• 0

balans nieuwe vof

All,

 

Mijn compagnon en ik zetten samen een vof op, welke de activiteiten van zijn bedrijf voortzet. zijn bestaande bedrijf hebben we gewaardeerd volgens de inventaris + goodwill. Ik zal een investering doen in de vof, maar niet direct gelijk aan waarde van de oude eenmanszaak van mijn compagnon. (verschil maken we later goed door andere kapitaalopnames).

de eigendoms / winst verdeling wordt wel 50/50. ik zal waarschijnlijk een investering + een verplichting moeten inbrengen in de vof.

 

hoe schrijven we dit op in vof contract en balans / persoonlijke kapitaalrekeningen?

 

dank voor hulp,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn in het algemeen twee methodes om de administratie van de vof op te zetten.

1. Voortgang in de "oude" administratie van de eenmanszaak

2. Openen van nieuwe boeken.

 

In het eerste geval moeten allle balansposten worden gecorrigeerd naar de overeengekomen standen.

In het tweede geval wordt alles opnieuw opgezet.

Verschillen zijn natuurlijk niet zo erg groot tussen beide methodes.

Ik ga even van de methode 2 uit.

 

Alle balansposten opnemen zoals gewaardeerd in onderling overleg.

Toevoegen de kapitaalrekening vennoot A en de kapitaalrekening vennoot B. Stel A is de vennoot die de eenmanszaak inbrengt. B ben jij.

 

De kapitaalrekening van A is dan duidelijk naar ik aanneem. Voor jou wordt de journaalpost:

 

Bank (voor het gedeelte dat je stort)

Rekening-courant B (voor het gedeelte dat je nog moet storten)

Aan Kapitaal B (dit bedrag is dan gelijk aan Kapitaal A)

 

In het contract dient in ieder geval te worden opgenomen:

 

- elke balanspost die door A wordt ingebracht met de daarbij afgesproken waarde leidende tot de stand van Kapitaal A

- het bedrag dat door B wordt gestort

- de termijn waarop het resterende gedeelte van B wordt gestort, respectievelijk wordt verrekend met winstuitdelingen.

 

Privé-opnamen (en stortingen) in de loop van het jaar kunnen worden geboekt op een rekening Privé A en Privé B.

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Mijn vriend en ik beginnen ook een VOF uit zijn eenmanszaak.

Alleen is het ondernemingsvermogen op de eindbalans van de eenmanszaak negatief.

Neemt de nieuwe vennoot dit negatieve vermogen over of kan het naar 0 (nul) worden gebracht?

Het gaat om een klein bedrag. Voor ons maakt het niet uit hoe het wordt gedaan, wat is boekhoudtechnisch het best?

 

(Het is een klein bedrijfje, geen investeringen, computer is al afgeschreven.)

 

Voorbeeld-bedragen (afgerond voor de duidelijkheid):

einddatum eenmanszaak:

* banksaldo: 2000

* tegoed van debiteuren: 2500

 

* nog te betalen omzetbelasting: 1500

* overige uitstaande schulden: 3500

 

Het eindvermogen op de eindbalans van de eenmanszaak is dus -500.

 

Het gaat om een klein bedrag. Voor ons maakt het niet uit hoe het wordt gedaan, wat is boekhoudtechnisch het best.

 

Alvast vriendelijk bedankt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In feite zijn hiervoor een aantal mogelijkheden. Bij voorbeeld:

- vorderingen en schulden vanuit de eenmanszaak binnen de administratie van de eenmanszaak gewoon afwikkelen en vof met een schone lei laten beginnen. Dit houdt in dat de eigenaar van de eenmanszaak alsnog € 500 bij moet lappen vanuit privé om daarna die boeken te kunnen sluiten.

- begin de administratie van de vof met de van de eenmanszaak overgenomen cijfers en voeg "goodwill" van € 500 toe, waardoor de inbreng van de eenmanszaak exact op nihil komt.

 

De nieuwe (toegevoegde) vennoot accepteert hiermee dat de waarde van de ingebrachte vorderingen en schulden van de eenmanszaak per saldo € 500 hoger is.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Bedankt Ecofin

 

In feite zijn hiervoor een aantal mogelijkheden. Bij voorbeeld:

>> vorderingen en schulden vanuit de eenmanszaak binnen de administratie van de eenmanszaak gewoon afwikkelen en vof met een schone lei laten beginnen. Dit houdt in dat de eigenaar van de eenmanszaak alsnog € 500 bij moet lappen vanuit privé om daarna die boeken te kunnen sluiten.

 

Moet de eerste vennoot dit voor de overgangsdatum storten of kan het ook een maand later?

En hoe omschrijf je dit op de balans?

 

>> begin de administratie van de vof met de van de eenmanszaak overgenomen cijfers en voeg "goodwill" van € 500 toe, waardoor de inbreng van de eenmanszaak exact op nihil komt.

 

Door de tweede vennoot neem ik aan? Wordt dit op de bankrekening gestort, of kan dit gewoon vermeld worden, en de nieuwe vennoot kan dan dat jaar 500 euro minder prive-onttrekkingen nemen?

En hoe omschrijf je dit op de balans?

 

De nieuwe (toegevoegde) vennoot accepteert hiermee dat de waarde van de ingebrachte vorderingen en schulden van de eenmanszaak per saldo € 500 hoger is.

 

 

Bedankt

Sandra

Link naar reactie
  • 0
Moet de eerste vennoot dit voor de overgangsdatum storten of kan het ook een maand later?

En hoe omschrijf je dit op de balans?

 

Gezien vanuit de vof is dit geen punt. Het gaat hier immers over de administratie van de eenmanszaak. De vof begint met een schone lei; dus zonder bezittingen en schulden.

 

Door de tweede vennoot neem ik aan? Wordt dit op de bankrekening gestort, of kan dit gewoon vermeld worden, en de nieuwe vennoot kan dan dat jaar 500 euro minder prive-onttrekkingen nemen?

En hoe omschrijf je dit op de balans?

 

De bezittingen, vorderingen en schulden worden overgenomen door de vof. Om de zaak in evenwicht te krijgen wordt Goodwill aan de debetzijde opgenomen voor € 500, ook onder het hoofd Goodwill.

 

Vervolgens wordt deze goodwill zo snel als mogelijk afgeschreven naar nihil. Deze afschrijving komt dus ten laste van de winst van de vof.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

 

- Kan een startende onderneming (de VOF) eigenlijk een negatief eigen vermogen op de beginbalans hebben?

Ik keek op de aangifte IB 2006 en onder 'Gegevens onderneming VOF' kan je geen ondernemersvermogen beginbalans' invullen bij de vraag 'is de onderneming dit jaar gestart?' ,

 

Als ik het goed begrijp moet het eigen vermogen op de beginbalans van een VOF altijd 0 (nul) zijn, en vul je verdere inbreng, banksaldi etc. in onder 'Specificatie kapitaal- en winst-aandeel' ?

 

 

- En kan een stakende onderneming (de eenmanszaak) eigenlijk een negatief eigen vermogen op de eindbalans hebben?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer de onderneming is gestart in 2006, wordt er verwacht dat dit na 1 januari heeft plaatsgevonden. De eindstand per 31 december 2005 (oftewel de aangifte 2005) dient gelijk te zijn aan de beginstand op 1 januari 2006. Vandaar dat dat lastig invullen is (tenzij je geen gebruik maakt van de gratis software van de Belastingdienst).

 

Overigens is de eenmanszaak een onderneming en de vennootschap onder firma altijd een geheel andere onderneming. Vandaar dat deze onderneming (ookal draagt deze dezelfde naam) een ander fiscaalnummer krijgt.

 

Tenslotte het antwoord op jouw laatste vraag is: ja, dat kan.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.