vind internet in de auto onzin ja (lees rijdend in de auto als je alleen bent) Mag dat niet? Ik heb niet gezegd dat ik de topic onzin vind toch?

 

Krijg ik nu weer een kamra eraf haha

 

Mvg

Ruud

Link naar reactie
  • 0

Idee is wel leuk, maar er wordt weer veel te veel naar techniek gekeken. Internet in de auto, ja en dan.

 

Als het nou o.a. het volgende zou kunnen oplossen, dat:

 

- ik mijn handen niet meer aan het stuur hoef te houden.

 

- automatisch meldt wie er in het aankomend koffiehuis is om spontaaan nog wat bij te babbelen met één of ander.

 

- meldt dat er een auto te koop staat op 5 km waar je op dat moment bent en altijd al naar op zoek bent.

 

- je automatisch zelf iemand op de bon kunt slingeren door een foto te shooten van een bumper klever.

 

 

Als je dit soort zaken met internet kunt oplossen....Ja dan is het wel handig en anders moet je er misschien een andere techniek bijhalen. Rooksignalen misschien:-)

.

Maar zeker geen onzin.

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een goed idee. Niet om zomaar wat te browsen tijdens het rijden of je email te lezen, maar dat suggereerde Jan Willem ook niet. Een F16 piloot moet toch echt meer aandacht bij het vliegen houden

dan een automobilist bij het rijden,

 

Daar ben ik het dus niet mee eens! Vrijwel alles aan het vliegen is/kan geautomatiseerd verlopen waardoor de vlieger meer tijd overheeft voor niet-vliegzaken zoals doel zoeken en op google zoeken of dit vriend of vijand is...

 

en ook een F16 piloot krijgt informatie in zijn "voorruit" geprojecteerd.

Alle info heeft direct met zijn missie te maken. Alles wat hem hiervan af kan leiden wordt zoveel mogelijk afgeschermd.

 

Op mij komt/kwam de vraag "internet in de auto"over als een scherm met letters en afbeeldingen die de automobilist afleiden van zijn missie.

 

Maar wat je hier schrijft

Dat moet met een auto dus ook kunnen. Je kunt allerlei toepassingen bedenken, zoals een tomtom die online is en ook de omleidingen meldt, online file informatie, online snelheids adviezen aan individuele automobilisten om te zorgen dat het verkeer blijft doorrijden (beter dan wat ze nu met die aanduidingen boven de weg doen), en nog veel meer.

 

is natuurlijk ook een vorm van internet. Internet zien als always connected, everywhere is natuurlijk een veel ruimer begrip. In die zin heb je wel gelijk met

Ik vind het wel een beetje jammer dat iemand een leuk idee post op HL en dat er dan zoveel onzinnige negatieve reacties komen.

 

Ik ben er van overtuigd dat we pas aan het begin staan van de internetrevolutie in de auto. Er komen in de toekomst nog honderden innovaties die de auto met het internet zullen verbinden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zolang mensen elkaar niet beledigen ga ik de niet modereren op inhoud omdat het even niet in het/mijn innovatiestraatje past. ;)

 

Nou schiet je wat door, Tech. Niemand heeft gesuggereerd dat er iets of iemand gemodereerd moet worden, toch? Ik vond het allen raar dat men zo negatief reageert. Innovatie werkt beter als ideeen niet bij de eerste uiting gelijk worden afgeschoten. Als je eerst probeert je er iets leuks of nuttigs bij voor te stellen, kun je het later altijd nog afschieten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt me geweldig! Ik heb altijd veel last van bumperklevers, met name bumperklevers die voor me rijden en maar een paar meter tussen mij en hen laten.

 

Ja, moet nog even serieus blijven, maar hierop doordenkend heb je feitelijk weer helemaal geen internet nodig, iets van een mobieltje zou genoeg moeten zijn. Vandaar nog even opmerkend begin bij wat je wilt realiseren en zoek dan de techniek er bij. Is ook veel leuker dromen.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je internet nodig hebben in je auto, ten eerste is het levensgevaarlijk en ten tweede zal het ook weer heel snel worden verboden om te internetten in de auto door de nederlandse regering, als je al ziet dat ze roken e.d. ook al willen verbieden in de auto omdat dit tevens te veel af kan leiden.

 

Wel kan ik me indenken dat internet gebruikt kan worden voor het al eerder genoemde file omzijlen met de tomtom o.i.d. of als je op een parkeerplaats staat snel even iets te kunnen oproepen..

 

Wat wel weer een leuk iets zou kunnen zijn is de complete electronica van de auto erop aansluiten zodat, mocht er iets zijn met je auto, de ANWB op afstand kan uitlezen wat er met je auto aan de hand is (hetzelfde gebeurd al in de F1)... maar dat zal nog wel een beetje te ver gedacht zijn

Link naar reactie
  • 0

Wat wel weer een leuk iets zou kunnen zijn is de complete electronica van de auto erop aansluiten zodat, mocht er iets zijn met je auto, de ANWB op afstand kan uitlezen wat er met je auto aan de hand is (hetzelfde gebeurd al in de F1)... maar dat zal nog wel een beetje te ver gedacht zijn

 

Ik heb al wel eens een filmpje gezien waarin een auto een foutmelding automatisch doorgeeft naar een centrale. Daar wordt vervolgens automatisch de dichtsbijzijnde garage ingeseind en ook een taxi besteld. De chauffeur wordt naar een ontmoetingspunt gedirigeerd waar op het zelfde moment ook de taxi en de garagemonteur aankomen. De persoon waarmee dechauffeur een afspraak heeft wordt bovendien automatisch bericht dat er de bijeenkomst ietsje later zal plaatsvinden.

 

In de praktijk lijkt mij dit lastig te implementeren omdat er nog veel menselijk handelen aan te pas komt maar geeft wel aan waar het in de toekomst naar toe gaat.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb al wel eens een filmpje gezien waarin een auto een foutmelding automatisch doorgeeft naar een centrale.

 

De McLaren F1 uit 1994 was één van de eerste 'consumenten"auto's met een zogenaamd telemetrie systeem. De Fabriek kon op deze manier op afstand de conditie van de auto uitlezen inclusief natuurlijk de errorlog's.

Tegenwoordig zijn er wel meer productieauto's met soortgelijke technologie.

Er zijn bv ook Amerikaansse auto's met een soort noodknop. Wie deze indrukt, wordt onmiddelijk doorverbonden met een soort alarmcentrale die onmiddelijk actie onderneemt.

 

De McLaren F1

2846004_7988_1166171895658-mclaren4.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.