• 0

vragen over kasrondje

Ik heb zojuist via de "zoek" functionaliteit gezocht op "kasrondje" en veel nuttige info gevonden. Toch nog een paar vragen w.b storting van 18.000 euro in een specifieke situatie rondom een op te zetten BV:

 

Wij (ik en 1 ander persoon) zijn van plan 2 holding BV's en 1 werkmaatschappij BV op te richten. Alle werkzaamheden worden vanuit de werkmaatschappij verricht en deze BV gaat dus ook alle verplichtingen aan. Elk van ons heeft zijn eigen holding BV waar hij 18.000 euro in stort. Via deze holdings wordt de werkmaatschappij opgezet waar de holdings allebei hun 18.000 in storten (kosten e.d even buiten beschouwing gelaten). De holding BV's zijn dan dus "leeg". De werkmaatschappij heeft dan 36.000. Vervolgens willen we vanuit de werkmaatschappij 9000 euro per persoon terugboeken naar privé. De werkmaatschappij houdt dus 18.000 euro over. Volgens een gesprek met een accountant is dit gewoon mogelijk.

 

Vragen:

 

- Bij het zoeken op "kasrondje" kwam ik verschillende opmerkingen tegen over privé aansprakelijkheid bij het niet afstorten van 18.000 euro. De holding BV's zijn hier leeg, maar gaan ook geen verplichtingen aan met derden. Dat doet de werkmaatschappij en die is keurig volgestort met 18.000 die gewoon blijft staan. Lopen de holdings op 1 of andere manier toch risico als het misgaat met de werkmaatschappij? En zijn de DGA's van de holdings in dat geval dan nog steeds toch nog privé aansprakelijk?

 

- Als we achteraf de holdings ook volstorten tot 18.000 elk, is daarmee een eventuele hoofdelijke aansprakelijkheid bij faillissement afgewend?

 

- Ik las dat bij terugstorten naar privé, de privé persoon eigenlijk een lening bij de BV aangaat maar ik begrijp de constructie daaromtrent niet. Kan iemand dat uitleggen?

 

- Is het handiger om die 9000 euro via de holding BV terug te lenen/geven aan privé of rechtstreeks van de werkmaatschappij?

 

Een heel verhaal, ik hoop dat jullie ons wijzer kunnen maken! :D

 

Alvast bedankt! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Wij (ik en 1 ander persoon) zijn van plan 2 holding BV's en 1 werkmaatschappij BV op te richten. Alle werkzaamheden worden vanuit de werkmaatschappij verricht en deze BV gaat dus ook alle verplichtingen aan. Elk van ons heeft zijn eigen holding BV waar hij 18.000 euro in stort. Via deze holdings wordt de werkmaatschappij opgezet waar de holdings allebei hun 18.000 in storten (kosten e.d even buiten beschouwing gelaten).De holding BV's zijn dan dus "leeg". De werkmaatschappij heeft dan 36.000.

 

Ik zou het anders doen namelijk vanuit iedere holding 9000 euro gebruiken om de aandelen in de werkmaatschappij vol te storten. Dan blijf je tenminste baas over je eigen geld.

 

Vervolgens willen we vanuit de werkmaatschappij 9000 euro per persoon terugboeken naar privé. De werkmaatschappij houdt dus 18.000 euro over. Volgens een gesprek met een accountant is dit gewoon mogelijk.

 

"Gewoon" is niet het juiste woord. Het geld is eigendom van de BV en kan dus niet "zomaar" er weer uitgehaald worden. Je kunt een rekening-courant overeenkomst met de BV afsluiten waarbij je dus toestemming krijgt om, tegen een zakelijke rente(!), rood te staan bij de BV. Deze rente moet daadwerkelijk worden betaald en komt bij de BV op de V&W rekening te staan. Daarnaast kun je ook een leningovereenkomst met de BV afsluiten.Wederom geldt hier dat er een zakelijke rente betaald dient te worden.

 

Vragen:

 

- Bij het zoeken op "kasrondje" kwam ik verschillende opmerkingen tegen over privé aansprakelijkheid bij het niet afstorten van 18.000 euro. De holding BV's zijn hier leeg, maar gaan ook geen verplichtingen aan met derden. Dat doet de werkmaatschappij en die is keurig volgestort met 18.000 die gewoon blijft staan. Lopen de holdings op 1 of andere manier toch risico als het misgaat met de werkmaatschappij? En zijn de DGA's van de holdings in dat geval dan nog steeds toch nog privé aansprakelijk?

 

Als er geen mismanagement is gepleegt dan is dit volgens mij een legitieme manier om het geld weer terug naar prive te sluizen. Je blijft echter wel rente verschuldigd en op enig moment komt er een afrekening met de fiscus en/of zal de lening terugbetaald moeten worden.

 

- Als we achteraf de holdings ook volstorten tot 18.000 elk, is daarmee een eventuele hoofdelijke aansprakelijkheid bij faillissement afgewend?

 

Is toch niet nodig want de holdings gaan toch niet failliet? Alleen de investering in de werkmaatschappij dient door de holdings te worden afgeschreven maar dat levert volgens mij fiscaal gezien weer een leuke aftrekpost op.

 

Ik las dat bij terugstorten naar privé, de privé persoon eigenlijk een lening bij de BV aangaat maar ik begrijp de constructie daaromtrent niet. Kan iemand dat uitleggen?

 

Zie ook hierboven. Je maakt een leningovereenkomst in 2-voud op waarin je de gegevens van de leningverstrekker en en leningontvanger vermeldt, het bedrag, de looptijd, de maandelijkse aflossing,het rentepecentage en hoe de rente berekend wordt. Vervolgens teken je beide dokumenten 2x, namelijk één keer als bestuurder van de holding (leningverstrekker) en 1x als prive-persoon (leningontvanger).

Het is wel wijs om deze leningovereenkomst te laten beoordelen door de belastinginspecteur zodat later niet de "zakelijkheid" ervan door de belastingdienst wordt betwist.

 

- Is het handiger om die 9000 euro via de holding BV terug te lenen/geven aan privé of rechtstreeks van de werkmaatschappij?

 

Ja, zie hierboven.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.