• 0

Mogelijk problemen met exclusief verdeler Benelux

Momenteel ben ik gesprek met een Duitse fabrikant van "mijn assortiment". De indicatieprijzen die ik reeds ontvangen heb zijn interessant, wel zijn nog een aantal kleine aanpassingen nodig.

 

Daarnaast is assortiment dusdanig uitgebreidt dat ik met alleen dit merk een groothandelaarsfunctie kan vervullen. Zeker omdat dit merk nog niet veel op de Nederlandse markt verkrijgbaar is. Dus ik kan mij een beetje uit het prijzencircus onttrekken en een mooie marge maken (30-40%). Tot zover de het "mooi weer" praatje.

 

Nu heeft deze fabrikant al een verdeler zitten in België. Zij presenteren zich als exclusief verdeler voor de gehele Benelux. Al zijn zij niet erg actief op de Nederlandse markt. Wellicht gaat dit wel nog komen, aangezien zij een nieuwe vertegenwoordiger hebben aangetrokken voor Nederland.

 

Waar ik een beetje bang voor ben is het volgende. ik ga er uiteraard van uit dat ik succesvol ga worden. Dus ik voorzie "problemen" met de Belgische verdeler. Zij krijgen last van mij, daarop beginnen zij stennis te maken bij de fabrikant. De fabrikant levert niet meer aan mij. Weg investeringen van mij kant. Dit is uiteraard puur hypotetisch.

 

Hoe kan ik deze problemen voorkomen? Wat voor een soort contract moet ik opstellen? Moet ik überhaupt een contrcact opstellen? Kan ik een leveringsgarantie eisen?

 

Hoe kan ik dit nou het beste aanpakken?

 

Alvast bedankt voor de hulp en het meedenken!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer jij zelf afspraken maakt met de fabrikant is het vreemd dat de belgische distributeur daar stennis over kan maken. Als de fabrikant zo tevreden is over de belg, waarom dan met jou praten? Met dat in het achterhoofd en de verwachting dat jij succesvol zult zijn, zal de leverancier geen problemen maken. Jij brengt ze omzet uit de NL markt die de andere leverancier niet bracht....

 

Maar:

- Zeker een contract voor de NL markt opstellen (daarin ook de leveranties vastleggen)

- Wederzijdse verwachtingen vastleggen

- Proberen geld te krijgen van de fabrikant tbv de promotie. Probeer ze er bij te betrekken, des te groter is hun commitment naar jou toe

 

Succes!

 

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Sluit mij aan bij Pelsmaeker. Wil er nog even aan toevoegen dat het wat mij betreft ook belangrijk is wat voor contract de Duitsers nu echt met die Belgische verdeler hebben opgesteld. Je schrijft dat ze zich presenteren als distributeur van de hele Benelux, maar mogen ze dat ook, hebben ze daar exclusieve rechten? Ik zou het contract van die Belgen willen inzien, om te voorkomen dat je straks rechten hebt in Nederland, maar dat de Belg ook rechten heeft. Voor de Duitsers is dat interessant, iedere order die binnenkomt is voor hen interessant, en spelen ze jou en die Belg tegen elkaar uit.

 

Uiteindelijk zijn het de Duitsers die beslissen hoe de markt wordt verdeeld, alhoewel het ook goed is om die Belgen te ontmoeten en persoonlijk te leren kennen. Contracten zijn leuk, maar er zit altijd een clausule in om er onderuit te komen, en ik denk niet dat je wil procederen tegen de Duitsers of Belgen. Ook zul je die Belgen tegenkomen bij salesmeetings van de Duitsers, dus het beste is alles in goed overleg, dan contracten.

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoe ziet zo'n contract eruit. Is dit iets waar de KVK mij mee kan helpen?

 

Ja dat kunnen ze. Zie bijgesloten Word document.

 

Helaas is dit slechts in het Nederlands. Dus de tip van Bluelarix m.b.t. EVD/ICC lijkt me een goede (zie ook link in attachment).

Je Duitse leverancier zal graag een Duits- of Engelstalig contract zien.

 

Heb je die Duitsers overigens al ontmoet? Mijn ervaring is dat een face to face gesprek veel sneller duidelijkheid biedt dan communicatie per telefoon/mail.

 

Viel erfolg!

KVK_mod_hc.doc

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.