• 0

Bestaat 'de creatieve ambtenaar'?

‘Het openbaar bestuur heeft ambtelijke creativiteit nodig, maar ambtenaren zijn niet creatief’. Een ‘bureau-basher’ vindt altijd wel voorbeelden om deze stelling te onderbouwen. Maar het is de moeite waard om er eens met een andere bril naar te kijken. Zou het niet zo kunnen zijn dat er wel voldoende creativiteit aanwezig is binnen het openbaar bestuur, maar dat deze creativiteit niet tot ontwikkeling kan komen? Ook voor ondernemers is het van belang dat sommige ambtenaren buiten de gebaande paden durven te treden.

 

De Rode Dodo wil ambtelijke creativiteit stimuleren en daagt u uit om eens een andere bril op te zetten. Kijk op http://www.rodedodo.nl en geef uw mening. De Rode Dodo staat open voor alle suggesties en ideeën. De Rode Dodo is een onafhankelijk initiatief.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind 'm ook leuk, maar dan omdat ik mijn leven deel met het levende bewijs van de stelling dat creatieve ambtenaren bestaan. ;D

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ooit begonnen als Kermie de groene kikker en nu ben ik rode dodo?

Is hier her- of erkenning voor nodig?

Als je denkt dat je werkomgeving (overheid) je remt ... ben je volgens mij niet creatief genoeg ;)

 

@Do wat versta jij onder creativiteit? En met welke achterliggende gedachten ben je tot idee/creatie van de rodedode gekomen?

Wat is de rol van InAxis hierin?

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Voor meer informatie, opmerkingen, suggesties, ideeën, voorbeelden voor en over de Rode Dodo verwijs ik jullie graag naar de website waar een bericht geplaatst kan worden in het guestbook of een e-mail gestuurd naar de initiatiefnemers. Alle inbreng is welkom!

Link naar reactie
  • 0

Voor meer informatie, opmerkingen, suggesties, ideeën, voorbeelden voor en over de Rode Dodo verwijs ik jullie graag naar de website waar een bericht geplaatst kan worden in het guestbook of een e-mail gestuurd naar de initiatiefnemers. Alle inbreng is welkom!

 

En zo is het dan toch nog een pure SPAMdraad geworden.

 

Als je voordat je gaat posten even de regels leest is en blijft iedereen blij...

 

5. Begrijpelijk dat je mensen naar jouw bedrijf of website wilt krijgen, maar ….. reclame plaatsen is niet toegestaan. Sterker nog het wordt vaak als onbeschoft beschouwd!

Je mag in je avatar wel je bedrijfslogo gebruiken en in je je signature melding maken van je website. Dit kun je aanpassen in je profiel (te vinden in ‘mijn account’ in het menu bovenin). Verder kun je, indien je een actief lid bent van Higherlevel.nl, je bedrijfsprofiel toelichten in WieWatWaar

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Spammen is niet de bedoeling. Wel aandacht voor het onderwerp. In antwoord op de vragen:

 

> Ooit begonnen als Kermie de groene kikker en nu ben ik rode dodo?<

Dat laatste is niet onze conclusie, maar erg leuk dat iemand zich in de Rode Dodo herkent.

 

> Is hier her- of erkenning voor nodig?<

Dit zal hopelijk nog blijken.

 

>Als je denkt dat je werkomgeving (overheid) je remt ... ben je volgens mij niet creatief genoeg <

En dat is precies waarom de Rode Dodo in het leven is geroepen!

 

>Do, wat versta jij onder creativiteit?<

Er zijn natuurlijk heel veel vormen van creativiteit, maar in de visie van de Rode Dodo voor ambtenaren: o.a. buiten de gebaande paden durven treden. Er zijn aanbevelingen voor ambtenaren en managers ontwikkeld om creativiteit te stimuleren die kunnen worden aangevraagd.

 

>En met welke achterliggende gedachten ben je tot idee/creatie van de rodedode gekomen?<

De basis is de afstudeerscriptie met het onderwerp Creativiteit bij ambtenaren (of het ontbreken ervan).

 

>Wat is de rol van InAxis hierin?<

InAxis heeft een ondersteunende rol gespeeld bij de ontwikkeling van de poster en folder met aanbevelingen. Verder is het initiatief (tot nu toe) onafhankelijk.

Link naar reactie
  • 0

Inspiratie is de praktijk. Een ambtenaar vertelde me eens: 'dit is een goed idee, maar goede ideeen worden hier op dit moment niet op prijs gesteld.' Tja. Dat is toch best treurig. Er is denk ik veel ambtelijke creativiteit, maar er zijn vaak ook hele hoge barrieres voor creativiteit. Vooral in de ambtelijke organisatie. Het zou mooi zijn als (ambtenaren) die barrieres durven af te breken.

Link naar reactie
  • 0

maar in de visie van de Rode Dodo voor ambtenaren: o.a. buiten de gebaande paden durven treden. Er zijn aanbevelingen voor ambtenaren en managers ontwikkeld om creativiteit te stimuleren die kunnen worden aangevraagd.

 

>En met welke achterliggende gedachten ben je tot idee/creatie van de rodedode gekomen?<

De basis is de afstudeerscriptie met het onderwerp Creativiteit bij ambtenaren (of het ontbreken ervan).

 

 

In de rebound: in hoevere is uit je (?) onderzoek naar voren gekomen dat de beperkende factor bij de ambtenaar zelf ligt, en bijvoorbeeld niet bij de beslissende en behoudende wethouder? Ik ben nu zlef met een project voor een gemeente bezig, en hier was het jusit de wethouder die tegen experimenteren was. Gelukkig vond hij zichzelf niet kundig genoeg om erover te beslissen en kon ik daarna een creatieve ambtenaar overtuigen.

Link naar reactie
  • 0
In de rebound: in hoevere is uit je (?) onderzoek naar voren gekomen dat de beperkende factor bij de ambtenaar zelf ligt, en bijvoorbeeld niet bij de beslissende en behoudende wethouder? Ik ben nu zelf met een project voor een gemeente bezig, en hier was het juist de wethouder die tegen experimenteren was. Gelukkig vond hij zichzelf niet kundig genoeg om erover te beslissen en kon ik daarna een creatieve ambtenaar overtuigen.

 

Ik heb ongeveer twee jaar lang in literatuur en praktijk gezocht naar verklaringen voor het stranden van mooie creatieve ideeen. De meeste barrieres bevinden zich denk ik op organisatieniveau. Het voorbeeld dat jij beschrijft is een mooi voorbeeld van het feit dat er een soort creatieve ambassadeurs nodig zijn die op de zeepkist durven te stappen en zich sterk willen maken om creativiteit meer ruimte te geven. Maar de ambitie van de rode dodo is vooralsnog bescheiden: het zou al prachtig zijn als er wat meer aandacht komt voor het belang van ambtelijke creativiteit.

 

[edit mod] quotes toegevoegd[/edit]

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ongeveer twee jaar lang in literatuur en praktijk gezocht naar verklaringen voor het stranden van mooie creatieve ideeen. De meeste barrieres bevinden zich denk ik op organisatieniveau. Het voorbeeld dat jij beschrijft is een mooi voorbeeld van het feit dat er een soort creatieve ambassadeurs nodig zijn die op de zeepkist durven te stappen en zich sterk willen maken om creativiteit meer ruimte te geven. Maar de ambitie van de rode dodo is vooralsnog bescheiden: het zou al prachtig zijn als er wat meer aandacht komt voor het belang van ambtelijke creativiteit.

 

Dodo discussieerrt zelf mee, en dat komt het karma gelijk ten goede zo te zien.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar de ambitie van de rode dodo is vooralsnog bescheiden: het zou al prachtig zijn als er wat meer aandacht komt voor het belang van ambtelijke creativiteit.

 

Denk je dat er een versterkend effect is doordat creatieve mensen niet bij de overheid gaan werken omdat een ambtenaar een niet-creatief imago heeft? Ik denk dat je de gemiddelde HL'er met geen stok in overheidsdienst krijgt, mede daardoor.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar de ambitie van de rode dodo is vooralsnog bescheiden: het zou al prachtig zijn als er wat meer aandacht komt voor het belang van ambtelijke creativiteit.

 

Denk je dat er een versterkend effect is doordat creatieve mensen niet bij de overheid gaan werken omdat een ambtenaar een niet-creatief imago heeft? Ik denk dat je de gemiddelde HL'er met geen stok in overheidsdienst krijgt, mede daardoor.

 

 

 

Het is maar hoe je er naar kijkt. Er zal best een drempel zijn. Maar aan de andere kant is er denk ik ook heel veel te winnen. Je kunt jezelf als creatieve ambtenaar ook goed onderscheiden en veel baanbrekend werk doen. Zeker wanneer het je lukt om het inhoudelijke met het creatieve te combineren.

Link naar reactie
  • 0

Maar de ambitie van de rode dodo is vooralsnog bescheiden: het zou al prachtig zijn als er wat meer aandacht komt voor het belang van ambtelijke creativiteit.

 

Denk je dat er een versterkend effect is doordat creatieve mensen niet bij de overheid gaan werken omdat een ambtenaar een niet-creatief imago heeft? Ik denk dat je de gemiddelde HL'er met geen stok in overheidsdienst krijgt, mede daardoor.

 

 

 

Het is maar hoe je er naar kijkt. Er zal best een drempel zijn. Maar aan de andere kant is er denk ik ook heel veel te winnen. Je kunt jezelf als creatieve ambtenaar ook goed onderscheiden en veel baanbrekend werk doen. Zeker wanneer het je lukt om het inhoudelijke met het creatieve te combineren.

 

Tja zo lust ik er nog wel een paar. Mensen die gewend zijn aan een zekere bewegingsvrijheid, en dat zijn zeker de mensen met een creatief talent, overleven gewoon niet in een ambtenaren cultuur waar ellebogenwerk de manier is om verder te komen. Nu doen sommige mensen dat met veel creativiteit, met eigenbelang als drijfveer.

Over het algemeen spelen ambtenaren op safe als het om nieuwe dingen gaat. Nieuwe dingen hebben nu eenmaal een verhoogd risico om mis te gaan, en dan wordt de ambtenaar die dat besloten heeft afgeschoten. Ten overvloede, een creatieveling gedijt slecht in een dergelijke omgeving en zoekt ander werk.

Het selecteert zichzelf uit.

Het is zoiets als hopen dat er onder bouwvakkers een enorme belangstellnig is voor poëzie.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Zal het imago van de ambtenaar ooit veranderen?

 

Het is zoiets als hopen dat er onder bouwvakkers een enorme belangstellnig is voor poëzie.

 

Geef hout als je van elkaar houdt en krijg splinters in je hart ;D

 

@Do ... ben je tijdens je literataire én praktijkstudie verschillen tegengekomen binnen de acceptatie van de gedachten/ideeën van de creatieve ambtenaar? Zijn er verschillen in soort ministerie (bijv. geiten wolle sok van Onderwijs en het grijze pak van EZ)? En.... ik kan mij namelijk ook voorstellen dat het per gemeente verschilt. Waar bijv. de mentaliteit van de mens en sig in Amsterdam heel anders is dan die van bijv. Maastricht?

Ben je hierin verschillen tegengekomen?

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Tja zo lust ik er nog wel een paar. Mensen die gewend zijn aan een zekere bewegingsvrijheid, en dat zijn zeker de mensen met een creatief talent, overleven gewoon niet in een ambtenaren cultuur waar ellebogenwerk de manier is om verder te komen. Nu doen sommige mensen dat met veel creativiteit, met eigenbelang als drijfveer.

Over het algemeen spelen ambtenaren op safe als het om nieuwe dingen gaat. Nieuwe dingen hebben nu eenmaal een verhoogd risico om mis te gaan, en dan wordt de ambtenaar die dat besloten heeft afgeschoten. Ten overvloede, een creatieveling gedijt slecht in een dergelijke omgeving en zoekt ander werk.

Het selecteert zichzelf uit.

Het is zoiets als hopen dat er onder bouwvakkers een enorme belangstellnig is voor poëzie.

 

Uiteraard zijn er genoeg voorbeelden die jouw gelijk aantonen. Maar als dat als uitgangspunt aanneemt, gebeurt er toch nooit iets. Ambities en idealen moeten er zijn, ook al zijn die niet altijd haalbaar. In de sociaal maatschappelijke hulpverlening is het ook vechten tegen de bierkaai en branden de mensen af, maar het is goed dat er mensen zijn die het toch oppakken. Sterker nog, ik denk dat ambtenaren ergens voor zouden moeten staan: het oplossen van maatschappelijke problemen. Ambtelijke creativiteit zou hier een bijdrage aan kunnen of moeten leveren.

 

 

@Do ... ben je tijdens je literataire én praktijkstudie verschillen tegengekomen binnen de acceptatie van de gedachten/ideeën van de creatieve ambtenaar? Zijn er verschillen in soort ministerie (bijv. geiten wolle sok van Onderwijs en het grijze pak van EZ)? En.... ik kan mij namelijk ook voorstellen dat het per gemeente verschilt. Waar bijv. de mentaliteit van de mens en sig in Amsterdam heel anders is dan die van bijv. Maastricht?

Ben je hierin verschillen tegengekomen?

 

Dat heb ik niet bekeken. Ik heb geprobeerd een eerste inventarisatie te maken van barrieres voor ambtelijke creativiteit. Het bewust worden van barrieres is al een mooi begin (dan kujn je er ook iets aan gaan doen). Die barrieres zijn te vinden bij ambtenaren zelf, op organisatieniveau, maar ook op poitiek-maatschappelijk niveau (bijvoorbeeld door de in de wetgeving verankerde verhouding tussen ambtenaar en politiek). Ik denk eerlijk gezegd niet dat er grote regionale verschillen zijn te vinden. In elke overheidsorganisatie vind je denk ik stromingen van creativiteit en stromingen die dat tegenhouden. Er is lastig een indeling te maken waar er meer of minder creativiteit is. In het grijze pak departement dat je noemt (EZ) worden bijvoorbeeld heefl veel innovatieve initiatieven opgestart en ondersteund vanuit de gedachte dat innovatie ook goed is voor de economie.

Link naar reactie
  • 0

Het is maar hoe je er naar kijkt. Er zal best een drempel zijn. Maar aan de andere kant is er denk ik ook heel veel te winnen. Je kunt jezelf als creatieve ambtenaar ook goed onderscheiden en veel baanbrekend werk doen. Zeker wanneer het je lukt om het inhoudelijke met het creatieve te combineren.

 

Het gaat me er niet om of het terecht is dat mensen niet bij de overheid willen werken, maar of het imago van niet-creativiteit een drempel is.

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Was vandaag bij een bedrijff op bezoek waar ze een enorm grote poster hadden hangen van een soortgelijk Belgisch initiatief. Deze organisatie bestaat al 30 jaar en gaat verder dan (non)creativity bij de overheid, maar toch. Op de een of andere manier is er dus wel behoefte aan een stimulans? De poster met 26 idea killers is best grappig. Deze kun je bydewee hier downloaden

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.