• 0

te hanteren volgorde bij oprichting B.V

Hallo,

 

Ik ga samen met een ander persoon een BV-structuur op poten zetten, te weten 2 holdings (elk 1) die samen 1 werkmaatschappij oprichten. Hiertoe gaan we dus naar de KVK, de notaris en een bank. De vraag is: in welke volgorde kunnen we dit doen? Suggestie:

 

bank - notaris - KVK

 

Dit lijkt handig i.v.m de 18000 per BV die bij oprichting op een bankrekening van de BV moet staan. Na oprichting via de notaris melden we ons bij de KVK als bestaande onderneming. Is dit handig of is een andere manier beter? Ik hoor het graag!

 

Groet,

Jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De volgorde is OK, volgens mij doet je notaris zelfs aangifte bij de KVK.

 

Vraag je wel goed af of het zinvol is om een holdingstructuur op te zetten. Het is veel werk en duur in het onderhoud. Als je geen gekke dingen doet is 1 bv met twee privé aandeelhouders het overwegen waard.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Vraag je wel goed af of het zinvol is om een holdingstructuur op te zetten. Het is veel werk en duur in het onderhoud. Als je geen gekke dingen doet is 1 bv met twee privé aandeelhouders het overwegen waard.

 

Thanks voor je snelle antwoord. :) Is het zo dat je bij oprichting (dus op het moment dat je bij de notaris zit) die 18000 euro op een bedrijfs-bankrekening moet hebben staan? Beetje kip en ei verhaal: bij de bank heb je nog geen bedrijf, maar de notaris vraagt wel om een bedrijfsbankrekening met 18000 euro.

 

Een accountant raadde ons deze holding-structuur aan omdat het flexibeler is dan de structuur met 1 BV. Wij gaan ons richten op detachering (van onszelf) en daarnaast het ontwikkelen van eigen software. Gegeven deze werkzaamheden, is een 1 BV structuur dan handig(er)?

Link naar reactie
  • 0

Jeroen,

 

Je zoekt een notaris en begint daar de besprekingen voor de te oprichten B.V.('s). Van je notaris kan je een brief krijgen die bevestigt dat er een oprichtingsakte in de maak is. Hiermee kan je, nog voordat je 18.000 euro hebt gestort, naar de KvK en je inschrijven als B.V. i.o. Met een inschrijving(uitreksel KvK) als B.V. i.o. ga je naar de bank en open je een rekening voor de storting. Vervolgens kan je alles met de notaris afronden.

 

Groet,

 

Pawel

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jeroen,

 

Het is niet de notaris die om 18.000 euro vraagt maar de wet. En ja, dat geld moet op een bankrekening staan, maar dat wil niet zeggen dat je het geld niet geleend mag hebben...

 

Accountants adviseren nogal vaak holdingconstructies. Maar de kosten daarvan (en van de bijbehorende boekhouding) hoeven zij niet te betalen.

Het advies van mijn notaris was simpel. Beginnen met 1 BV en de aandelen verdelen zoals je wilt. Indien het bedrijf inderdaad zoveel geld gaat opleveren als je vooraf hoopt, kun je er altijd nog 2 holdings boven zetten. Dat kost later zo'n 500 euro meer dan nu, maar het scheelt je nu een kleine 2000 euro (plus jaarlijks wat voor de administraties). En het is voor je start erg moeilijk beoordelen of je echt wat aan die holdings gaat hebben.

 

Ik vraag me overigens af of jullie niet toekunnen met 2 eenmanszaken en een goede aansprakelijkheidsverzekering. Want dan betalen jullie veel minder belasting over je verdiensten (bij meer dan 23 uur per week), het kost je veel minder tijd en ook de kosten van die accountant zijn meestal lager...

 

Maar ja, da's mijn bescheiden mening. In ieder geval succes ermee.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.